
 

DURIE v GARDINER [2017] NZHC 377 [8 March 2017] 

      

IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND 

WELLINGTON REGISTRY 

CIV 2015-485-729 

[2017] NZHC 377 

 

UNDER 

 

the Defamation Act 1992 

 

BETWEEN 

 

SIR EDWARD TAIHAKUREI DURIE 

First Plaintiff 

 

DONNA MARIE TAI KOKERAU HALL 

Second Plaintiff 

 

AND 

 

HETA GARDINER 

First Defendant 

 

THE MĀORI TELEVISION SERVICE 

Second Defendant 

 

Hearing: 

 

8 and 9 June 2016 

 

Appearances: 

 

R Fowler QC, F Geiringer and J Forrest for the Plaintiffs 

W Akel and T J Walker for the Defendants 

 

Judgment: 

 

8 March 2017 

 

 

JUDGMENT OF MALLON J 

Table of contents 

Introduction .......................................................................................................................................... 2 

The facts ................................................................................................................................................ 3 

The Māori Council ............................................................................................................................ 3 

Māori Television Services .................................................................................................................. 4 

Background to the publications ......................................................................................................... 6 

The broadcast .................................................................................................................................. 10 

The first website story ...................................................................................................................... 12 

Other media ..................................................................................................................................... 13 

Complaints ...................................................................................................................................... 13 

The second website story ................................................................................................................. 13 

Subsequent events ............................................................................................................................ 13 



 

 

The law ................................................................................................................................................ 14 

First principles ................................................................................................................................ 15 

Australia:  political discussion privilege subject to reasonableness ............................................... 18 

New Zealand: political discussion privilege.................................................................................... 19 

United Kingdom: the Reynolds privilege ......................................................................................... 23 

Canada: responsible communications on matters of public interest ............................................... 31 

New Zealand decisions after Lange and Reynolds .......................................................................... 35 

Where does this leave the prospects for the privilege pleaded in this case ..................................... 39 

Must any such new defence inevitably fail on the facts? ................................................................. 42 

Honest opinion .................................................................................................................................... 45 

The defence ...................................................................................................................................... 45 

The challenge to the pleading .......................................................................................................... 47 

The pleadings .................................................................................................................................. 47 

Are the pleaded imputations opinions ............................................................................................. 52 

Publication facts .............................................................................................................................. 54 

Genuine opinion .............................................................................................................................. 57 

Conclusion ....................................................................................................................................... 58 

Result ................................................................................................................................................... 58 

 

Introduction 

[1] Sir Edward Durie (the first plaintiff) is a retired High Court Judge and co-

chair of the New Zealand Māori Council.  Donna Hall (the second plaintiff) is a 

lawyer and principal in Woodward Law, and Sir Edward’s wife.  They have brought 

defamation proceedings arising out of a report broadcast on Māori Television and 

two articles on its website.  The Māori Television Service (the second defendant) is 

the broadcaster of Māori Television.  Heta Gardiner (the first defendant) is employed 

by Māori Television Service and is the journalist who reported on the matters at 

issue.   

[2] The television report and the articles reported on the Māori Council having 

“dumped” Ms Hall as legal counsel on important litigation in which it was engaged, 

as a result of concerns by some members of its Executive about Sir Edward and 

Ms Hall.  The plaintiffs allege statements in the broadcast and website articles meant 

they had acted unlawfully, unprofessionally, in breach of their responsibilities to the 



 

 

Māori Council, and placed their own interests over those of the Māori Council and 

Māori generally amongst other things. 

[3] The defendants contend the words do not bear the alleged defamatory 

meanings.  The defendants contend the publications were protected by qualified 

privilege as being “neutral reportage or, alternatively, responsible communications 

on matters of public interest”.  They also rely on the defence of honest opinion.  Sir 

Edward and Ms Hall have applied to strike out these defences on the basis that they 

cannot succeed. 

The facts
1
 

The Māori Council 

[4] The Māori Council is a statutory body established under the Māori 

Community Development Act 1962 (the MCD Act).
2
  The MCD Act is administered 

by the Minister of Māori Affairs and the powers conferred by the Act are under the 

general direction and control of the Minister.
3
 

[5] The Māori Council’s functions include promoting, encouraging and assisting 

Māori to advance their physical, economic, industrial, educational, social, moral and 

spiritual well-being.
4
  It has been involved in significant litigation on behalf of Māori 

in accordance with that function.
5
  This litigation includes claims before the Waitangi 

Tribunal involving the Trans-Pacific Partnership Agreement (TTPA) and Māori 

interests in water.   

                                                 
1
  An application for strike out is determined on the basis of the facts as pleaded, which are 

generally assumed to be true (untenable allegations need not be accepted).  Affidavit evidence 

which is not disputed may also be taken into account: Collier v Pankhurst CA136/97, 6 

September 1999 at [18]; Attorney-General v McVeagh [1995] 1 NZLR 558 (CA) at 566; and 

Southern Ocean Trawlers Ltd v Director General of Agriculture and Fisheries [1993] 2 NZLR 

53 (CA) at 62-63. 
2
  Section 17. 

3
  Section 3. 

4
  Section 18(1)(c)(i). 

5
  For example, litigation against the Government to stop the sale of state owned forests which 

resulted in the Crown Forest Assets Act 1989 and the Crown Forest Rental Trust; Waitangi 

Tribunal claims concerning Te Reo Māori leading to the Māori Language Act 1987; and 

protecting Māori interests in radio frequencies, water and fisheries. 



 

 

[6] The MCD Act provides for the establishment of District Māori Councils.
6
  

Members of the district councils are elected every three years.  There are triennial 

elections for appointment on the district councils.
7
   

[7] The Act also establishes Māori Committees and Māori Executive Committees 

within district council areas.  District councils can alter the boundaries of Māori 

Committees and Māori Executive Committees or create new Māori Committees and 

Māori Executive Committees in their area.
8
  A Māori Committee performs functions, 

in relation to Māori within their area, as conferred by the Māori Council.
9
  It is 

subject to the control of the Māori Executive Committee in whose area it operates.
10

   

[8] District councils appoint the Māori Council members.  Each district council 

appoints three members to the Māori Council.
11

  The Māori Council appoints an 

Executive, including a Chair.  At the time of the publications at issue in this case Sir 

Edward was co-chair with Maanu Paul. 

[9] The Māori Council receives some funding from the Government.  For 

example, in the 2015 budget it received $196,000 as part of Vote Māori 

Development.  This covers its running costs.  It does not cover the cost of litigation 

which the Māori Council undertakes on behalf of Māori.  That is funded by 

donations or other sources. 

Māori Television Services 

[10] The Māori Television Service is established under the Māori Television 

Service (Te Aratuku Whakaata Irirangi Māori) Act 2003.  Its responsible Ministers 

are the Minister of Māori Affairs and the Minister of Finance.
12

  The Māori 

Television Service acts independently from the responsible Ministers, who may not 

                                                 
6
  Sections 14 to 16. 

7
  Section 20(3). 

8
  Sections 8(2) and 11(2). 

9
  Section 10(1). 

10
  Section 10(2). 

11
  Section 17(3). 

12
  Section 6. 



 

 

direct it in respect of any particular programme or in the gathering or presentation of 

news or current affair programmes.
13

 

[11] Its principal function is as follows: 

8 Functions of Service 

(1)  The principal function of the Service is to contribute to the 

protection and promotion of te reo Māori me ōna tikanga through the 

provision, in te reo Māori and English, of a high-quality, cost-

effective television service that informs, educates, and entertains 

viewers, and enriches New Zealand’s society, culture, and heritage. 

[12] The Māori Television Service has four news and current affairs programmes.  

These include Te Kāea and Native Affairs.   

[13] Te Kāea is broadcast in Te Reo Māori with English subtitles daily at 5.30 pm 

and 10.30 pm and at 8.30 am Mondays to Saturdays.  It is also broadcast twice daily 

in Te Reo only at 7.30 pm and 10.30 pm.  Te Kāea’s mission statement is to be “the 

leader in Māori news, anywhere, anytime.”  While it aims to broadcast the latest 

local, national and international stories, its emphasis is on news stories of particular 

importance or interest to Māori. 

[14] Native Affairs is a weekly current affairs programme.  At the relevant time it 

was broadcast on Mondays at 8.30 pm.  It is now broadcast on Tuesdays at 8 pm and 

repeated on Sundays at 11 am.  It broadcasts stories of importance to Māori and from 

a Māori perspective.   

[15] The Māori Television Service also has an online news platform.  It is in Te 

Reo and English and features news and current affairs video stories. 

[16] Heta Gardiner is a senior news reporter for Te Kāea.  He is an experienced 

journalist having been a reporter and researcher for Māori television news 

programmes for many years.  He is fluent in Te Reo.  Maramena Roderick is head of 

news and current affairs with the Māori Television Service.  She had overall 

responsibility for the Te Kāea and Native Affairs broadcasts at issue.  She is a 

                                                 
13

  Section 10. 



 

 

distinguished journalist, with extensive experience over 30 years in print and 

television reporting.   

Background to the publications 

[17] Ms Roderick was contacted by a confidential source on the morning of 

3 August 2015.  She had dealt with this source previously and regarded the source as 

reliable.  The source informed her of dissension within the Māori Council.  The 

source did not discuss individuals, but referred to conflict within the Māori Council 

and concern for its future.  As was Ms Roderick’s usual practice when dealing with 

confidential sources she asked to see any relevant documents. 

[18] Around mid-morning she received a copy of an email sent by Mr Paul to Ms 

Hall dated 31 July 2015 and a document described as minutes from a Māori Council 

Executive meeting on 28 July 2015 (the minutes document).  The email advised Ms 

Hall that her law firm, Woodward Law, was dismissed as counsel for the Māori 

Council in its TTPA claim, that Ms Kathy Ertel was now instructed, and Ms Hall was 

to hand over her file to Ms Ertel.   

[19] The minutes document recorded the following matters: 

(a) Ms Ertel was to have been instructed to work with Ms Hall on the 

TTPA claim but Woodward Law had not approached her to do so.  

This was a breach of the Executive’s directive to Woodward Law.  

The Māori Council resolved to dismiss Woodward Law from acting 

on this claim, to instruct Ms Ertel, and to consider making a complaint 

to the New Zealand Law Society if evidence is received that 

Woodward Law is undermining the Council’s mana. 

(b) The Tāmaki Makaurau District Council alleged Sir Edward had a 

conflict of interest when instructing the Māori Council’s legal 

business.  Processes to mitigate the risk of conflict had not been put in 

place.  An example of the conflict was that Sir Edward had instructed 

Ms Hall to apply to put him back on the Crown Forestry Rental Trust 

(CFRT) Board without the knowledge of Mr Paul or the consent of the 



 

 

Executive.  It was resolved that a Legal Services Roopu be formed to 

instruct and manage all legal claims until the Law Society provided a 

clear directive on the conflict issue, and the Roopu would meet with 

Woodward Law to receive an update on the claims being managed by 

that firm. 

(c) The Taitokerau District Council had complained that Ms Hall had set 

up two new Māori Committees in that district without consultation.  

There was a view that, if Sir Edward had instructed Ms Hall to do 

this, then he needed to be held to account and, if Ms Hall was 

instructing herself, this was a breach of the Māori Council’s tikanga 

and processes.  The Roopu was to investigate this and report back to 

the Executive. 

(d) There was concern that the Māori Council was the only legal team not 

ready to proceed with an urgent hearing relating to a geothermal and 

water claim before the Tribunal. 

(e) One attendee expressed the view that Ms Hall was running a 

campaign that was damaging the Tāmaki Makaurau District Council’s 

mana.  In her time on the District Council, this attendee had “never 

witnessed the level of hatred being whipped up by Donna Hall and 

Eddie”.   

[20] Ms Roderick regarded the matters in the email and minutes document as of 

high public interest and concern to Māori, given the Māori Council’s important 

leadership role in Māoridom and its success in achieving significant change and 

development on behalf of Māori over many years.  The allegations indicated a 

serious break down of relationships within the Māori Council.  The individuals at the 

meeting were influential and highly respected Māori leaders and they were making 

serious allegations.  Ms Roderick considered the fact the allegations were being 

made was important.   



 

 

[21] Ms Roderick considered the events should be reported that evening on Te 

Kāea as the lead provider of television news and current affairs to Māori.  The story 

was assigned to Mr Gardiner.  Ms Roderick told Mr Gardiner to immediately contact 

Ms Hall, to obtain her comment on the minutes and to seek an interview if possible.  

Ms Roderick knew Ms Hall and Sir Edward both personally and professionally.  

Ms Hall had a high media profile, was often interviewed on camera, and was media 

savvy, articulate and forthright.  In Ms Roderick’s experience Ms Hall was the 

contact person for Sir Edward.  Ms Roderick also told Mr Gardiner to seek an 

interview with Mr Paul to confirm the minutes document was authentic.  Ms 

Roderick then forwarded the email and the minutes document to Mr Gardiner and 

had a further telephone discussion with him in which she directed him to keep the 

questions focussed on the information in the documents. 

[22] At 2.52 pm Ms Roderick emailed Mr Gardiner a draft script for the story.  

She noted the final story would still need to have the normal checks and be approved 

by the news desk.  She also said: 

Because this is legal – you must quote graphics verbatim and in English.  Do 

not try and summarise. 

If Donna [Hall] provides statement, ensure you use it in full across your 

story as these are quite serious allegations and she needs the chance to 

answer.  

[23] Mr Gardiner thought it was best to have two spokespeople, one from each 

side.  He spoke to Ms Hall at about 1.45pm.  Ms Hall asked who was making the 

allegations and said that if it was Mr Paul then he did not have the authority to sack 

her.  She also said he had tried to fire more lawyers than she had shoes, and she had a 

lot of shoes.  Mr Gardiner said he would be interviewing Mr Paul later in the day and 

asked her if she would like to speak on camera to give her perspective.  Ms Hall said 

she was busy until 4 pm but to call her then.  Mr Gardiner was left with the 

impression she was happy to be interviewed at that time.  For her part, Ms Hall 

hoped she would have time to do an interview but did not commit to doing so. 

[24] Mr Gardiner then arranged to interview Mr Paul by telephone at 2.30 pm.  Mr 

Paul confirmed the minutes accurately recorded the resolutions made at the 28 July 

meeting.  After this Mr Gardiner sent a text message to Ms Hall confirming that he 



 

 

had interviewed Mr Paul and asking what location they might use for an interview at 

4 pm.  Mr Gardiner did not receive a reply to the text and thereafter made a number 

of unsuccessful attempts to call her.  As matters had transpired Ms Hall was not free 

from her commitments in order to be able to give an interview.  At 5.01 pm Ms Hall 

sent a text asking for Mr Gardiner’s email.  At 5.02 pm and 5.03 pm Mr Gardiner 

replied by text with his email address, noting that Mr Paul had said Ms Hall and her 

law firm had been removed as counsel for the Māori Council on the TTPA claim and 

advising that they were going to air in 25 minutes. 

[25] At 5.15 pm Ms Hall emailed Mr Gardiner.  Her email explained the following 

matters: 

(a) There were elections coming up for the Māori Council Executive 

which were hotly contested.  This was causing some people to make 

regrettable statements which were not in the interests of the Māori 

Council or Māori. 

(b) The Executive was acting in a caretaker role pending the elections. 

(c) The minutes document received by Māori Television Services was not 

a meeting of the Executive.  Some members wished to go beyond the 

caretaker role.  As a result, no agenda had been agreed for the 

meeting, many people did not attend, the meeting was not quorate and 

it had no formal standing under the Māori Council’s constitution.  

(d) The minutes document contained serious defamatory allegations 

which were denied.  Documents easily showed the allegations were 

false but it was not possible in the time available to provide a detailed 

response. 

(e) Māori Television Services should not publish these allegations 

because it would be acting as the mouthpiece of people who were 

making deliberately hurtful and false allegations for their own 

political purposes. 



 

 

(f) There would be a Māori Council meeting on 5 to 6 September at 

which time Ms Hall was confident the allegations would be shown to 

be false and would not be endorsed by the Māori Council.  Ms Hall 

also expected some of the authors of the minutes document would not 

remain on the Executive after the meeting. 

[26] Mr Gardiner immediately rang his producers.  He advised that he had a 

statement from Ms Hall but it was too late to add it to the story.  Therefore he would 

do a live piece at the end of the story to explain that Ms Hall’s statement had just 

been received and to set out that statement.  The producers agreed with this course of 

action.  The news item was moved to later in the programme to accommodate Mr 

Gardiner’s live piece with Ms Hall’s statement. 

The broadcast 

[27] The story was broadcast on Te Kāea on 3 August 2015 during the later part of 

the 5.30 pm to 6 pm programme time.  It was broadcast in Māori with English 

subtitles.  There were also visuals which quoted from parts of the minutes document.  

The English subtitles together with the quoted extracts from the minutes document 

were as follows: 

The New Zealand Māori Council (NZCM) [sic] has dumped their legal 

counsel, Donna Hall and her firm, Woodward Law from their TPPA claim. 

Heta Gardiner has this exclusive report. 

Only last month, the Māori Council was fighting to stop the TPPA.  But it’s 

problems from within that are corroding the council. 

Today we learnt that they’ve dumped their legal counsel. 

[Maanu Paul] It’s come to our attention that Woodward Law wasn’t listening 

to our directives, so we removed them. 

Maanu Paul sent an email to Donna Hall last week advising that her firm, 

Woodward Law, was being dismissed as its TPPA counsel. 

Neither [party] are disclosing much about the fallout.  But Te Kāea has also 

obtained a copy of last week’s council minutes, which outlines a severe 

breakdown in the relationship. 

The minutes record say: 



 

 

 That Woodward Law be dismissed as NZMC legal counsel for the TPPA 

Claim.* 

 That if evidence is received that Woodward Law is undermining the 

mana of the NZMC, then a complaint to the New Zealand Law Society 

be prepared and filed.* 

 A clear breach of the directives given to Woodward Law.* 

[Maanu Paul] We have the authority in these matters. 

The minutes also record allegations that there is a conflict of interest with 

Donna Hall and her husband Taihākurei Durie. 

The council’s Tāmaki Makaurau branch claimed that: 

“Taihākurei as the husband of Donna Hall, the Principal of Woodward Law 

has put himself under risk of certain conflict of interest unless processes 

mitigating that risk were put in place.  That did not happen.”* 

“In other words, Taihākurei instructed his wife to file an application to put 

himself back on the DFRT Board without bringing the matter to the 

Executive.”* 

It claims that in 2014 Woodward Law filed an application for Taihākurei to 

be given a second term as a Māori Trustee on the Crown Forestry Rental 

Trust (CFRT) Board without the consent of the Māori Council. 

The minutes also record Titewhai Harawira accusing Donna Hall of running 

a smear campaign during the triennial elections and that: 

“Titewhai has served on this DMC for over 40 years and has never witnessed 

the level of hatred being whipped up by Donna Hall and Eddie 

(Taihākurie).”* 

So, is this the beginning of the end for this relationship? 

[Maanu Paul] When the NZ Council meets next, they will decide on such 

matters. 

The council has resolved to form a legal services subcommittee to 

investigate the allegations and meet with Woodward Law. 

We cross now to our political reporter Heta Gardiner. 

Heta, what did Donna Hall have to say today? 

Rahia, I just spoke to Donna Hall and that is why she didn’t feature in my 

story today, her statement came too late.  It’s safe to say that Donna Hall is 

livid.  In regard to the members mentioned in our report, she says, “These 

are not truly statements from the Executive but are rather the personal 

statements of some disgruntled Māori Council members.  There is no 

privilege that attaches to these statements.”  She goes on to say that at the 

meeting in September she is confident that the allegations will be shown to 

be false. 



 

 

(*These were the sections which appeared on the screen as visuals rather 

than subtitles.) 

The first website story 

[28] The story was first put on Māori Television Service’s website on 3 August 

2015 at 6.01 pm (first website story).  The original script was uploaded without the 

video clip which had yet to be processed.  At about 7.41 pm the video clip was 

viewable online.  The online story was in English only.  It was identical to the 

English translation of the Te Kāea broadcast with the exception of the following: 

(a) reference in the second sentence of the broadcast to Mr Gardiner 

having this exclusive report was not included in the website story; 

(b) the website story did not include quotation marks around the 

following words:  

In other words, Taihākurei Durie instructed his wife to file 

an application to put himself back on the CFRT Board 

without bringing the matter to the Executive.  Had he done 

so and resiled from voting, the conflict could have been dealt 

with appropriately. 

(c) the website story included the following additional words: 

Furthermore, the minutes reveal concerns from the council’s 

Tai Tokerau branch that Donna Hall had set up Māori 

committees in their district without consulting them and that: 

“… we need to establish who is instructing Woodward Law 

to go into other districts.  If it is Taihākurei, then he needs to 

be held to account.  If it is Donna Hall is [sic] instructing 

herself, this is another breach of the NZMC tikanga and 

processes. 

(d) the website story did not include the direct comments from Mr Paul; 

and 

(e) the website story did not include the cross to Mr Gardiner and his 

summary of what Ms Hall had to say. 



 

 

[29] Māori Television Services anticipated this would be an on-going story.  At 

7.01 pm on 3 August 2015 Mr Gardiner sent a text to Ms Hall seeking an interview 

the next day.  He said this would give her a “bigger chance to tackle some of the 

kōrero [she] gave and retort some of the accusations.”  He did not receive a response 

to the text.  He was not involved in further coverage of the Māori Council issues. 

Other media 

[30] Other media also reported on this matter.  Stories were published or broadcast 

by Fairfax media, Radio New Zealand, Te Karere (TVNZ) and Waatea News on 3 or 

4 August 2015.  These articles referred to the Māori Council dismissing Ms Hall and 

to varying degrees provided her response. 

Complaints 

[31] On 5 August 2015 Māori Television Services received a letter from a barrister 

representing Ms Hall and Sir Edward.  The letter contended the broadcast and 

website stories were defamatory of Ms Hall and Sir Edward and, had the Māori 

Television Services allowed a reasonable time, could easily have been refuted by the 

relevant documentation.  Without prejudice to Ms Hall’s and Sir Edward’s further 

remedies, the letter requested that the website story be removed immediately, that 

Māori Television Services publish a retraction and apology and agree not to 

republish the allegations, and costs. 

The second website story 

[32] At about 12.18 pm on 6 August 2015 the online story was updated to include 

the transcribed part of the last part of the broadcast in which Mr Gardiner discussed 

Ms Hall’s response and a few minutes later it was updated to include the absent 

quotation marks (second website story).   

Subsequent events 

[33] Māori Television Services removed the website story while it looked into the 

matter further.  It did so at about 5.42 pm on 7 August 2015.  However it did not 

agree to the other demands because it considered this would involve taking sides in 



 

 

the dispute within the Māori Council.  Ms Roderick made further enquiries with 

individuals which indicated a very different view to that advanced by Ms Hall and 

Sir Edward.  Ms Roderick considered the story was likely to develop therefore Māori 

Television Services could not agree to not republish the minutes document.  This 

view was conveyed to Ms Hall and Sir Edward’s barrister.  Ms Hall and Sir Edward 

were further invited to be interviewed about the issues. 

[34] Ms Roderick considered the issues required further on-air time for viewers to 

get a stronger grasp of the dispute.  The documentation indicated a level of conflict 

between respected professionals which had not been seen previously.  The further 

story was broadcast on Native Affairs on 31 August 2015.  Ms Hall and Sir Edward 

declined to be interviewed but Sir Edward provided a statement.  On the basis of that 

statement, the broadcasted story included his position.  In essence, his position was 

that the allegations were refuted, the resolutions were invalid and the information on 

which they were based was plainly incorrect. 

[35] Māori Television Services continued to make enquiries about the dispute.  

There were no new matters arising until a further meeting of the Māori Council on 

16 April 2016 at which Sir Edward was elected sole chairman for a term of three 

years.  On 18 April 2016 Māori Television Services reported this development on Te 

Kāea.  This story included an on-camera interview with Sir Edward and Mr Paul’s 

response to this development.  The report also appeared on Māori Television 

Services’ website on 19 April 2016.  Other media also reported on this development. 

The law  

[36] The qualified privilege pleaded in this case relies on developments in the 

United Kingdom and Canada.  These developments have not yet been adopted by 

appellate authority in this country.  To determine whether the pleaded qualified 

privilege defence is a tenable one in this country I start with first principles and then 

consider the case law in this country and elsewhere.
14

 

                                                 
14

  For a strike out application to succeed the causes of action must be so clearly untenable that it 

cannot possibly succeed:  Attorney-General v Prince [1998] 1 NZLR 262 (CA) at 267. 



 

 

First principles 

[37] The starting point is that “everyone has the right to freedom of expression, 

including the freedom to seek, receive, and impart information and opinions of 

any kind in any form”.15  This is “subject only to such reasonable limits prescribed 

by law as can be demonstrably justified in a free and democratic society.”
16

  One 

such limit is the law of defamation.  Expression which adversely affects a person’s 

reputation is actionable.  Historically the common law has “set much store by 

protection of reputation.”
17

 

[38] To be actionable the plaintiff must prove the defendant has published a 

defamatory statement about the plaintiff.  A statement will be defamatory if it tends 

to lower the plaintiff in the estimation of right-thinking members of society 

generally.
18  The plaintiff does not have to prove the words were false, nor that they 

caused damage.  These matters are presumed.  Defamation is a tort of strict liability 

in the sense that, and subject to some qualifications, it is not relevant to liability that 

the defamatory words were published in error, the defamation was unintended, the 

defendant published the words in jest, or the defendant had the best of motives for 

publishing those words.
19   

[39] There are a number of defences available to a defendant.  However each of 

these has their difficulties and limitations.  First, truth is a defence but the burden is 

on the defendant to prove it and this can be difficult, onerous and costly.  Secondly, 

honest opinion is a defence.  However it applies only to expressions of opinion (not 

assertions of fact) and the defendant must prove the opinion is based on publication 

facts that are true or substantially true.  Thirdly, untrue statements of fact are 

protected if made on a privileged occasion.  Some privileged occasions are specified 

                                                 
15

  New Zealand Bill of Rights Act 1990, s 14. 
16

  Section 5. 
17

  Reynolds v Times Newspaper Ltd [2001] 2 AC 127 per Lord Nicholls at 129. 
18

  The Law of Torts in New Zealand, Todd (ed) (online edition, Thomson Reuters) at [16.2]-[16.3]. 
19

  Alistair Mulis, Richard Parkes, Godwin Busuttil (ed) Gatley on Libel and Slander (12th ed, 

Sweet and Maxwell, London, 2014) at [1.8].  Reynolds v Times Newspaper Ltd above n 17 at 

210 per Lord Steyn citing Tony Weir in Casebook on Tort (8th ed, 1996) which describes 

defamation as “the oddest of the torts” because “he [the plaintiff] can get damages (swingeing 

damages!) for a statement made to others without showing that the statement was untrue, 

without showing that the statement did him the slightest harm, and without showing that the 

defendant was in any way wrong to make it (much less that the defendant owed him any duty of 

any kind).” 



 

 

in legislation.  Others depend on the existence of a reciprocal duty or interest to 

publish and receive the statement.
20

  The privilege recognises for these occasions 

that it is in the public interest that there be frank and uninhibited communications 

between the person who makes the statement and the person who receives it.
21  

However, traditionally at least, it could not be relied on for statements made to the 

general public because of the difficulty of establishing the necessary reciprocity of 

duty/interest. 

[40] The media play an essential role in informing the public of matters of 

common interest and concern.  There are many eloquent statements about the 

importance of this role.  Lord Bingham, for example, described it this way:
22

 

The majority [of citizens] can participate only indirectly, by exercising their 

rights as citizens to vote, express their opinions, make representations to the 

authorities, form pressure groups and so on.  But [they] cannot participate in 

the public life of their society in these ways if they are not alerted to and 

informed about matters which call or may call for consideration and action.  

It is very largely through the media, including of course the press, that they 

will be so alerted and informed.  The proper functioning of a modern 

participatory democracy requires that the media be free, active, professional 

and enquiring.  For this reason the courts, here and elsewhere, have 

recognised the cardinal importance of press freedom ... 

[41] The limited scope of the existing defences to a defamation claim pose 

particular difficulties for media organisations which are involved in the business of 

reporting matters of public interest to the general public.  It is well recognised that 

the threat of defamation litigation inhibits the media in performing its vital role.
23

  

The following comment makes this point in relation to the British media:
24

 

                                                 
20

  The much quoted statement of when a privileged occasion arises, from Adam v Ward [1917] AC 

309 (HL) at 334, per Lord Atkinson, is as follows: “a privileged occasion is … an occasion 

where the person who makes a communication has an interest or a duty, legal, social or moral, to 

make it to the person to whom it is made, and the person to whom it is so made has a 

corresponding interest or duty to receive it.  This reciprocity is essential.” 
21

  “The essence of this defence lies in the law’s recognition of the need, in the public interest, for a 

particular recipient to receive frank and uninhibited communication of particular information 

from a particular source”: Reynolds above n 17 at 195. 
22

  McCartan Turkington Breen v Times Newspapers [2001] 2 AC 277, 290 cited in Andrew Kenyon 

Comparative Defamation and Privacy Law (Cambridge University Press, Cambridge, 2016) at 

139. 
23

  Lange v Atkinson [2000] 3 NZLR 385 (CA) [Lange No 2] at [24] discusses research in the 

United Kingdom which concludes “the chilling effect genuinely does exist and significantly 

restricts what the public is able to read and hear”.  See also Grant v Torstar Corp [2009] SCC 61 

at [57] stating the chilling effect “is simply beyond debate”. 
24

  Kenyon above n 22 at [5.4.1]. 



 

 

Prior to [Reynolds and the subsequent] decisions, there was little doubt but 

that defamation litigation had a significant impact on the willingness of the 

media to report on matters of public interest.  The British media, in 

particular, was chilled by the threat of defamation litigation.  For those who 

have observed the British media in action, this assertion might seem 

remarkable.  Indeed, some might view the British media as particularly 

aggressive and particularly willing to publish defamatory allegations despite 

the potential for an adverse defamation judgement.  Our interviews did not 

bear out this view of the British media, and indeed suggested that the British 

media was nowhere near as aggressive or bold as one might have assumed.  

On the contrary, the British media significantly limited its publication 

practices in order to avoid the threat of defamation liability. 

[42] There has been strong criticism in recent years that defamation law does not 

strike the appropriate balance between protection of reputation and freedom of 

expression.
25

  In New Zealand adjustments have been made in some areas to achieve 

a better balance.  For example the defence of honest opinion is no longer thought to 

require that the opinion be about something of public interest.
26

  And the defence is 

not defeated by malice, the opinion must simply be a genuine one.  These were 

legislative adjustments made when the Defamation Act 1992 was enacted.  However 

that Act did not take the opportunity to strike afresh the balance between the right to 

freedom of expression and the right of the individual to protection of reputation and 

it did not act on a proposal to introduce a special defence for the media.
27

 

[43] Collins on Defamation describes the position as follows:
28

 

No one, starting from scratch, would devise defamation laws of the kind 

with which England and Wales, and the rest of the common law world, have 

been saddled.  If they could be represented pictorially, they might resemble 

Frankenstein’s monster: countless complications and piecemeal reforms 

riveted to the rusting hulk of a centuries-old cause of action.  Their central 

shortcoming is a failure to grapple squarely with the question that lurks, 

mostly in the background, in every defamation action: having regard to the 

nature and substance of the defendant’s attack on the claimant’s reputation, 

                                                 
25

  In Grant v Torstar Corp above n 23 at [28] the Supreme Court of Canada referred to, for 

example, RA Smolla “Balancing Freedom of Expression and Protection of Reputation Under 

Canada’s Charter of Rights and Freedoms” in D Schneiderman (ed) Freedom of Expression and 

the Charter (Thomson Publishing, Toronto, 1991) 272 at 282. 
26

  Lange v Atkinson [1988] 3 NZLR 424 (CA) [Lange No 1] at 436. 
27

  At 462. 
28

  Matthew Collins Collins on Defamation (Oxford University Press, Oxford, 2014) at ix.  See also 

Joseph v Spiller [2010] UKSC 53, [2011] 1 All ER 947 at [2]: “Over 40 years ago Diplock LJ in 

Slim v Daily Telegraph Ltd [1968] 2 QB 157, 171 referred to ‘the artificial and archaic character 

of the tort of libel’.  Some 20 years on Parker LJ in Brent Walker Group plc v Time Out Ltd 

[1991] 2 QB 33, 46 [1991] 2 All ER 753, [1991] 2 WLR 772 commented on the absurdity of the 

‘tangled web of the law of defamation’.  Little has occurred in the last twenty years to unravel 

the tangle, and this is particularly true of the defence of fair comment.” 



 

 

is it justifiable to interfere with the defendant’s right to freedom of 

expression?  When that question comes to the fore in England and Wales, it 

does so not as the focus of the cause of action, but upon the application of an 

ultimate balancing test, or cross-check, on the compatibility of domestic 

principles with international obligations.  The significance of that exercise 

ought not, however, to be understated: in places where the law has not 

evolved to accommodate human rights concerns, defamation actions are too 

often blithely decided as if matters of real consequence, in which the public 

as a whole has an interest, are not in play.  (My emphasis.) 

[44] Against that background I turn to consider the developments in this country 

and elsewhere towards, at least to some degree, a public interest defence.  These 

developments were made by the courts and began as an extension to qualified 

privilege for publications made to the general public in certain circumstances.  In the 

United Kingdom and Canada, where the extension is of wider scope than has so far 

developed here, it is acknowledged that the privilege is of a different kind from that 

it developed from.
29

  In New Zealand the extension which has so far been developed, 

has remained resting upon the traditional concept of an occasion of qualified 

privilege. 

Australia:  political discussion privilege subject to reasonableness 

[45] Of the jurisdictions I discuss, Australia was the first to increase media 

protection in reporting matters of public interest.  A qualified privilege was accepted 

as applying to government and political matters, defined as meaning matters within 

the sphere of electoral politics whether at local, state or federal level.
30

  It might also 

extend to discussion of matters concerning the United Nations or other countries.  

The privilege would not apply unless the defendant showed it had reasonable 

grounds for believing the defamatory imputation was true, took proper steps so far as 

they were reasonably open to verify its accuracy, and did not believe the imputation 

to be untrue.
31

  Since this privilege was recognised it has not been extended to other 

matters of public interest.  It has been commonly pleaded but it has rarely succeeded, 

reportedly because of the high threshold for reasonableness imposed by judges.
32

 

                                                 
29

  Flood v Times Newspaper Ltd [2012] UKSC 11, [2012] 2 AC 273 at [27], [38], and [125].  Grant 

v Torstar Corp above n 25 at [85]. 
30

  Lange v Australian Broadcasting Corp [1997] 4 LRC 192 (HC). 
31

  At 218. 
32

  Kenyon above n 22 at 37. 



 

 

New Zealand: political discussion privilege 

[46] Lange v Atkinson concerned a claim by Mr Lange, a former Prime Minister of 

New Zealand and at the time a sitting MP, that he had been defamed in an article 

published in the North and South magazine.
33

  He claimed the article and 

accompanying cartoon meant he was dishonest, lazy, insincere and irresponsible.  

The publishers pleaded a number of defences including a “defence of political 

expression” and qualified privilege.  In essence these defences relied on the public 

interest in Mr Lange’s performance, the responsible manner in which the article had 

been prepared, and the publisher’s responsibility to convey these matters to the 

public. 

[47] These defences were the subject of a strike out application.  In the High Court 

Elias J, as she then was, concluded common law qualified privilege applied to 

political discussion.
34

  She declined to strike out the defences and directed the two 

pleaded defences be re-pleaded as one.  On appeal the Court of Appeal upheld this 

decision, agreeing the publishers had a tenable defence of qualified privilege.
35

  The 

scope of this defence was described as follows:
36

 

(1) The defence of qualified privilege may be available in respect of a 

statement which is published generally. 

(2) The nature of New Zealand’s democracy means that the wider public 

may have a proper interest in respect of generally-published 

statements which directly concern the functioning of representative 

and responsible government, including statements about the 

performance or possible future performance of specific individuals 

in elected public office. 

(3) In particular, a proper interest does exist in respect of statements 

made about the actions and qualities of those currently  or formerly 

elected to Parliament and those with immediate aspirations to such 

office, so far as those actions and qualities directly affect or affected 

their capacity (including their personal ability and willingness) to 

meet their public responsibilities. 

(4) The determination of the matters which bear on that capacity will 

depend on a consideration of what is properly a matter of public 

concern rather than of private concern. 

                                                 
33

  Lange No 1 above n 26. 
34

  Lange v Atkinson [1997] 2 NZLR 22 (HC) [Lange (HC)]. 
35

  Lange No 1 above n 26. 
36

  Lange (HC) above n 34 at [10] 



 

 

(5) The width of the identified public concern justifies the extent of the 

publication. 

(As appears from para (3) above this judgment is limited to those elected or 

seeking election to Parliament.) 

[48] The Court rejected the need for the defendant to prove that it had acted 

reasonably for this defence to apply.  In the judgment delivered by Blanchard J (with 

whom Richardson P, Henry and Keith JJ joined), the Court explained this was 

because:
37

 

(a) The law as it had developed over the last two centuries regarded 

negligence as an irrelevant consideration in defamation.   

(b) Qualified privilege under the Defamation Act 1992 saves the common 

law and does not incorporate any requirement of reasonable care. 

(c) The basis of qualified privilege is a recipient’s interest in receiving 

information which is assumed to be false.  This interest does not differ 

simply because the author failed to ensure the information is true. 

(d) A reasonableness requirement would make the statutory requirement 

of malice essentially redundant.  

(e) A requirement of care for political statements would raise the question 

whether such a requirement should apply in all other areas.  This 

would cause a large change in the balance of the law with freedom of 

expression when that balance has been worked out methodically over 

a long period. 

(f) If the requirement applied only to political statements, this 

disadvantages this privilege as against other categories of privilege, 

whereas principle might suggest there should be an advantage for 

political statements given their importance. 

                                                 
37

  Lange No 1 above n 26 at 469 and 470. 



 

 

[49] Tipping J delivered a separate judgment.  His Honour was particularly 

focussed on whether the loss of the privilege if there was malice (ill-will and 

improper use of the occasion) provided sufficient protection for individual 

reputations in the present kind of situation.
38

  The Judge considered the width of the 

publication protected by a political statement privilege made it desirable to have a 

requirement to take reasonable care to ascertain the facts.  He also considered the 

origins of qualified privilege arguably supported a reasonableness requirement.  He 

considered a requirement for reasonableness would be a desirable ingredient to 

ensure a fair balance between the competing interests and remained “anxious” that 

the balance would be wrong without it.  However he was “ultimately persuaded” the 

Court should not introduce this requirement because it was not an ingredient in any 

other occasion of qualified privilege in New Zealand; it would be difficult to draw 

the line as to which occasions would have this requirement; and it would be creating 

a new defence which was Parliament’s prerogative rather than developing the 

common law qualified privilege defence. 

[50] The Court of Appeal’s decision was appealed to the Privy Council.  The Privy 

Council set aside the Court of Appeal’s decision and remitted it back to that Court 

for reconsideration.  The Board considered the Court of Appeal would wish to take 

into account the decision of, the similarly composed, House of Lords in Reynolds
39

 

which had been heard a few days before the Privy Council hearing.
40

  As discussed 

in more detail below Reynolds considered a privilege could arise for communication 

about matters of public concern, not confined to political discussion, depending on 

whether in the circumstances the communication was responsible.  The Board 

considered it should not substitute its own views, as set out in Reynolds, because 

“striking a balance between freedom of expression and protection of reputation calls 

for a value judgment which depends upon local political and social conditions.”
41

 

                                                 
38

  At 473 to 475. 
39

  Reynolds above n 17. 
40

  Lange v Atkinson [2000] 1 NZLR 257 (PC) [Lange (PC)]. 
41

  At 261. 



 

 

[51] The Court of Appeal reconsidered the appeal and adhered to its earlier view.
42

  

The reasons why it rejected a reasonableness or responsible journalism requirement 

were because:
43

 

(a) Reynolds altered the structure of the law of qualified privilege in a 

way which adds to the uncertainty and chilling effect present in this 

area of the law.
44

   

(b) For the reasons set out in Lange No 1 the Court, in Lange No 2, did 

not consider it necessary or in accord with principle to import into the 

inquiry for the limited purposes of a political discussion privilege, but 

not otherwise, a reasonableness requirement. 

(c) The development of this head of qualified privilege could be matched 

with a corresponding expansion of the meaning of “taking improper 

advantage of the occasion” in order to keep the overall balance right. 

(d) There were significant differences between the constitutional and 

political context in New Zealand and the United Kingdom which 

reflected societal differences.
45

 

(e) The position of the press in the two countries appeared to be 

significantly distinct.  New Zealand has not encountered the worst 

excesses and irresponsibilities of the English daily tabloids
46

 and, 

                                                 
42

  Lange No 2 above n 23. 
43

  At [37] to [40]. 
44

  At [24] the Court referred to research into the chilling effect of defamation law and concluded 

that “uncertainty in both the principles of defamation law and their practical application induce 

great caution on the part of the media” and this “chilling effect … significantly restricts what the 

public is able to read and hear” citing Eric Barendt and others Libel and the Media: The Chilling 

Effect (Clarendon Press, Oxford, 1997) at 191-192. 
45

  The Court considered there to be major differences in the electoral systems, freedom of 

information legislation, the Bill of Rights Act 1990 as compared with the Human Rights Act 

1998 (UK), and that New Zealand has repealed criminal offences restricting public debate on 

criminal matters.  New Zealand is a different, newer, smaller and closer society and the 

relationship of New Zealanders to their government was an explicit part of the reasoning for 

enacting the Official Information Act 1982 (at [26]-[32]).   
46

  As to this, see the Leveson inquiry which exposed details of ethical and illegal activities in some 

sectors of the press.  Lord Justice Leveson “Leveson Inquiry – A Report into the culture, 

practises and ethics of the press” (November 2012) <www.gov.uk>. 



 

 

unlike the position here, some of the English daily tabloids have close 

associations with particular political parties. 

[52] The Court of Appeal emphasised the five points in Lange No 1 were to be 

read as a whole.
47

  It clarified that the five points were “not intended to remove from 

the assessment whether the occasion is privileged an inquiry into the circumstances 

or context of the publication.”
48

  The circumstances included such matters as the 

identity of the publisher, the context of the publication, the likely audience and the 

content of the information.
49

  For clarity it added a sixth point:
50

 

(6) To attract privilege the statement must be published on a qualifying 

occasion. 

[53] This was intended to reduce the possible width of the publication on political 

discussion which might be protected.  It appears intended to ensure the political 

discussion is conveyed to the proper audience and therefore still resting upon the 

duty/interest reciprocity ground (or shared interest as it was described).
51

 

[54] Since Lange No 2 the scope of the defence has come before the courts for 

consideration on a limited number of occasions, mostly at the High Court level.  As 

some of these decisions consider Reynolds, I will first consider Reynolds and 

developments in the United Kingdom and Canada following that decision, before 

discussing the other New Zealand decisions. 

United Kingdom: the Reynolds privilege  

[55] Reynolds
52

 was decided in between the two Lange Court of Appeal decisions.  

It involved a publication in the British mainland edition of a national newspaper, The 

Sunday Times.  The article concerned the political crisis in Ireland in 1994 which 

                                                 
47

  Refer [47] above. 
48

  Lange No 2 above n 42 at [13]. 
49

  At [13] and [21].  It gave the example of a one-line reference to alleged misconduct of a grave 

nature on the part of a parliamentary candidate reflecting on his her suitability which appeared in 

an article in a motoring magazine about that person’s activities in motor sport might not be 

protected.  Todd above n 18 at [16.11] says:  “apart from this [example] the judgment contains 

very little guidance on the kinds of circumstance and the features of context which will be 

relevant. … future courts will have no easy task in deciding where the line is to be drawn.” 
50

  At [41]. 
51

  At [20]-[23]. 
52

  Reynolds above n 17. 



 

 

culminated in the resignation of Mr Reynolds, the prime minister (the Taoiseach) of 

Ireland, and the collapse of his coalition government.  It arose out of inaction by the 

Attorney-General’s office over an extradition warrant for a Catholic priest wanted on 

charges of sexual abuse on children in Northern Ireland.  At that time the Attorney-

General was being considered for the position of President of the High Court of 

Ireland and Mr Reynolds supported his appointment.  Mr Reynolds contended the 

article meant he had deliberately and dishonestly misled the Dáil (the House of 

Representatives) and his cabinet colleagues by suppressing vital information about 

the Attorney-General and lying about the information when it came into his 

possession. 

[56] The House of Lords rejected developing a new category of qualified privilege 

for political discussion as had been developed in Australia and New Zealand.  It 

regarded the distinction between political information and other matters of serious 

public concern as unsound in principle.  The common law enabled the courts to give 

appropriate weight to freedom of expression on all matters of public concern.
53

  It 

also regarded the New Zealand formulation of the privilege as not providing 

adequate protection for reputation because it was not subject to any reasonableness 

or comparable requirement.
54

  

[57] It considered the existing balance in the law of the United Kingdom as 

weighted too heavily in favour of protecting reputation over freedom of expression.  

It accepted a qualified privilege was available for general publications on matters of 

public concern depending on the circumstances.  Lord Nicholls set out the factors 

which might be relevant to whether qualified privilege arose in the circumstances.  

These factors were the seriousness of the allegation, the nature of the information 

and the extent to which it is a matter of public concern, the source of the 

information, the steps taken to verify the information, the status of the information, 

the urgency of the matter, whether comment was sought from the plaintiff, whether 

the article contained the gist of the plaintiff’s side of the story, the tone of the article 

and the circumstances of the publication.
55

  These factors were intended to be 

                                                 
53

  At 204 per Lord Nicholls and at 220 per Lord Cooke. 
54

  See, for example, at 204 per Lord Nicholls. 
55

  At 205. 



 

 

illustrative and not exhaustive of whether the publication was “responsible 

journalism”.
56

  The House of Lords accepted some uncertainty came with a test 

which depended on all the circumstances, but considered this was a necessary part of 

the new privilege because of the potentially wide scope of the privilege. 

[58] As Lord Cooke put it:
57

 

Hitherto the only publications to the world at large to which English courts 

have been willing to extend qualified privilege at common law have been 

fair and accurate reports of certain proceedings or findings of legitimate 

interest to the general public. …the law is being developed to meet the 

reasonable demands of freedom of speech in a modern democracy, by 

recognising that there may be a wider privilege dependent on the particular 

circumstances.  For this purpose I think it reasonable that all the 

circumstances of the case at hand, including the precautions taken by the 

defendant to ensure accuracy of fact, should be open to scrutiny. 

[59] Whether a publication is made on a privileged occasion is a question for the 

Judge.  The House of Lords considered this would remain the case for the new 

qualified privilege.  Any disputes of primary fact would be a matter for the jury, if 

there was one, to decide.  But the decision on whether, having regard to the admitted 

or proved facts, the publication was subject to qualified privilege was a matter for 

the Judge. 

[60] This privilege, which came to be known as the Reynolds privilege, differed 

from traditional qualified privilege.  This is because it was based on the subject 

matter of the publication rather than the occasion on which the statement was 

published (for example, a reference to a prospective employee or reporting suspected 

criminal conduct to the police) and once the test of responsible journalism was met it 

left little room for a separate consideration of malice.
58

  On the other hand, a 

consideration of whether the publication was responsible journalism on a matter of 

public interest was seen as being consistent with the traditional reciprocal duty to 

publish and interest in receiving the information on which other occasions of 

privileged have been recognised.
59

  This is because the rationale of the responsible 

                                                 
56

  At 202 and 205. 
57

  At 225. 
58

  Flood above n 29 at [38] per Lord Phillips, who described the privilege as “a different 

jurisprudential creature from the traditional form of privilege from which it sprang”. 
59

  At 204 per Lord Nicholls and at 220 per Lord Cooke.  See also Jameel v Wall Street Journal 

Europe SPRL [2006] UKHL 44, [2007] 1 AC 359 at [29]-[31]. 



 

 

journalism test is that the public have no interest to read material which the publisher 

has not taken reasonable steps to verify.
60

 

[61] The Reynolds privilege was thought to mark a sea change in defamation law.  

However research into British media organisations indicated that they continued to 

function as before.  Media outlets found the multiple criteria created uncertainty.  A 

cautious approach was therefore taken.
61

  The courts were approaching Lord 

Nicholls’ list of circumstances as though they were a prescribed test.  There were 

also some procedural complications through having the jury decide the factual issues 

to found the privilege. 

[62] The Reynolds privilege was further considered by the House of Lords in 

Jameel.
62

  That case concerned an article in the Wall Street Journal Europe
63

 

reporting that, at the request of the United States authorities, the central bank of 

Saudi Arabia was monitoring certain bank accounts to prevent them being used to 

channel funds to terrorist organisations.  The article was published five months after 

the “9/11” terrorist attacks in the United States.  The headline of the article was 

“Saudi Officials Monitor Certain Bank Accounts” and the sub-heading was “Focus is 

on Those With Potential Terrorist Ties.”  The article listed the individuals and 

companies whose bank accounts were being monitored.  This included the trading 

entity of a prominent Saudi Arabian businessman.   

[63] The named businessman brought a claim for defamation.  The newspaper 

relied on the Reynolds privilege.  At trial the Judge directed the jury to decide what 

sources the reporter relied on and what efforts were undertaken to obtain the 

businessman’s comments.
64

  The jury found the reporter had relied on one source.  It 

found the reporter had spoken to a representative of the businessman the evening 

before publication, the representative asked for the publication to be postponed so 

                                                 
60

  Reynolds above n 17 at 238 per Lord Hobhouse; Jameel above n 59 at [32] per Lord Bingham. 
61

  Kenyon, above n 22.  Interestingly, in Lange No 2 the Commonwealth Press Union and the New 

Zealand Press Council, who were granted leave to intervene, supported the Court of Appeal’s 

Lange No 1 test rather than Reynolds because of the difficulties for editors and their advisers in 

deciding whether to not to publish under the Reynolds approach: see Lange No 2 above n 42 at 

[17]. 
62

  Jameel above n 59. 
63

  The sister publication of the New York based Wall Street Journal. 
64

  Jameel v Wall Street Journal Europe SPRL [2004] EWHC 37 (QB). 



 

 

that he could contact the businessman who was on business in Japan, and the 

reporter declined to do so.  The trial judge rejected the defence on the basis of the 

jury’s findings on these matters.  The Court of Appeal agreed that in the 

circumstances the test of responsible journalism was not met.
65

 

[64] The House of Lords upheld the appeal and dismissed the claim against the 

publishers.  Once a publication, including the defamatory component, passed the 

public interest test, the inquiry shifted to whether the steps taken to gather and 

publish the information were responsible and fair (that is, whether it was responsible 

journalism).  The non-exhaustive list of facts set in Reynolds were “not tests which 

the publication has to pass.”
66

  The “standard of conduct required of the newspaper 

must be applied in a practical and flexible manner.”
67

 

[65] In discussing a misdirection to the jury by the trial judge Lord Hoffman said 

this:
68

 

The fact that the defamatory statement is not established at the trial to have 

been true is not relevant to the Reynolds defence.  It is a neutral 

circumstance.  The elements of that defence are the public interest of the 

material and the conduct of the journalists at the time.  In most cases the 

Reynolds defence will not get off the ground unless the journalist honestly 

and reasonably believed that the statement was true but there are cases 

(‘reportage’) in which the public interest lies simply in the fact that the 

statement was made, when it may be clear that the publisher does not 

subscribe to any belief in its truth. … 

[66] The publication in this case met the Reynolds criteria of public interest and 

responsible journalism.
69

  The Wall Street Journal was a respected, influential and 

unsensational newspaper reporting serious news about international business, finance 

                                                 
65

  Jameel v Wall Street Journal Europe SPRL [2005] EWCA Civ 74. 
66

  Jameel above n 59 at [56] per Lord Hoffman. 
67

  At [56] per Lord Hoffman. 
68

  At [62]. 
69

  Lady Hale at [148] describes the public interest in this way:  “If ever there was a story which 

met the test, it must be this one.  In the immediate aftermath of 9/11, it was in the interests of the 

whole world that the sources of funds for such atrocities be identified and if possible stopped.  

There was and should have been a lively public debate about this.  Given the nationalities of the 

hi-jackers, this focussed particularly upon the efforts of the Saudi Arabian authorities.  Anti-

Saudi feeling was running high in some places.  Information that the Saudis were actively co-

operating, not only with the United Nations, but also with the United States was of great 

importance to that debate.  This was, in effect, a pro-Saudi story, but one which, for internal 

reasons, the Saudi authorities were bound to deny.  Without names, its impact would be much 

reduced. 



 

 

and politics.  The subject was of high international importance and an appropriate 

matter for report by a serious newspaper.  The article was written by an experienced 

specialist reporter and reviewed by senior staff.  The article was unsensational in 

tone and apparently factual in content.  The businessman’s response was sought, 

albeit at a late stage, and the newspaper’s inability to obtain a comment was 

recorded.  The reporter’s decision not to delay the publication would have been 

significant only if it would have made a difference.  In this case it was unlikely the 

businessman would have had anything helpful to add since it was unlikely he would 

know whether his trading entity’s accounts were being monitored.  This was “the sort 

of neutral, investigative journalism which the Reynolds privilege exists to protect.”
70

  

The publication of the names being monitored was an important part of the story. 

[67] In Flood v Times Newspaper Ltd, the Reynolds defence again came before the 

United Kingdom’s highest court for consideration (by then, the Supreme Court).
71

  

This case concerned an article published in a national newspaper and on its website 

concerning allegations of corruption involving a serving police officer.  The article 

said Scotland Yard was investigating allegations that a British security company with 

wealthy Russian clients had paid a police officer for sensitive information.  It 

provided further details about the allegations and named the police officer.  It said 

the officer had not been suspended and he categorically and unequivocally denied 

the allegations.  

[68] Subsequently the officer was temporarily removed while the investigation 

continued.  When the investigation obtained no evidence to support the allegations 

the officer returned to his post.  This was communicated to the newspaper but the 

article remained on the website unamended.  The Judge at first instance found the 

newspaper and website articles were protected by the Reynolds privilege at the time 

they were first published, but the protection for the website publication ceased to be 

protected when the newspaper learned of the outcome of the investigation.
72

  The 

Court of Appeal held the publications were not protected by the privilege.  This was 

                                                 
70

  At [35] per Lord Bingham. 
71

  Flood above n 29. 
72

  Flood v Times Newspapers Ltd [2009] EWHC 2375 (QB). 



 

 

on the basis that the journalists had failed to take sufficient steps to verify the details 

of the allegation and therefore it was not responsible journalism.
73

 

[69] The Supreme Court allowed the appeal from the Court of Appeal’s decision.  

It held the newspaper and the website articles were protected by the Reynolds 

privilege at the time they were first published.  Whether the website continued to be 

protected was adjourned for later consideration if it became necessary.  The issues 

before the Court centred on the approach to meaning when the Reynolds privilege 

was claimed; in what circumstances it is in the public interest to report that 

allegations have been made; and what steps are necessary to verify the information.  

The Court considered a Reynolds privilege must be assessed against the full range of 

meanings that a reasonable reader might attribute to the publication.
74

  Where the 

publication was of allegations that have been made against a person, the Court 

considered in the verification steps necessary for responsible journalism differed 

depending on where the public interest lay. 

[70] Where the public interest lay in the fact of the allegation, and was not an 

allegation made or adopted by the publisher, the full list of circumstances relevant to 

responsible journalism set out in Reynolds did not apply.
75

  Specifically responsible 

journalism did not turn on the journalists attempts to verify the truth of the 

allegations.
76

  This kind of circumstance, of which Jameel was an example, is 

described as reportage.
77

  If a reportage defence is made out, the publisher escaped 

the consequences of the repetition rule.
78

  There is, however, a danger in putting 

reportage in a “special box” of its own.
79

  It is an example of when it is appropriate 

                                                 
73

  Flood v Times Newspapers Ltd [2010] EWCA Civ 804. 
74

  At [52] per Lord Phillips; at [111] per Lord Brown. 
75

  At [77]. 
76

  This point was also made and explained in Roberts v Cable [2007] QB 502 (CA) at [61] per 

Ward LJ as follows:  “To qualify as reportage the report, judging the thrust of it as a whole, must 

have the effect of reporting, not the truth of the statements, but the fact that they were made. … 

If upon a proper construction of the thrust of the article the defamatory material is attributed to 

another and is not being put forward as true, then a responsible journalist would not need to take 

steps to verify its accuracy.” 
77

  It was the fact that substantial Saudi Arabian companies were on the black list that was of public 

interest. 
78

  A defendant who repeats a defamatory allegation made by another is ordinarily treated as having 

made the allegation him or herself. 
79

  At [35]. 



 

 

in the circumstance to publish defamatory inferences even though the truth of the 

inferences have not have been verified. 

[71] Where the public interest lay in the content of the allegations, that is in the 

fact the allegation was or might be true, the privilege would normally only be earned 

where the publisher had taken reasonable steps to satisfy him or herself that the 

allegation is true.
80

  In a Chase
81

 level one case, the publisher would have to be 

satisfied on reasonable grounds that the person has been guilty of the matter alleged.  

In a Chase level two case the publisher would have to be satisfied that the evidence 

showed there were reasonable grounds for the allegation.
82

 

[72] The case before the Court was not one of mere reportage.  There was public 

interest in whether the allegations against the officer would be investigated properly 

by the authorities.  However a responsible journalist would have appreciated the 

article might be read by some readers as indicating there were strong grounds for 

suspecting the police officer had been guilty of corruption.  The Court was satisfied 

the journalist had made enquiries which showed there was a strong circumstantial 

case against the officer.  The matter was of high public importance.  Although the 

article was undoubtedly damaging to the officer’s immediate reputation, it was 

balanced in content and tone.  It did not assert the truth of the allegations, it gave the 

officer and others involved an opportunity to respond and their denials were 

recorded.  Therefore the requirements of responsible journalism were satisfied.   

[73] There has since been legislative amendment in the United Kingdom with the 

passing of the Defamation Act 2013.  The Act provides a defence to an action for 

defamation for a publication on a matter of public interest.
83

  The explanatory notes 

describe this as based on the Reynolds common law defence and intending to reflect 

the principles established in that case and subsequent cases.  Subsection (3) is 

intended to encapsulate the core of the reportage defence.  The explanatory note 

explains that in this situation the defendant is not required to have verified the 

                                                 
80

  At [78]. 
81

  Chase v News Group Newspapers [2002] EWCA Civ 1772. 
82

  At [79] and [80]. 
83

  Section 4. 



 

 

information because the report gives a balanced picture.  The new defence is as 

follows: 

4 Publication on matter of public interest 

(1) It is a defence to an action for defamation for the defendant to show 

that— 

(a) the statement complained of was, or formed part of, a 

statement on a matter of public interest; and 

(b) the defendant reasonably believed that publishing the 

statement complained of was in the public interest. 

(2) Subject to subsections (3) and (4), in determining whether the 

defendant has shown the matters mentioned in subsection (1), the 

court must have regard to all the circumstances of the case. 

(3) If the statement complained of was, or formed part of, an accurate 

and impartial account of a dispute to which the claimant was a party, 

the court must in determining whether it was reasonable for the 

defendant to believe that publishing the statement was in the public 

interest disregard any omission of the defendant to take steps to 

verify the truth of the imputation conveyed by it. 

(4) In determining whether it was reasonable for the defendant to 

believe that publishing the statement complained of was in the 

public interest, the court must make such allowance for editorial 

judgement as it considers appropriate. 

(5) For the avoidance of doubt, the defence under this section may be 

relied upon irrespective of whether the statement complained of is a 

statement of fact or a statement of opinion. 

(6) The common law defence known as the Reynolds defence is 

abolished. 

Canada: responsible communications on matters of public interest  

[74] The issue of whether to extend qualified privilege for reports to the general 

public on matters of public interest came before the Supreme Court of Canada in 

Grant v Torstar Corp (after Reynolds and Jameel).
84

  The Supreme Court adopted a 

new defence protecting responsible communications on matters of public interest.  

The case concerned an article published in the Toronto Star newspaper concerning a 

proposed private golf course development on the appellant’s lakefront estate.  The 

development was opposed by local residents because of concerns about its 

                                                 
84

  Grant v Torstar Corp, above n 25. 



 

 

environmental impact.  The newspaper article reported on this opposition and the 

residents’ concern the appellant was exercising political influence behind the scenes 

to obtain government approval for the development.   

[75] The appellant contended the article accused him of improperly using his 

influence to obtain government favours.  The publishers pleaded an expanded 

qualified privilege defence based on public interest and responsible journalism.  The 

trial judge ruled against this defence.  The jury rejected the defences of truth and fair 

comment and awarded the appellant substantial damages.  A new trial was ordered 

by the Ontario Court of Appeal on a number of grounds including that the Judge was 

wrong to reject a defence of responsible journalism and the judge’s instructions on 

fair comment were erroneous. 

[76] On appeal to the Supreme Court, the key issue was: “whether the protection 

accorded to factual statements published in the public interest should be strengthened 

and, if so, how.”
85

  The Court considered the existing defences and then turned to the 

arguments for changing the law.   

[77] The first argument was based on principle.  The argument was that the 

chilling effect of the existing law unjustifiably limits reporting facts and strikes the 

balance too heavily in favour of protecting reputation over freedom of expression.  

In the lead judgment McLachlin CJ said:
86

 

It is simply beyond debate that the limited defences available to press-related 

defendants may have the effect of inhibiting political discourse and debate 

on matters of public importance, and impeding the cut and thrust of 

discussion necessary to discovery of the truth. 

[78] The Judge went on to discuss the need for a balanced approach which 

properly reflected both the interests of the plaintiff and the defendant.  A requirement 

that the publisher of defamatory material act responsibly provided accountability and 

was consistent with the reasonable expectations of people in public life whose 

actions are of public interest.  The Judge concluded the current law did not give 

adequate weight to the constitutional value of freedom of expression.  When proper 

                                                 
85

  At [26]. 
86

  At [57]. 



 

 

weight was given “the balance tips in favour of broadening the defences available to 

those who communicate facts it is in the public’s interest to know”.
87

 

[79] The second argument for changing the law was grounded in jurisprudence.  

Jurisprudence from other common law democracies was reviewed by the Court.  

This jurisprudence favoured replacing the current law.  The question was how the 

defence should be formulated in Canada.  The Court noted the differences in view as 

to whether the Reynolds defence should be considered as an extension of the 

traditional qualified privilege defence or was a different jurisprudential creature.  

The Court noted the traditional forms of qualified privilege involve a situation where 

there is genuine reciprocity of duty and interest whereas this reciprocity is “largely 

notional” in a journalistic publication to the world at large.
88

  The Court considered 

the familiar categories of qualified privilege should not be compromised by a broad 

new privilege based on public interest. 

[80] The Court decided on a new defence of responsible communication on 

matters of public interest.  The components of this defence were as follows: 

(a) The publication must be on a matter of public interest.
89

  This was not 

confined to government and political matters nor was it necessary that 

the plaintiff be a public figure.  This was because:
90

 

The public has a genuine stake in knowing about many 

matters, ranging from science and the arts to the 

environment, religion and morality.  The democratic interest 

in such wide-ranging public debate must be reflected in the 

jurisprudence. 

(b) The publication of the defamatory communication must be 

responsible.  Relevant non-exhaustive factors that may assist in 

                                                 
87

  At [65]. 
88

  At [93]. 
89

  There was no single test of what is a matter of public interest. Guidance was found in the cases 

on fair comment (honest opinion in our context) and s 2(b) of the Charter.  The Court set out 

some formulations.  This included where the matter is shown to be inviting public attention, 

about which the public has some substantial concern because it affects the welfare of citizens, or 

one to which considerable public notoriety or controversy has attached.  Mere curiosity or 

prurient interest is not enough.  Some segment of the public must have a genuine stake in 

knowing about the matter published (at [103]-[105]). 
90

  At [106]. 



 

 

determining this question were the seriousness of the allegation, the 

public importance of the matter, the urgency of the matter, the status 

and reliability of the source, whether the plaintiff’s side of the story 

was sought and accurately reported, whether inclusion of the 

defamatory statement was justifiable, whether the defamatory 

statement’s public interest lay in the fact that it was made rather than 

its truth, and any other relevant circumstances.
91

 

[81] The majority of the Supreme Court considered it was for the judge to decide 

whether the statement related to a matter of public interest and for the jury to decide 

whether the defence was established taking into account the relevant factors.
92

  The 

jury did not have to settle on a single meaning.  Rather it must assess the 

responsibility of the communication overall taking into account the range of 

meanings the words are reasonably capable of bearing.  There was no separate 

inquiry into malice.  A publisher who had acted with malice had by definition not 

acted responsibly. 

[82] Like Lange in New Zealand and Reynolds in the United Kingdom, Grant was 

considered to be a historic victory for freedom of expression.
93

  Research in the first 

five years after Grant provides the following information about how the new defence 

has operated in practice.
94

  Of the 34 reported cases in which the defence has been 

pleaded or argued, 16 have settled.  In most cases the defendants were not traditional 

media defendants.  Four were bloggers, other defendants were a public official, a 

pornography business, the Ontario SPCA and a candidate for the City Council.  

Some defendants have communicated to a small number of people whereas others 

have communicated to a large number.  Of the 18 decided cases, only three were 

successful on the basis of the Grant defence.  All three cases involved journalism.  It 

has been argued the Reynolds-based indicia of responsible journalism has led to a 

                                                 
91

  At [110]-[125]. 
92

  Abella J dissented on this point.  Her view was that the rationale for the jury’s primary role in 

this area of the law was difficult to sustain in present times and the responsible communication 

defence involved a highly complex legal determination with constitutional dimensions (at 

[145]). 
93

  See Kenyon above n 22 at 17, fn 2. 
94

  At 24-29.   



 

 

conservative approach from the courts and it should be replaced with a 

reasonableness inquiry.
95

 

New Zealand decisions after Lange and Reynolds 

[83] The New Zealand political discussion defence is both wider and narrower 

than the position taken in the United Kingdom and Canada.  It is wider because it 

involves no requirement of reasonableness or assessment of responsible journalism 

against a number of non-exhaustive criteria.  It is narrower in that it applies to 

political discussion rather than all matters in the public interest.  Its narrow scope has 

led to discussion about whether it ought to be extended. 

[84] The possibility of extending Lange to cover political discussion of local 

government was raised in Vickery v McLean.
96

  The Court of Appeal did not decide 

whether such an extension should be made because it was satisfied that the 

publication at issue would not fall within any such extension.
97

  It did not, however, 

categorically reject the possibility of an extension of Lange.  The Court of Appeal 

went on to also reject that the publication in question was on a privileged occasion 

by reference to first principles.   

[85] Specifically: 

[15] … The price of the freedom is the requirement that the privilege be 

responsibly used.  When the Courts are asked to find that a particular 

occasion, not directly covered by authority, is one which should attract 

qualified privilege, the ultimate question is whether it is in the public interest 

to recognise the privilege and strike the balance between freedom of 

expression and protection of reputation accordingly. … 

    

[18]  If, as we hold, the present case cannot be brought within any 

appropriate development of Lange No 2, it is necessary for Mr Vickery to 

establish his asserted privilege by reference to first principles.  He must 

                                                 
95

  At 38 to 39. 
96

  Vickery v McLean [2006] NZAR 481 (CA). 
97

  The publication was by a disgruntled ratepayer who wrote a letter to the editor in three 

newspapers stating there was circumstantial evidence of criminal irregularity in a decision over 

franchising services.  The decisions had been made by employees of the local authority.  These 

employees were not policy makers and therefore the publication could not be described as 

political discussion.  Moreover it did not satisfy the sixth criteria (publication on a qualified 

occasion).  It was disseminated too widely: the proper way to communicate alleged criminal 

behaviour was to the responsible authorities. 



 

 

show that it is in the public interest (for the common convenience and 

welfare of society …) that on an occasion such as the present, freedom of 

expression should prevail over protection of reputation.  More specifically he 

must show that it is in the public interest for people to be able to make 

allegations of serious criminal offending, albeit in a bona fide way, to or 

through the news media. 

[19] … It is in our view demonstrably not in the public interest … 

[86] There are glimmerings of a Reynolds style privilege in that discussion albeit 

that the facts were far from establishing it.  The only other decision from the 

appellate courts provided by the parties is the Supreme Court’s decision in 

Simunovich Fisheries.
98

  That decision is mainly of relevance to the honest opinion 

discussion below.  However, in relation to the possibility the law should develop a 

Reynolds style privilege, the Court said: 

[31] … Secondly, this Court has not yet had occasion to consider whether 

Reynolds qualified privilege, founded on responsible journalism, should 

apply in this country.  …. 

[32] ... The possibility of changing the law of New Zealand to 

accommodate the pleading by defendants of lesser meanings and a Reynolds 

type of qualified privilege is not before the Court in the present appeals.  If 

the defendants had wished to advance these changes, they should have laid a 

foundation for doing so in their pleadings.  The plaintiffs would then have 

had the opportunity to apply to strike out the relevant pleadings, and their 

legitimacy could have been before this Court along with the questions now 

under consideration.  It would plainly be undesirable to change the law as to 

particulars [of the truth and honest opinion defences] for the reason that 

there were difference between the law of defamation in England and New 

Zealand, without also addressing whether or not these differences should 

remain. 

[87] The Supreme Court does not suggest in that case the common law in this 

country could not develop a Reynolds style defence.  That is not surprising because it 

is accepted that the categories of qualified privilege are never closed
99

 and, as Lord 

Cooke put it in Reynolds, “the common law nowhere stands still.”
100

 

[88] The remaining decisions are at High Court level.  The first of those is Osmose 

New Zealand v Wakeling where a Reynolds approach gained some traction.  The 

High Court Judge considered the newspapers in that case would have been protected 

                                                 
98

  APN New Zealand Ltd v Simunovich Fisheries Ltd [2009] NZSC 93, [2010] 1 NZLR 315 

[Simunovich (SC)]. 
99

  At 194 per Lord Nicholls; Lange No 1 above n 26 at 437. 
100

  Reynolds above n 17 at 222. 



 

 

by qualified privilege had they been sued.
101

  The Judge expressed that view with 

reference to both Lange and Reynolds.  The publication concerned criticism of the 

Building Industry Authority for approving treatment of timber used in house 

construction.  The Judge’s reasons for why the publications would have been 

protected were that the subject matter was of public concern, those affected by the 

“leaky home” problem were widespread, newspapers were an appropriate means of 

communicating the relevant information, and the information published came from 

two apparently responsible individuals.  

[89] In the next decision, Peters v Television New Zealand, the High Court Judge 

considered it was not open to her to consider a Reynolds type defence.  The Judge 

was considering an application for leave for Winston Peters (MP) to serve a s 41 

notice.
102

  In that context the Judge rejected Television New Zealand’s submission 

that the broadcast was protected by “responsible journalism” or “neutral reportage” 

privilege.  In a brief mention of this submission, the Judge regarded Lange No 2 as 

contrary to the existence of any such privilege and that she was bound by that 

decision.
103

 

[90] The next decision is Lee v The New Korea Herald Ltd.
104

  The High Court 

Judge did not discuss whether a public interest qualified privilege existed because he 

considered it would be defeated under s 19 of the Defamation Act (the publisher was 

indifferent to the truth, made limited attempt to contact the plaintiff before the article 

was published, and failed to check the accuracy of the information provided). 

[91] The next decision is Dooley v Smith.  The facts of the case raised the 

possibility of an extension of the Lange political discussion privilege to local 

politics.  This was because the defamatory statements concerned a candidate in 

elections of a local body in charge of a large Government development fund.
105

  The 

parties, however, did not raise whether the Lange privilege might apply.  The Judge 

said this was regrettable.  He saw no logical distinction in the legitimate interests of 

                                                 
101

  Osmose New Zealand v Wakeling [2007] 1 NZLR 841 (HC). 
102

  Peters v Television New Zealand Ltd HC Auckland CIV-2004-404-3311, 1 October 2009. 
103

  At [48]-[49]. 
104

  Lee v The New Korea Herald Ltd HC Auckland CIV-2008-404-5072, 9 November 2010. 
105

  Dooley v Smith [2012] NZHC 529. 



 

 

the public in being informed “about the performance of persons who hold, or may in 

the future hold, elected positions of responsibility in other public institutions.”
106

  He 

considered it was arguable the circumstances gave rise to a qualifying privileged 

occasion.  However it was not necessary to decide this because, even if an extension 

to Lange was available for local political discussion, the Judge considered the 

defendants were predominantly motivated by ill-will or had taken improper 

advantage of the occasion.  On appeal the Court of Appeal noted the issue had not 

been the subject of full argument in the High Court.  It expressed no view on the 

matter because it was not an issue on the appeal.
107

 

[92] The next decision is Cabral v The Beacon Printing & Publishing Company 

Ltd.
108

  A local newspaper published an article which was alleged to convey that the 

plaintiff, a director of a company set up to build and manage a locally based 

geothermal power project on Māori land and requiring a very substantial investment, 

was under investigation for allegedly misusing trust funds.  The Associate Judge 

struck out a defence of qualified privilege.  He considered it was not enough that the 

article was newsworthy.  He considered it was necessary the matter be so important 

that it entitles the defendants to make the statements to its readers even though it is 

defamatory and is not true.
109

  This seems to set the public interest component part of 

the privilege at a higher threshold than in Canada or the United Kingdom.
110

 

[93] The most recent decision provided by the parties is Karam v Parker.
111

  In 

that case the High Court rejected an extension of Lange.  The Judge considered the 

subject matter, concerning defamatory comments about Mr Karam’s motive for 

supporting David Bain,
112

 was far removed from political discussion.  The Judge also 

considered the online forums on which the communications were made were 

problematic
113

 and improper advantage of the occasion had been taken.
114

   

                                                 
106

  At [171]. 
107

  Smith v Dooley [2012] NZCA 428. 
108

  Cabral v The Beacon Printing & Publishing Company Ltd [2013] NZHC 2684. 
109

  At [36]. 
110

  Noted in Todd above n 18 at [16.11]. 
111

  Karam v Parker [2014] NZHC 737 at [209]-[214], 
112

  A person convicted of the murder of his family who, with Mr Karam’s support, eventually 

obtained a retrial at which he was acquitted. 
113

  This might be debated but the issue does not arise here. 
114

  In considering these matters the Judge did not have the benefit of assistance from experienced 

counsel for the defendants as one was self-represented and the other made no appearance. 



 

 

[94] In short, extensions to Lange have so far not gained much traction at the High 

Court level.  In a number of these, however, the circumstances have not warranted it. 

Where does this leave the prospects for the privilege pleaded in this case 

[95] The plaintiffs submit stare decisis prevents this Court from recognising a 

neutral reportage or public interest defence.  The Court of Appeal decided on a 

defence of political discussion.  In doing so it adhered to a traditional form of 

privilege that protected the occasion, and rejected an approach which involved 

examining the reasonableness of the publisher’s conduct.  The plaintiffs submit that a 

defence of neutral reportage would therefore be contrary to the Court’s approach in 

Lange and that this Court is bound by that approach.
115

 

[96] It is, however, important to remember the facts of Lange concerned political 

discussion.  The decision in Lange to expand the traditional categories of qualified 

privilege for political discussion was a forerunner to the developments in the United 

Kingdom and Canada.  It was motivated by the same underlying principle that an 

adjustment was required to the law’s existing balance between freedom of expression 

and protection of reputation.  The Lange decisions do not hold that any other 

extension of qualified privilege is unavailable.  As it was said in Vickery:
116

 

When the Courts are asked to find that a particular occasion, not directly 

covered by authority, is one which should attract qualified privilege, the 

ultimate question is whether it is in the public interest to recognise the 

privilege and strike the balance between freedom of expression and 

protection of reputation accordingly. 

[97] If Lange is extended beyond political discussion, there is a risk that it would 

unduly weigh freedom of expression over protection of reputation unless there was a 

responsibility or reasonableness element incorporated as part of that test.  This was 

the view taken in Reynolds if subject matter alone was to found a new privilege.  The 

plaintiff’s reputation could be harmed on the slenderest of information unless the 

                                                 
115

  They also submit that Truth (NZ) Ltd v Holloway [1960] NZLR 69 remains good law.  There the 

Court of Appeal held that a newspaper cannot claim privilege if it publishes a defamatory 

statement of fact about an individual merely because the general topic developed in the article is 

a matter of public interest.  That submission does not stand in light of the inroads to that case in 

Lange, the overseas developments establishing a new privilege and that the categories of 

qualified privilege are not closed.  Moreover the defendants in this case accept a reasonableness 

or responsible journalism/communications condition is necessary if the privilege is to apply. 
116

  Vickery v McLean above n 96 at [15]. 



 

 

plaintiff could prove malice (regarded as being notoriously difficult to prove).
117

  

Moreover the value of the information to the public depends on its quality as well as 

its subject matter.
118

  This was also the concern that troubled Tipping J in Lange 

No 1, who had “anxiety about creating an erroneous balance” if reasonableness was 

not a requirement of the new political discussion privilege. 

[98] As discussed earlier, the Court of Appeal in Lange was concerned about 

altering the traditional nature of qualified privilege developed over centuries and its 

impact on the defence of qualified privilege more generally.
119

  It is now 

acknowledged in the United Kingdom and Canada that the new qualified privilege 

for communications about matters of public interest is a different jurisprudential 

privilege.  Because it is different it is subject to a reasonableness requirement even 

though the traditional forms of qualified privilege are not. 

[99] In Lange the Court considered the political discussion privilege did not need 

a reasonableness test because “taking improper advantage of the occasion” in s 19 of 

the Defamation Act could be given an expanded meaning.  One of the differences 

between a reasonableness or responsible journalism requirement and this expanded 

approach is as to who bears the burden of proof.  If a publisher wishes to publish 

something, in the public interest, which is defamatory of a person, should it be on 

that person to establish the publisher had taken improper advantage of the occasion 

or should it be on the publisher to show that he or she had acted reasonably or 

responsibly in publishing the information?  In other words it might be acceptable to 

rely on the responsibility of the press in this country in relation to political 

discussion reporting as held in Lange without requiring that the exercise of 

responsibility on the particular occasion be proven, but not if the privilege is to be 

expanded. 

[100] It is arguable that if a public interest privilege, incorporating neutral 

reportage, is to be developed it would be necessary to place the burden on the 

publisher to prove they have acted reasonably or responsibly.  These are issues for 

future consideration.  Likewise the functions of the Judge and a jury in relation to 

                                                 
117

  At 201 per Lord Nicholls. 
118

  At 202 per Lord Nicholls. 
119

  Refer [51] above. 



 

 

whether the privilege is established.  However they may ultimately be resolved, the 

short point is that I do not accept the submission that stare decisis prevents this court 

from accepting, as tenable, a neutral reportage or public interest privilege as pleaded 

in this case. 

[101] The plaintiffs submit there is no evidence that the call for greater media 

freedom sought on behalf of the defendants in this case is actually needed.  They 

submit it is necessary to keep in mind the sheer power of the media today, the degree 

of saturation that can take place, the instantaneous and perishable nature of news and 

the possibility that reputation can be shattered in an instance.  They submit the 

privilege would apply when the media is wrong, yet it is now more than ever 

important that media reports are accurate. 

[102] The answer to this submission is that defamation law is intended to reflect an 

appropriate balance between protection of reputation and freedom of expression.  

Other common law jurisdictions have recognised the law was out of balance for 

responsible publications about matters of public importance despite the publisher’s 

inability to prove the defamatory imputations are true.  Otherwise the inability to be 

sure that the imputations can be proven will unjustifiably chill freedom of expression 

on matters of public interest. 

[103] While expression on political matters is of high value, so too are many other 

matters.  As Lord Cooke put it, when discussing Lange No 1:
120

 

It is doubtful whether the suggested new defence could sensibly be confined 

to political discussion.  There are other public figures who exercise great 

practical power over the lives of people or great influence in the formation of 

public opinion or as role models.  Such, power or influence may indeed 

exceed that of most politicians.  The rights and interests of citizens in 

democracies are not restricted to the casting of votes.  Matters other than 

those pertaining to government and politics may be just as important in the 

community; and they may have as strong a claim to be free of restraints on 

freedom of speech. 

                                                 
120

  Reynolds above n 17 at 220.  See also Todd above n 18 at [16.11]: “There are other sorts of 

public figures who are involved in the formation of policy and who affect our lives just as much 

as members of Parliament … It may even be said that there is little logic in confining the 

privilege to state employees: members of the private sector, for example bankers, trade unionists 

and company directors, also have major effects on the economy and thus on citizens. … In the 

fullness of time the Lange privilege may come to apply to all who might be described as ‘public 

figures’.” 



 

 

[104] It cannot be the case that this country should place less weight on freedom of 

expression when matters of public interest are responsibly communicated than the 

weight which is placed in the United Kingdom and Canadian courts.  The United 

Kingdom position is, as mentioned, now in legislation.   

[105] I therefore conclude the pleaded defence does not fail because the defendants 

cannot show that such a defence should now be part of the law of this country.  In 

my view it is tenable, indeed necessary, that such a defence be recognised if freedom 

of expression is to be given its proper weight in this country.  If a publisher does not 

have a defence when they have reasonably or responsibly published material 

containing a defamatory imputation on a matter of public interest it is difficult to see 

how the limit imposed on freedom of expression is one which is justified. 

Must any such new defence inevitably fail on the facts? 

[106] The plaintiffs submit the defence, even if it exists, could not succeed in this 

case.  This submission is based on the criteria set out in Charman v Orion Publishing 

Group Ltd, a decision of the Court of Appeal in England and Wales.
121

  That 

decision, however, pre-dated Flood which elucidated the basis for the neutral 

reportage type of privilege.
122

 

[107] For instance, the plaintiffs’ submissions refer to the need for there to be a 

dispute, which involves a cross fire of allegations.  They say that here there was no 

dispute at all.  Rather they say the defendants published allegations they received 

from their source and any dispute was manufactured by the defendants in seeking a 

response from Ms Hall.  However, the same could be said of Jameel.
123

  There 

allegations were made that the Saudi businessman’s bank accounts were being 

monitored for possible terrorist connections.  The inability to obtain a response from 

the businessman was recorded.  Flood described Jameel as similar to a reportage 

case.
124

  As the Supreme Court explained in Flood, a reportage case arises where the 

public interest lies in the fact of the allegations. 

                                                 
121

  Charman v Orion Publishing Group Ltd [2007] EWCA Civ 972. 
122

  Flood above n 29. 
123

  Jameel above n 59. 
124

  Flood above n 29 at [36]. 



 

 

[108] Similarly the plaintiffs submit the article must attribute the allegations to 

someone, preferably by name.  They say that is to enable the person defamed to sue 

that person in respect of the statements made.  The plaintiffs say that here the article 

did not disclose the defendants’ source.   

[109] However it cannot be the case that to rely on neutral reportage a media 

defendant must identify their source.  The ability of the media to provide information 

to the public is promoted by allowing people to speak to them in confidence.  The 

protection of journalists’ sources has statutory recognition.
125

  The defence would be 

of little use to the media if as a matter of course it had to disclose confidential 

sources upon whom it relied.  A publisher must make a judgement on the reliability 

of the source.  Media defendants may need to provide evidence as to why they 

regarded their source as reliable in order to show they have acted reasonably or 

responsibly.  For example, in Jameel the reporter gave evidence he had relied on a 

prominent Saudi businessman (source A), confirmed by a banker (source B), a 

United States diplomat (source C), a United States embassy official (source D) and a 

senior Saudi official (source E).
126

  As noted in Grant, “[i]t may be responsible to 

rely on confidential sources, depending on the circumstances”.
127

 

[110] Similarly, with reference to the Charman criteria the plaintiffs submit the 

article does not expressly or implicitly indicate its truth has been verified, set out 

both sides of the dispute, provide the context in which the statements are made, nor 

neutrally report without adopting the allegations.  However, as Flood makes clear, 

neutral reportage is not in a special box of its own.  The issue is whether the article 

was on a matter of public interest and whether in light of all the relevant 

circumstances it was responsible journalism. 

[111] The plaintiffs submit the privilege could not succeed because particular 

aspects of the report were unnecessary to communicate the fact of a division within 

the Māori Council leadership and some of the allegations were not clearly identified 

as coming from third parties (such as the failure to include quotation marks on some 

of the allegations first published on the website).  However, in determining whether 

                                                 
125

  Evidence Act 2006, s 68. 
126

  Jameel above n 59 at [8]. 
127

  Grant above n 23 at [115]. 



 

 

the public interest is in the fact of the allegations rather than whether or not there is 

truth in the allegations, and whether the article is responsible journalism, the focus is 

on the whole thrust of the article.
128

 

[112] In the present case it is arguable the publications were on a matter of public 

interest.  The Māori Council is a statutory body intended to assist Māori.  It receives 

some Government funding.  Public confidence in general, and of Māori in particular, 

in the leadership and administration of the Māori Council is a matter of public 

concern.  The publication concerned a major breakdown within the Māori Council’s 

leadership.  Each faction comprised well known and respected Māori leaders.  The 

conflict which had arisen between them involved questions about the Māori 

Council’s representation on an important Waitangi Tribunal claim.  The public 

interest arguably lay in the breakdown of relationships within the Māori Council 

rather than whether the conduct alleged was true.  

[113] It is also arguable that the defendants acted reasonably or responsibly in 

publishing the allegations made by one faction and the denial from the other side.  It 

is arguable that, read as a whole, the broadcast and the website stories made it clear 

these were allegations, which the defendants were not adopting.  The source was 

known to Ms Roderick and the information provided was supported by the minutes 

document and Mr Paul’s statements.  Ms Hall’s response essentially confirmed this 

action purportedly had been taken, but advised the actions were not legitimate.  Ms 

Hall was understood by the defendants to act as spokesperson for both herself and 

Sir Edward.  Whether it is material that comment was not obtained directly by Sir 

Edward, that Ms Hall’s response was summarised, and that the publication might 

have been delayed to give Ms Hall more time to respond, were addressed in the 

submissions before me.  The defendants submit it was reasonable to rely on Ms Hall 

as a contact person for Sir Edward based on their past experience, Ms Hall was 

contacted in sufficient time for her to seek legal advice and to respond with the key 

points from her perspective, Te Kāea, as a leading provider of Māori news, had an 

obligations to Māori to publish the story without delay, and that it was clear the story 

would be an ongoing one and there would be further developments and opportunity 

to comment.  An assessment of these matters, and more generally whether it was 

                                                 
128

  Jameel above n 59 at [34] per Lord Bingham.  See also Roberts v Cable above n 76. 



 

 

reasonable or responsible to publish the allegations without knowing whether the 

matters alleged were true in substance, are matters better assessed in the context of a 

trial when all the evidence has been heard.   

[114] For these reasons I am not satisfied the pleaded defence is untenable on the 

facts. 

Honest opinion 

The defence 

[115] The requirements for the defence of honest opinion are:
129

 

(a) the words complained of are an expression of opinion (the opinion 

question); 

(b) the facts on which the opinion is based are indicated in the publication 

at issue or are generally known to the public (the publication facts 

question); 

(c) those facts are proved to be true or not materially different from the 

truth (proving the publication facts);
130

 

(d) where the defendant is the author of the opinion, the opinion 

expressed must be the defendant’s genuine opinion;
131

 

(e) where the author of the opinion is the defendant’s agent or employee, 

and it did not purport to be the defendant’s opinion, the defendant 

must have believed the opinion was the genuine opinion of the 

author;
132

 and 

(f) where the defendant or its agent or employee is not the author of the 

opinion, and it did not purport to be the defendant’s, its agent’s or 

                                                 
129

  Lange No 1 above n 26 at 436. 
130

  Defamation Act 1992, s 11. 
131

  Section 10(1). 
132

  Section 10(2)(a). 



 

 

employee’s opinion, the defendant must have had no reasonable cause 

to believe the opinion was not the genuine opinion of the author.
133

 

[116] The defence has been described as “the very essence of freedom of speech: 

the right that citizens should be able openly to air their views and exchange 

criticisms on matters which concern them.”
134

  It has also been the accepted wisdom 

of the publication facts requirement in this country that this is so “readers or viewers 

may assess the validity of the opinion for themselves against the relevant facts truly 

stated.”
135

   

[117] Although these requirements are easily stated, their application can be far 

from easy.  Lord Phillips in Joseph v Spiller described the defence as “one of the 

most difficult areas of the law of defamation”.
136

  This was a decision of the United 

Kingdom Supreme Court which modified the publication facts question,
137

 and 

explained why, what had become the accepted wisdom on which it was based, was 

flawed and not in accordance with earlier authority.
138

  What this element of the 

defence required was that the comment identify at least in general terms what had led 

the commentator to make the comment.  This was so that the reader could 

understand what the comment was about and the commentator could, if challenged, 

explain, by giving particulars of the subject matter of his comment, why he (or she) 

expressed the views that he (or she) did.
139

 

[118] There are particular pleading requirements for the defence.  Specifically, 

where a defendant alleges that, in so far as the publication consists of statements of 

fact it is true, and insofar as it consists of opinion it is honest opinion, particulars are 

required.  These particulars must specify the statements alleged to be facts and the 

facts and circumstances relied on to support the allegation that those statements are 

                                                 
133

  Section 10(2)(b). 
134

  Todd above n 18 at [16.8.01]. 
135

  Simunovich (SC) above n 98 at [18]. 
136

  Joseph v Spiller above n 28 at [1], referred to in Mulis, Parker and Busuttil above n 19 at [12.3].  

His Lordship considered it warranted examination by an appropriate body.  Legislative reform in 

the United Kingdom has followed. 
137

  Refer [115](b) above. 
138

  At [100]-[105]. 
139

  At [104]-[105]. 



 

 

true.
140

  Even though this legislative requirement is headed “Particulars in defence of 

truth”, it has been held that this applies to the publication facts relied on for the 

defence of honest opinion and not simply to a defence of truth.
141

  Properly pleading 

the defence in this country has proved challenging, as demonstrated by the litigation 

involving such pleadings, even though the parties involved have been represented by 

leaders of the profession in this area.
142

 

The challenge to the pleading 

[119] The defendants have pleaded the defence of honest opinion.  The plaintiffs 

contend this defence cannot succeed because: 

(a) the defamatory meanings conveyed were not capable of being 

understood as expressions of opinion; 

(b) there were no reasonable grounds to believe the opinions of the Māori 

Council were genuine; and 

(c) the publication facts, if properly pleaded, provide an insufficient basis 

for an honest opinion defence. 

[120] The defendants contend the defence is not so clearly untenable that it must be 

struck out.  They do, however, acknowledge that their primary defence is neutral 

reportage and qualified privilege and that if this is upheld the defence of honest 

opinion need not be relied upon. 

The pleadings 

[121] The statement of claim pleads that, in their natural and ordinary meaning, the 

statements in the first website story meant and were understood to mean that Sir 

Edward: 

                                                 
140

  Section 38. 
141

  Simunovich Fisheries Ltd v Television New Zealand ltd [2008] NZCA 350 [Simunovich (CA)] at 

[118] and Simunovich (SC) above n 98 at [36]. 
142

  Television New Zealand Ltd v Haines [2006] 2 NZLR 433 (CA), Simunovich (CA) above n 141 

and Simunovich (SC) above n 98. 



 

 

(a) acted in a position of conflict of interest in instructing his wife to 

make an application for his reappointment to the CFRT on behalf of 

the Māori Council without notifying the Māori Council or obtaining 

its consent to his bid for reappointment; 

(b) acted unlawfully and unprofessionally by not obtaining the Māori 

Council’s consent to his bid for reappointment to the CFRT; 

(c) breached his responsibilities to the Māori Council by not obtaining its 

consent to his bid for reappointment to the CFRT; 

(d) acted dishonestly by not telling the Māori Council of his bid for 

reappointment to the CFRT; 

(e) placed his own and his wife’s interests over those of the Māori 

Council and Māori people; 

(f) conducted himself so as to give rise to a reasonable cause to suspect 

he acted improperly and without Māori Council approval in 

instructing Ms Hall to set up Māori committees in Tai Tokerau; and 

(g) is running an unjustified smear campaign in an unprecedented manner 

that involves “whipping up hatred” in relation to the elections. 

[122] The statement of claim pleads that, in their natural and ordinary meaning, the 

statements in the first website story meant and were understood to mean that Ms 

Hall: 

(a) conducted herself so as to create reason for her to be fired by the 

Māori Council as its counsel for its legal challenge to the Trans 

Pacific Partnership Agreement; 

(b) failed to follow the Māori Council’s instructions; 

(c) breached her professional ethical obligations; 



 

 

(d) acted unlawfully; 

(e) acted in a position of conflict of interest in making an application on 

behalf of the Māori Council for her husband to be reappointed to the 

CFRT without notifying the Māori Council or obtaining its consent to 

his bid for reappointment; 

(f) acted unlawfully and unprofessionally by not obtaining the Māori 

Council’s consent to the application for her husband’s reappointment 

to the CRFT; 

(g) breached Māori Council tikanga by setting up committees without 

consulting the local council; 

(h) conducted herself so as to give rise to a reasonable cause to believe 

she had undermined the mana of the Māori Council in a manner that 

breaches New Zealand Law Society obligations; 

(i) conducted herself so as to give rise to a reasonable cause to believe 

that she acted without instructions in setting up committees; 

(j) is running an unjustified smear campaign in an unprecedented manner 

that involves “whipping up hatred” in relation to the elections; 

(k) breached her responsibilities to the Māori Council; and 

(l) placed her own and her husband’s interests over those of the Māori 

Council and Māori people. 

[123] The statement of claim pleads that, in their natural and ordinary meaning, the 

broadcast and the second website story meant and were understood to mean that 

there was reasonable cause to believe that Sir Edward and Ms Hall had acted in the 

ways set out at [121] and [122] (respectively) above.  In other words, the cause of 

action for the first website story pleads “tier one” meanings, with the exception of 

(h) and (i) in relation to Ms Hall.  Those two particulars in relation to Ms Hall and 



 

 

the causes of action for the broadcast and the second website story plead “tier two” 

meanings.
143

   

[124] The honest opinion defence is pleaded as follows: 

30. In so far as the broadcast and/or the statements … had any of the 

meanings alleged in … the statement of claim, then such meaning or 

meanings were conveyed as expressions of opinion. 

31. Alternatively, those statements [in the broadcast and website stories] 

which are expressions of opinion are set out in Schedule II. 

32. The statements of fact relied on in support of the defence of honest 

opinion, and which are true or not materially different from the truth, 

are set out in Schedule III. 

33. The opinion expressed in the web publications and broadcast did not, 

in its context and in the circumstances of the publication, purport to 

be the opinion of the defendants or of any employee or agent of the 

defendants with the exception of statements numbered 1, 2 and 8* in 

schedule II which were statements of opinion genuinely held by the 

first and second defendants. 

34. The defendants had no reasonable cause to believe that the opinion 

expressed in the web publications and broadcast (with the exception 

of statements numbered 1, 2 and 8* in schedule II) was not the 

genuine opinion of members of the Executive of the New Zealand 

Māori Council who authored the statements. 

[*I note this appears to be a typographical error.  The relevant opinion in 

Schedule II appears to be the one numbered 3 – see below.] 

[125] Schedule II identifies three statements from each of the website stories and 

the broadcast which are statements of opinions by the defendants and five statements 

which are statements of opinions by third parties.  These are the same for each of the 

publications except that the broadcast includes the Te Reo words as well as the 

English translation.  The pleaded opinions for the first website story are as follows: 

The first web-story – statements of opinion by defendants 

1. But it is problems from within that are corroding the Council. 

2. But Te Kāea has also obtained a copy of last week’s Council 

minutes, which outlines a severe breakdown in the relationship. 

3. So, is this the beginning of the end for this relationship? 

                                                 
143

  See Lewis v Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234 at 258 and 282, and Chase above n 81; referred 

to, for example, in Simunovich (SC) above n 98 at [15]. 



 

 

The first web-story – statements of opinion by third parties 

4. A clear breach of the directives given to Woodward Law. 

5. Taihākurei as the husband of Donna Hall, the Principal of Woodward 

Law has put himself under risk of certain conflict of interest unless 

processes mitigating that risk were put in place.  That did not 

happen. 

6. Had he done so and resiled from voting, the conflict could have been 

dealt with appropriately. 

7. If it is Taihākurei, then he needs to be held to account.  If it is Donna 

Hall is [sic] instructing herself, this is another breach of the NZMC 

tikanga and processes. 

8. Titewhai has … never witnessed the level of hatred being whipped 

up by Donna Hall and Eddie. 

[126] At the hearing the defendants clarified that the publication facts relied upon 

were all the other statements in the website stories and the broadcast which were not 

listed as an opinion in this schedule. 

[127] Schedule III is headed “statements of fact relied on in support of the defence 

of honest opinion.”  However at the hearing, the defendants clarified that was 

intended to be all the facts and circumstances relied upon to prove the publication 

facts are true.  If that is so, then paragraph [32] of the defence (see above at [124]) is 

also wrongly pleaded. 

[128] In any event, the statements of fact provided in Schedule III are as follows: 

1. There was a meeting of members of the Executive Committee of the 

NZMC on 28 July 2015. 

2. The Minutes of that meeting recorded the matters discussed at that 

meeting. 

3. The Minutes recorded that it was resolved by the members of the 

Executive Committee that: 

(a) Woodward Law be dismissed as NZMC legal counsel for the 

TPP claim; 

(b) If evidence is received that Woodward Law is undermining 

the mana of the NZMC, then a complain to the NZ Law 

Society be prepared and filed; 



 

 

(c) Taihākurei as the husband of Donna Hall, the Principal of 

Woodward Law, has put himself under risk of certain 

conflict of interest unless processes mitigating that risk were 

put in place.  That did not happen; 

(d) In 2014 Woodard Law filed an application for Taihākurei to 

be given a second term as a Māori trustee on the CRFT 

Board without the consent of the Māori Council.  In other 

words, Taihākurei instructed his wife to file an application to 

put himself back on the CFRT Board without bringing the 

matter to the Executive.  Had he done so and resiled from 

voting, the conflict could have been dealt with appropriately; 

(e) The NZMC needed to establish who is instructing 

Woodward Law to go into other districts.  If it is Donna Hall 

instructing herself, this is another breach of the NZMC 

tikanga and processes. 

4. The Minutes revealed concerns from the NZMC’s Tai Tokerau 

branch that Donna Hall had set up Māori committees in their district 

without consulting them. 

5. The Minutes recorded that Titewhai Harawira accused Donna Hall of 

running a smear campaign during the triennial elections. 

6. The first plaintiff is Co-Chair of the NZMC. 

7. The first plaintiff and the second plaintiff are partners. 

8. The second plaintiff is the Principal of Woodward Law. 

9. Woodward Law has been legal advisor to the NZMC in numerous 

legal proceedings. 

10. The NZMC was opposed to the TPP. 

11. Maanu Paul sent an email to Donna Hall advising that her firm, 

Woodward Law, was being dismissed as its TPP counsel. 

Are the pleaded imputations opinions 

[129] The defence must plead to the defamatory meanings pleaded by the plaintiff 

and not to alternative meanings which the defendant contends the words bear.
144

  The 

defendants’ pleading at paragraph 30 (set out above at [124]) complies with this 

requirement.  It is in the form regarded as appropriate by the Court of Appeal in 

Haines.
145

  It pleads that if the jury finds the publications have any of the meanings 

alleged, then they are opinions.   

                                                 
144

  Haines above n 142 at [54] to [67], [98]; Gatland v Fairfax New Zealand Ltd [2016] NZHC 970 

at [62] to [67]. 
145

  At [100]-[107]. 



 

 

[130] The defendants’ pleading at paragraph 31 (also set out above at [124]) is, 

however, confusing and defective.  It appears to contend that some of the words in 

the publications are expressions of opinion and identifies which of those are the 

opinions of the defendants and which are the opinions of third parties.  However the 

statements identified as opinions are statements from the broadcast and the website 

stories.  The defence of honest opinion applies to the pleaded meanings which the 

jury accept the broadcast and websites bear, not to other opinions expressed in the 

publications.  The use of “alternatively” is also confusing because it appears to be 

contending that, even if the pleaded meanings are not opinions, there were the 

following alternative opinions in the publications.  This paragraph should be deleted 

from the statement of defence as should Schedule II. 

[131] The question is whether any of the plaintiffs’ pleaded meanings are capable 

of being understood as an expression of opinion.  If they are, it is then for the jury to 

decide whether in the circumstances they were an expression of opinion.
146

  The jury 

must look at the publication as a whole in order to determine whether the writer or 

speaker conveyed the defamatory statement as an expression of opinion or as a 

statement of fact.
147

 

[132] In this case the plaintiffs accept that some of the statements in the broadcast 

and website are capable of being understood as opinions but they say this is not the 

relevant question.  They submit that when the focus is properly placed on the 

pleaded imputations in the context of the publication as a whole, those imputations 

are not capable of being understood as expressions of opinion.   

[133] I do not accept this submission.  Taken as a whole, the broadcast and website 

story could be understood to convey a dysfunctional Māori Council, within which 

one faction is making serious allegations against Sir Edward and Ms Hall.  Read in 

that context the defamatory imputations (such as that they are behaving 

unprofessionally, irresponsibly and undermining the Māori Council’s mana) are 

capable of being understood as expressions of opinion by those making the 

                                                 
146

  Haines above n 142 at [90]. 
147

  At [91] to [95]. 



 

 

allegations.  Whether, in the circumstances of the publication, they are expressions of 

opinion or statements of fact is a jury matter. 

Publication facts 

[134] The pleading does not currently particularise publication facts on which the 

opinions are said to be based and which are true or not materially different from the 

truth.  Counsel for the defendants says it is all those statements in the broadcast and 

website story which are not set out in Schedule II.  If that is the case then the 

publication facts relied upon are as follows: 

The New Zealand Māori Council (NZCM) has dumped their legal counsel, 

Donna Hall and her firm, Woodward Law from their TPPA claim. 

Heta Gardiner has this exclusive report. 

Only last month, the Māori Council was fighting to stop the TPPA.  … 

Today we learnt that they’ve dumped their legal counsel. 

[Maanu Paul] It’s come to our attention that Woodward Law wasn’t listening 

to our directives, so we removed them. 

Manu Paul sent an email to Donna Hall last Friday advising that her firm, 

Woodward Law, was being dismissed as its TPPA counsel. 

Neither [party] are disclosing much about the fallout.  … 

The minutes record say: 

 That Woodward Law be dismissed as NZMC legal counsel for the TPPA 

Claim. 

 That if evidence is received that Woodward Law is undermining the 

mana of the NZMC, then a complaint to the New Zealand Law Society 

be prepared and filed. 

… 

[Maanu Paul] We have the authority in these matters. 

The minutes also record allegations that there is a conflict of interest with 

Donna Hall and her husband Taihākurei Durie. 

The council’s Tāmaki Makaurau branch claimed that: 

… 



 

 

“In other words, Taihākurei instructed his wife to file an application to put 

himself back on the CFRT Board without bringing the matter to the 

Executive.  … 

It claims that in 2014 Woodward Law filed an application for Taihākurei to 

be given a second term as a Māori Trustee on the Crown Forestry Rental 

Trust (CFRT) Board without the consent of the Māori Council. 

The minutes also record Titewhai Harawira accusing Donna Hall of running 

a smear campaign during the triennial elections and that: 

… 

[Maanu Paul] When the NZ Council meets next, they will decide on such 

matters. 

The council has resolved to form a legal services subcommittee to 

investigate the allegations and meet with Woodward Law. 

We cross now to our political reporter Heta Gardiner. 

Heta, what did Donna Hall have to say today? 

Rahia, I just spoke to Donna Hall and that is why she didn’t feature in my 

story today, her statement came too late.  It’s safe to say that Donna Hall is 

livid.  In regard to the members mentioned in our report, Donna Hall says, 

“These are not truly statements from the Executive but are rather the 

personal statements of some disgruntled Māori Council members.  There is 

no privilege that attaches to these statements.”  She goes on to say that at the 

meeting in September she is confident that the allegations will be shown to 

be false. 

[135] If the pleading is amended to simply incorporate these statements it will 

remain defective.  Many of the above statements are expressed as allegations.   

[136] The defendants must plead the publication facts on which this defamatory 

imputation is based.  It need only prove those statements of fact which are relevant, 

and which provide the foundation for the opinion.
148

  In relation to pleaded tier one 

meanings, the publication facts relied on for the opinion which gives rise to the 

defamatory allegation cannot be the fact that someone else has said something (for 

example, Mr Paul has said that “Woodward Law wasn’t listening to our directives”).  

The defence must be established “by reference to underlying or primary facts.”
149

  

For example, the defendants may wish to rely on the defence of honest opinion for 

the pleaded imputation that Ms Hall was acting unprofessionally.  To do so it could 

                                                 
148

  Todd above n 18 at [16.8.02(1)]. 
149

  See Simunovich (CA) above n 141 at [122]. 



 

 

rely on the fact that Woodward Law had not listened to the Māori Council’s 

directives but, if they did so, this fact would need to be proven as true or not 

materially different from the truth. 

[137] In the case of tier two meanings, the sting is likely to be that the plaintiff did 

something that created the reasonable grounds to believe the conduct specified.
150

  

For example, the sting of the pleaded meaning, that there were reasonable grounds to 

believe Sir Edward had acted unlawfully and unprofessionally, is Sir Edward did 

something so as to create reasonable grounds on which to believe that he acted 

unlawfully and unprofessionally.  The pleaded facts must relate to what Sir Edward 

did to create the reasonable belief and this must be true or not materially different 

from the truth. 

[138] The defendants say this is a case where the underlying allegations do not 

need to be proven.  They say the ‘fact’ pleaded is not the underlying allegations in 

the minutes document but the fact there was a dispute at the highest echelons of the 

Māori Council.  They submit this distinguishes the particulars from those pleaded in 

Simunovich.  I accept the fact there was a dispute at the highest echelons of the 

Māori Council is potentially a relevant publication fact.  It will be relevant if the 

defamatory opinion was based on this.  As stated in Simunovich the honest opinion 

defence “comes into play at the point where the plaintiff has proved the publications 

are capable of bearing the defamatory imputations that it pleads.”
151

   

[139] In short the pleading is defective and requires amendment.  The plaintiffs 

submit the pleading, even if amended, is incapable of alleging a tenable defence of 

honest opinion.  That is because it relies on actions said to have been taken by the 

Māori Council, when those actions came from a purported minute of the Executive.  

It is therefore submitted the defendants cannot prove the truth of the Māori Council 

having taken these various actions, because the Māori Council did none of these 

things.   

[140] The defendants respond that this is an overly legalistic distinction in an 

honest opinion defence.  They submit the distinction between the Executive and the 

                                                 
150

  See, for example, Simunovich (CA) above n 141 at [81]. 
151

  Simunovich (CA) above n 141 at [122]. 



 

 

Māori Council is insufficiently material to detract from the central thrust of the news 

item.  In my view, whether the publication fact (for example, that the Māori Council 

has dismissed Woodward Law) is not materially different from the truth (the 

Executive, or a purported meeting of the Executive, dismissed Woodward Law) is a 

matter better determined at trial.   

Genuine opinion 

[141] The pleaded defamatory imputations relate to the reporting of comments of 

other people.  In a number of instances the statements are attributed to the Māori 

Council.  To succeed in a defence of honest opinion the defendants must prove they 

had no reasonable cause to believe those statements were not the genuine opinion of 

the Māori Council.   

[142] The plaintiffs submit the defendants cannot do this for two reasons.  The first 

is that the defendants misattributed statements of the Executive to the Māori Council.  

As they are not the same entity, and the minutes document does not, on its face, 

purport to be minutes of the Māori Council, the plaintiffs say it is impossible for the 

defendants to prove they had no reasonable cause to believe the statements were not 

the genuine opinion of the Māori Council.  I do not accept this submission.  As 

already stated it is not clear there is a material distinction to be made between the 

actions of the Executive purportedly on behalf of the Māori Council, and actions of 

the Māori Council.  This is a jury question.   

[143] Secondly the plaintiffs submit the defendants had reasonable cause to believe 

the minutes document on which they relied was not truly a minute of the Executive.  

Ms Hall had informed Mr Gardiner that the statements were not truly from the 

Executive but were personal statements of some disgruntled members.  Ms Hall had 

also set out the reasons for her view.  Once again I consider it is a jury question 

whether it is material that the members of the Executive, who took the action or 

made the allegations reported by the defendants, may have been acting without 

authority.   

[144] The plaintiffs also contend that the defendants must prove the truth of enough 

supporting facts for the comment to be honest in the sense of being an opinion that 



 

 

an honest person could hold on the facts.  However this is not an element of the 

defence in New Zealand.
152

  The requirement is that the opinion be genuine.  The test 

is the “honesty of the opinion, not its reasonableness.”
153

  An insufficient factual 

basis for an opinion might be relied on to challenge whether the opinion was 

honestly held, but this is a jury question. 

Conclusion  

[145] The honest opinion pleading requires significant amendment.  At this stage I 

am not able to say that it is incapable of being amended to set out a tenable defence 

of honest opinion.  I therefore decline to strike out the defence.  The defendants are 

directed to file an amended pleading within 30 days of this judgment or such further 

period of time as the Court may direct. 

Result 

[146] The application to strike out the defence of neutral reportage and qualified 

privilege, and the defence of honest opinion, is dismissed.  If the defendants still 

wish to rely on the defence of honest opinion, they are directed to file an amended 

pleading within 30 days of this judgment or such further period of time as the Court 

may direct.   

[147] Costs would ordinarily follow the event.  However the plaintiffs have had a 

measure of success on the honest opinion pleading, the neutral reportage and 

qualified privilege defence is new, and whether the defences will succeed will be 

decided at trial.  It may be that this is an appropriate case to reserve costs.  If, 

however, an order for costs is sought at this juncture, leave is reserved for each side 

to file a brief memorandum setting out their position on costs.  Any such 

memorandum should be filed within 30 days of this judgment or such further time as 

the Court may direct.  

Mallon J 

                                                 
152

  Todd above n 18 at [16.8.02(1)] says “[i]t is normally sufficient that the commentator merely 

gives some indication of the facts on which he or she is commentating.” 
153

 Mitchell v Sprott [2002] 1 NZLR 766 (CA) at 733 at [24]. 


