
WINSTON RAYMOND PETERS V TELEVISION NEW ZEALAND LTD COA CA387/2010 [27 May 2011] 

 

IN THE COURT OF APPEAL OF NEW ZEALAND 

CA387/2010 

[2011] NZCA 231 

 

 

BETWEEN WINSTON RAYMOND PETERS 

Appellant 

 

AND TELEVISION NEW ZEALAND 

LIMITED 

First Respondent 

 

AND YVONNE TERESA DOSSETTER 

Second Respondent 

 

 

Hearing: 24 March 2011 

 

Court: O'Regan P, Ellen France and Stevens JJ 

 

Counsel: B P Henry and P J Knapp for Appellant 

W Akel and H Wild for First Respondent 

No appearance for Second Respondent 

 

Judgment: 27 May 2011 at 3 pm 

 

JUDGMENT OF THE COURT 

 

A The appeal is allowed to the extent that leave to amend the second cause 

of action in the fifth amended statement of claim to plead a “tier two” 

meaning is granted.  The appeal is otherwise dismissed. 

B The appellant must pay the first respondent 85 per cent of costs for a 

standard appeal on a band A basis and usual disbursements.  We certify 

for second counsel. 

 

 

 

 

REASONS OF THE COURT 

(Given by Ellen France J) 

 



 

Table of Contents 

 Para No. 

Introduction [1] 

Background [3] 

The High Court Judgment [10] 

The appeal against strike out [13] 

The ability to determine meaning by reference to statements made in  

 Parliament [16] 

Is the programme capable of bearing a tier one meaning? [45] 

Appeal against decision declining leave to amend [47] 

Disposition [51] 

 

Introduction  

[1] Mr Peters has brought proceedings which include claims that television 

programmes broadcast by Television New Zealand Limited (TVNZ), based in part 

on statements made in Parliament, were defamatory of him.  A key issue in this 

appeal is the extent to which the words initially spoken in Parliament can be 

considered in determining whether one of the television programmes, the Holmes 

programme, is capable of bearing a “tier one” meaning, that is, one imputing actual 

misconduct on the part of Mr Peters. 

[2] In the High Court, Andrews J struck out the part of Mr Peters‟ claim that is 

the subject of this appeal on the basis that the Holmes programme was not capable of 

bearing the alleged defamatory meaning.  The Judge refused to grant leave to amend 

the pleadings to allege a “tier two” meaning, namely, that there are grounds to 

suspect misconduct.
1
  Mr Peters appeals against both decisions.

2
   

Background 

[3] We adopt the description of the background set out by Andrews J.
3
   

                                                 
1
  Peters v Television New Zealand HC Auckland CIV-2004-404-3311, 8 June 2010. 

2
  Ms Dossetter, the second respondent, abides the decision of the Court. 

3
  At [3]–[11]. 



[4] In 2004 Mr Peters was a Member of Parliament.  He had been an alternate 

member of a parliamentary select committee inquiring into the scampi fishing 

industry in New Zealand with a particular focus on the involvement of Simunovich 

Fisheries Limited in that industry.  The committee‟s inquiry began in February 2003.   

[5] On 22 June 2004 TVNZ‟s One News reported on the disclosure in Parliament 

of an affidavit sworn by the second respondent, Ms Dossetter, on or about 

29 January 2004 concerning matters affecting the scampi inquiry.  The One News 

report said that a Member of Parliament had referred the affidavit to the chair of the 

select committee (Mr Carter), who had then referred it to the Speaker, calling for an 

investigation.  Mr Peters‟ first cause of action against TVNZ is founded on this 

television news item.  The third cause of action against TVNZ is based on a 

summary of this programme which appeared on TVNZ‟s website.  Neither of these 

causes of action is in issue on the present appeal. 

[6] On 23 June 2004, the Holmes programme reported on the allegations in 

Ms Dossetter‟s affidavit.  The second cause of action, which is the part of the claim 

in issue on the appeal, is founded on the Holmes programme.  Andrews J outlined the 

structure of the programme as follows:
4
 

a) An introduction by the presenter, Mr Holmes.  Mr Holmes first said 

that “serious allegations” had been made in Parliament that day 

“under the protection of Parliamentary privilege”.  Mr Holmes then 

set out what a Member of Parliament, Mr Shirley, had said in 

Parliament in relation to Ms Dossetter‟s affidavit.  Mr Shirley is 

reported as having said that Ms Dossetter had said in her affidavit 

that a proposal had been made at a meeting attended by Mr Peters 

and Mr Meurant (a former Member of Parliament) that a payment of 

$300,000 to Mr Meurant would be a good investment for the 

Simunovich business.  Ms Dossetter had also said that Mr Meurant 

was working for both Mr Peters‟ political party and for Simunovich 

during the scampi inquiry.  Mr Holmes then said that Ms Dossetter 

was the former partner of Mr Meurant; 

b) Background information by a reporter, Ms Janes, in relation to the 

scampi industry and the Select Committee inquiry, including extracts 

from an interview of Ms Dossetter by Ms Janes, an outline given by 

Ms Janes of alleged telephone calls from Mr Meurant to Mr Peters 

and to Simunovich representatives at the time of the Select 

Committee inquiry, and footage of Mr Shirley referring to Ms 

                                                 
4
  At [5]. 



Dossetter‟s affidavit in Parliament together with a report by Ms 

Janes of two further statements made by Mr Shirley in Parliament; 

c) A report by Mr Holmes of a statement made by the Managing 

Director of Simunovich denying any illegal or inappropriate 

behaviour, [preceded] by Mr Holmes noting that Mr Meurant had 

not answered calls and that Mr Peters was overseas;  and 

d) A live studio interview of Mr Shirley by Mr Holmes.   

[7] A full transcript of the Holmes programme is attached as Appendix 1 to this 

judgment. 

[8] Mr Peters issued defamation proceedings in June 2004.  The initial claim 

related to five defendants.  The current statement of claim, the fifth amended 

statement of claim, was filed in late June 2009.  A number of interlocutory matters 

were dealt with subsequently.
5
  The end result of various interlocutory skirmishing is 

that the number of defendants has been reduced to two and the pleadings have 

changed.  

[9] In terms of the current relevant pleading, the second cause of action in the 

fifth amended statement of claim, Mr Peters pleads that he “expressly does not rely 

on any words spoken in Parliament” or reports of statements made by Mr Shirley 

referred to in the Holmes programme “except for the purpose of understanding the 

meaning of the words spoken outside Parliament”.  Paragraphs 11 and 12 of the 

statement of claim set out the alleged meanings of the words spoken during the 

Holmes programme.  At paragraph 12 it is alleged that the pleaded words from the 

Holmes programme would be understood as Ms Dossetter stating that Mr Peters had 

accepted and acted on a bribe and was corrupt.  Paragraph 13 avers that TVNZ has 

defamed Mr Peters by: 

 (i) Repeating and publishing the statements in paras 8, 9 and 10 by the 

said Dossetter; or in the alternative: 

(ii) Publishing a mosaic of its own comments at the same time as 

repeating the said statements of Dossetter... .   

                                                 
5
  Peters v Television New Zealand Ltd HC Auckland CIV-2004-404-3311, 5 November 2004, 

Paterson J; Peters v Television New Zealand Ltd HC Auckland CIV-2004-404-3311, 30 August 

2006, Associate Judge Christiansen; and Peters v Television New Zealand Ltd [2008] NZAR 411 

(HC), Woodhouse J. 



The High Court Judgment 

[10] Andrews J, as we have noted, struck out the second cause of action relating to 

the Holmes programme.  In doing so, the Judge concluded that the meaning of the 

statements made in the programme was to be determined without reference to any of 

the statements made in Parliament.  To do otherwise, Andrews J said, would call into 

question the proceedings in Parliament and so breach the privilege attached to those 

proceedings.   

[11] The Judge decided that there were a number of references in the broadcast 

which defeated the meaning of guilt of misconduct pleaded by Mr Peters, in 

particular, the description throughout of the “claims” in the affidavit as “allegations”, 

and the focus on the need for a process for investigation emerging from the live 

interview with Mr Shirley.  In view of these matters, Andrews J was satisfied that the 

Holmes programme was not capable of bearing the meaning that TVNZ was 

repeating and publishing statements made by Ms Dossetter to the effect that 

Mr Peters had accepted and acted on a bribe and was corrupt.  The Judge said she 

would have reached the same conclusion even if it was permissible to refer to the 

privileged material included in the Holmes programme. 

[12] Finally, the Judge refused leave to amend the pleading to assert a tier two 

meaning, namely, that there was cause for suspicion that Mr Peters may have been 

guilty of serious misconduct.
6
  The Judge said this was not in the interests of justice 

given the history of the proceedings and the delays to date.   

The appeal against strike out 

[13] The nature and scope of Mr Peters‟ claim has been something of a moveable 

feast.  This is a point we come back to when considering the appeal from the 

decision declining leave to amend the pleadings.  Before us, the focus is on the effect 

                                                 
6
  In APN New Zealand Ltd v Simunovich Fisheries Ltd [2009] NZSC 93, [2010] 1 NZLR 315 at 

[15], the Supreme Court discussed English authorities distinguishing between what has come to 

be termed “tier one”, “tier two” and “tier three” meanings:  “A „tier one‟ meaning imputes to the 

plaintiff actual misconduct; a „tier two‟ meaning asserts that there are grounds to believe or 

suspect the plaintiff is guilty of misconduct; and a „tier three‟ meaning asserts that there are 

grounds for investigating whether the plaintiff is guilty of misconduct”. 



of TVNZ‟s reporting of Ms Dossetter‟s statement, “Yvonne Dossetter says she still 

stands by her claims in the affidavit”.  Mr Henry, on behalf of Mr Peters, says that 

Ms Dossetter‟s affidavit was capable of bearing a tier one defamatory meaning.  

TVNZ, by reporting Ms Dossetter‟s effective repetition of her claims, has repeated 

the defamatory statement and is accordingly liable in defamation.  Mr Henry says 

that in these circumstances, in determining the possible defamatory meaning, the 

material otherwise subject to parliamentary privilege can be considered because the 

audience understands the non-privileged statements by Ms Dossetter and the 

journalist by reference to the parliamentary material.  For completeness, we 

interpolate here that it is not at all clear that this approach is captured in the current 

pleading. 

[14] TVNZ submits that the programme cannot bear a tier one meaning.  TVNZ is 

not adopting anything Ms Dossetter has said.  In determining the meaning of a 

particular publication, the Court has to disregard what was said in Parliament and 

then find a single meaning of the non-privileged material.  That is because the 

repetition rule does not apply when it comes to the reporting of parliamentary 

proceedings. 

[15] There is no dispute that the relevant principles to be applied when 

determining whether words are reasonably capable of bearing a defamatory meaning 

are as set out by Blanchard J in New Zealand Magazines Limited v Hadlee (No 2).
7
  

The ability to determine meaning by reference to statements made in 

Parliament 

[16] It is critical to the appellant‟s case to establish that Andrews J was wrong not 

to refer to the parliamentary statements in determining meaning.  Mr Henry relies on 

a combination of Hyams v Peterson and Jennings v Buchanan as support for his 

approach.
8
  TVNZ, by contrast, says the proper approach is that of the Court of 

                                                 
7
  New Zealand Magazines Limited v Hadlee (No 2) [2005] NZAR 621 (CA) at 625.  This is the 

approach adopted by Andrews J in the present case: at [13]. 
8
  Hyams v Peterson [1991] 3 NZLR 648 (CA) and Jennings v Buchanan [2004] UKPC 36,  

[2005] 2 NZLR 577. 



Appeal of England and Wales in Curistan v Times Newspapers Ltd.
9
  We discuss 

these cases in turn. 

[17] We take first this Court‟s decision in Hyams.  Mr Hyams was named in a 

memorandum published in Parliament as part of the “Gang of 20” said to have been 

involved in fraudulent and unlawful commercial activities.  Numerous media reports 

followed reporting on these allegations.  It was argued for the defendant that the 

reports that named Mr Hyams as a member of the “Gang of 20” enjoyed qualified 

privilege of parliamentary proceedings, as they were reporting on parliamentary 

proceedings which in turn were entitled to absolute privilege.   Therefore, Mr Hyams 

was debarred from showing by reference to parliamentary proceedings that readers 

of the later publications sued on would reasonably have understood them as referring 

to him.   The Court rejected that argument and held that statements that did not refer 

directly to Mr Hyams by name could be capable of defaming him, because an 

ongoing story had been kept before the public.  On the parliamentary privilege point, 

Cooke P observed:
10

 

There is no reason of common sense or policy why some artificial legal 

barrier should be placed in the way of the plaintiff in proving what the public 

in fact would have understood from what was published to the public.   

[18] The observations made in Hyams about the effect of parliamentary privilege 

were not central to the Court‟s reasoning.  Some of the further media publicity 

subsequent to the disclosure in Parliament did identify Mr Hyams as a member of 

the “Gang of 20”.  In any event, subsequent cases have treated Hyams as having 

more limited application.   

[19] We refer in particular to two decisions arising out of an action for defamation 

brought by Mr Cushing, a businessman, against Mr Peters MP.
11

 In the High Court in 

Cushing v Peters, Neazor J observed that the Court in Hyams decided that an earlier 

statement identifying the plaintiff but which is protected by parliamentary privilege 

                                                 
9
  Curistan v Times Newspapers Ltd [2008] EWCA Civ 432.  On 30 July 2008 the Appeal 

Committee of the House of Lords dismissed a petition by the claimant for leave to appeal 

(Session 2007-08) 241 House of Lords Journal 806. 
10

  At 656–657. 
11

  Cushing v Peters HC Wellington CP 257/93, 8 September 1993; Peters v Cushing [1994] 3 

NZLR 30 (CA). 



may be relied on to identify the plaintiff as the person referred to in later statements 

made outside Parliament which are being sued on.
12

  Neazor J said:
13

 

The decision in Prebble [Television New Zealand Ltd v Prebble [1993] 3 

NZLR 513] establishes the strength of Parliamentary privilege and its ambit 

and the decision in Hyams establishes that what has been made public in 

Parliament may be proved as part of the background of public knowledge at 

the time a statement sued on as defamatory was made.  The application of 

those principles will give rise to a, with respect, reasonably straightforward 

determination to be made by the trial Court of whether what is alleged to 

have been defamatory of the plaintiff is to be found in the statements made 

outside the House with the statement inside the House serving as background 

material which would have enabled persons becoming aware of the 

statements to make the connection with the plaintiff, or whether to succeed 

the plaintiff must rely on the combination of the statements made outside the 

House and the statement made inside the House as making up the 

defamation.  If the latter proves to be the case, it would appear that the 

plaintiff is suing on and “calling in question” in part what the plaintiff said 

inside the House, where he would have Parliamentary privilege. 

[20] On appeal, in Peters v Cushing, Cooke P said:
14

 

We agree with the learned Judge in the High Court that the issues raised by 

the plea of parliamentary privilege in the present case is different from the 

issues raised in Hyams ... and ... Prebble [1993] 3 NZLR 513, and is not 

determined by the decisions in either of those cases.  It is obviously seriously 

arguable ...that the parliamentary identification is essential to the plaintiff‟s 

cause of action but is protected by parliamentary privilege.  Otherwise a 

member‟s freedom of speech in Parliament might be said to be inhibited by 

apprehension that his or her remarks made inside the House might be linked 

with his or her remarks made outside the House in order to establish liability 

on the part of the member for defamation. 

The question is of constitutional importance but can hardly be described as 

complex.  It appears to be a question of law which could and should be 

determined before trial, for instance on the striking-out application. 

[21] The distinction drawn by the authors in The Law of Torts in New Zealand is 

between those cases where the “naming in the House is an integral part of the cause 

of action” and those where the material in the House comprises “a background fact 

to demonstrate public knowledge.”
15

 As Mr Akel on behalf of TVNZ submits, 

identity can be characterised as a background, or historical, fact. 

                                                 
12

  Cushing v Peters HC Wellington CP 257/93, 8 September 1993 at 7. 
13

  At 8–9. 
14

  Peters v Cushing [1994] 3 NZLR 30 at 31. 
15

  Stephen Todd (ed) The Law of Torts in New Zealand (5th ed, Brookers, Wellington, 2009) at 

[16.4.01], fn157. 



[22] We agree with the conclusion of Andrews J that Hyams “held only that 

privileged material could be referred to for the purposes of identification”.
16

  As 

Lord Bingham in Jennings v Buchanan observed, Hyams “raised a number of points 

relevant to identification of the plaintiff, but none relevant to [the appeal in 

Jennings]”.
17

  Mr Henry accepts that his approach involves some expansion of 

Hyams.  The logic behind a more expansive approach would be to reflect the likely 

reality that the audience would have derived its interpretation of the non-privileged 

material from the privileged statements.  However, an expansion of Hyams to cover 

the present case would further dilute parliamentary privilege protected by Article 9 

of the Bill of Rights 1688 and we are not convinced the case for doing so has been 

made out. 

[23] We deal next with Jennings v Buchanan.  In that case, Mr Jennings MP was 

unsuccessful in seeking to have a defamation claim against him struck out.  He made 

a statement in Parliament defamatory of Mr Buchanan.  Afterwards, Mr Jennings 

was interviewed for a newspaper which reported him saying that he did not resile 

from the claim made in the House.  Lord Bingham observed:
18

 

...  It is clear that at common law every republication of a libel is a new libel 

and a new cause of action.  The republisher of the libel may or may not be 

the same as the original publisher.  The republication may or may not be 

made on an occasion enjoying any privilege (whether absolute or qualified) 

attaching to an earlier publication or republication.  It is further clear (see 

Gatley on Libel and Slander, 10th ed (2004) paragraph 6.33) that a 

defendant may be liable for republishing by reference to a statement 

originally published on another occasion by himself or another.  Thus Mr 

Buchanan‟s claim in the present case is based not on what Mr Jennings said 

in the House on 9 December 1997 but on what he said to Mr Speden shortly 

before 18 February 1998, publication in the newspaper being the natural and 

foreseen consequence.  The judge has found that on the latter occasion Mr 

Jennings republished by reference what he had said on the earlier occasion.  

There is no doubt at all that what Mr Jennings said in the House was 

protected by absolute privilege.  The question is whether that privilege 

extends to cover Mr Jennings‟ republication of that statement by reference 

outside the House.  

                                                 
16

 At [47].  Contrast Woodhouse J in one of the earlier decisions in the present case who applied 

Hyams as authority for the proposition that parliamentary material may be referred to as 

extrinsic evidence for the purpose of determining the meaning of a non-privileged statement:  

Peters v Television New Zealand Ltd [2008] NZAR 411. 
17

   Jennings v Buchanan [2004] UKPC 36, [2005] 2 NZLR 577 at [11] cf Buchanan v Jennings 

[2002] 3 NZLR 145 (CA) at [57] per Keith J for the majority, and see also at [112] and [117] 

per Tipping J. 
18

  At [12]. 



[24] Lord Bingham referred to the need for comity between the courts and 

Parliament but concluded that in that case the reference was made to the 

parliamentary record only to prove the historical fact that certain words were spoken.  

His Lordship continued:
19

 

... The claim is founded on the later extra-parliamentary statement.  The 

propriety of the member‟s behaviour as a parliamentarian will not be in 

issue.  Nor will his state of mind, motive or intention when saying what he 

did in Parliament.  The situation is analogous with that where a member 

repeats outside the House, in extenso, a statement previously made in the 

House.  The claim will be directed solely to the extra-parliamentary 

republication, for which the parliamentary record will supply only the text.  

[25] Mr Henry argues that this case falls to be decided on the same basis as 

Jennings v Buchanan because the parliamentary statements are immediately 

juxtaposed with Ms Dossetter‟s effective repetition of the claims in her affidavit and 

other content in the programme.   

[26] It is, however, important to see Jennings v Buchanan in its context, namely, a 

Member of Parliament effectively repeating his own statement outside the House.  

The examples used by Lord Bingham in developing their Lordships‟ reasoning 

accordingly all focus on the effect on parliamentary privilege of repetition by a 

Member of Parliament.
20

  The judgment, not surprisingly, does not purport to deal 

with a different factual scenario such as the present.  In this case, Ms Dossetter did 

not say, nor was she reported as saying, that she repeated what Mr Shirley had said in 

Parliament.  Rather, what she did was to confirm the contents of her affidavit.  As 

pleaded, what was said in Parliament went beyond that.  Unlike Mr Jennings MP, 

Mr Shirley in his interview on the Holmes programme was very careful to stress that 

he was making no allegation. 

[27] The situation being dealt with in Jennings v Buchanan was also different 

from the present case which involves a hybrid publication.  That is, a publication 

which includes both privileged material and some further additional material added 

by the journalist.  In Jennings v Buchanan, by contrast, no inquiry was required as to 

the meaning to be taken from the publication as a whole, which purported to be a fair 

                                                 
19

   At [18]. 
20

  Beitzel v Crabb [1992] 2 VR 121 (SC), cited at [14] in Jennings v Buchanan; Laurance v Katter 

(1996) 141 ALR 447 (CA), cited in Jennings at [15]. 



and accurate report of parliamentary material.  Another way of putting it is that 

Ms Dossetter‟s statement was made as part of a report on parliamentary proceedings 

in respect to which a claim of privilege could be made by TVNZ.  Further, Mr Henry 

accepts that if the parliamentary statements are set to one side in determining 

meaning, as they would be if Curistan applies, that cuts the heart out of the pleading 

on this point.   

[28] We accept that the logic of Jennings v Buchanan as expressed in the excerpt 

cited at [23] above could be extended to apply to this case.
21

  But Curistan, which 

dealt with the approach to the determination of meaning in a hybrid publication
22

 

persuades us against that course.  That case dealt with a report in The Sunday Times 

newspaper about allegations by a Member of Parliament made in the House that the 

plaintiff had been involved in money-laundering for the IRA.  The article also 

reported on a false claim by the plaintiff that his company‟s accounts had never been 

qualified by its auditors.  The article included both statements made in the House and 

the journalist‟s own research.  The effect of Curistan is that in determining the 

meaning of such a hybrid publication, the correct approach is to disregard what was 

said in Parliament (except as part of the context) and then determine the single 

meaning of the non-privileged passages.  The Court of Appeal in Curistan made it 

clear that the media do not lose the protection of their ability to publish a fair and 

accurate report of proceedings in Parliament unless the publication either adopts the 

parliamentary material or embellishes it to such an extent that the quality of fairness 

is lost.
23

 

[29] The Court of Appeal examined whether the newspaper was entitled to rely on 

qualified privilege.  In each of the three judgments there is some difference in 

emphasis in reasoning particularly in terms of whether the concept of adoption, 

                                                 
21

   Phillip Joseph, “Parliament‟s attenuated privilege of freedom of speech” (2010) 126 LQR 568 at 

579 observes that “[p]otential liability does not stop with the speaker of the Parliamentary 

statement but attaches to any third party who affirms or endorses the Parliamentary statement”; 

see also John Burrows and Ursula Cheer Media Law in New Zealand (6th ed, Lexis Nexis, 

Wellington, 2010) at [3.1.1] where the authors discuss the concern engendered among 

parliamentarians by the Jennings decision and the fact the Privileges Committee has twice 

recommended amendment to the Legislature Act 1908 to reverse the effect of the decision. 
22

   APN New Zealand Ltd v Simunovich Fisheries Ltd [2009] NZSC 93, [2010] 1 NZLR 315 at [29]. 
23

  See the Defamation Act 1996 (UK), s 15 and the Defamation Act 1992 (NZ), s 16. 



applied in Jennings v Buchanan, was relevant. But there was agreement that 

meaning was not to be determined by reference to the parliamentary statements.   

[30] Arden LJ said that the quality of fairness in a fair and accurate report of 

privileged proceedings could be lost.  The privilege would not apply if the privileged 

material was so intermingled with extraneous material or where the publication 

adopted the privileged material as its own.  In terms of intermingling, Arden LJ cited 

from the judgment of Lord Denning in Dingle v Associated Newspapers Ltd
24

 as 

follows: 

But if [the publisher] adds its own spice and prints a story to the same effect 

as the parliamentary paper and garnishes and embellishes it with 

circumstantial detail it goes beyond the privilege and becomes subject to the 

general law.  None of its story on that occasion is privileged.  It has “put the 

meat on the bones” and must answer for the whole joint. 

[31] As to adoption, Arden LJ said it was common ground that there was a 

concept of adoption in this area.  Arden LJ referred in this respect to Jennings v 

Buchanan.  Arden LJ said that adoption could be, as in Jennings, by express words 

but also by conduct or implication from the express words used.  Arden LJ 

continued:
25

   

Whether adoption has occurred in any case, depends on the meaning of the 

statement whereby adoption is said to have occurred.   

[32] Arden LJ did not consider that the newspaper had adopted the parliamentary 

statements.  She emphasised that The Sunday Times did not expressly or by 

implication express any view on the statements, their truthfulness, gravity or 

otherwise.  Rather, Arden LJ considered that the real case was one of intermingling.  

Arden LJ said:
26

 

... On that basis, the only questions are (1) whether there was a recognisably 

distinct report of Parliamentary proceedings, (2)  how far Mr Robinson [MP] 

went, and (3) whether the excessive extraneous material deprived the report 

of the parliamentary proceedings of its quality of fairness.   

                                                 
24

  Dingle v Associated Newspapers Ltd [1964] AC 371 at 411 (cited in Curistan at [33], and see 

also per Laws LJ at [87]). 
25

  At [38]. 
26

  At [47]. 



[33] Arden LJ concluded that the parliamentary material could be distinguished 

from the extraneous material.  While there was some material additional to those 

statements the material was factual rather than commentary.   

[34] The next part of Arden LJ‟s reasoning was founded on the proposition that:
27

 

... [I]n the case of an article consisting in part only of passages entitled to 

reporting privilege, the meaning of the non-privileged passages is to be 

ascertained on the basis that (1) the privileged passages merely provide the 

context in which the statements in the non-privileged passages were made, 

and (2) the repetition rule has no application to the privileged passages. 

[35] Arden LJ considered that to apply the repetition rule (that the reporter of an 

allegation is treated as having made that allegation)
28

 would be inconsistent with the 

protection for fair and accurate reporting.  On this approach, the law of statutory 

privilege pre-supposes the existence of the repetition rule. To put it another way, the 

clear intention of the statutory provision was “at a minimum to disapply the 

repetition rule as it would otherwise apply to the fair and accurate” reports of 

privileged material.
29

  Arden LJ stated that:
30

 

What Mr Curistan contends is that the single meaning rule applies to the 

article as a whole, and that the meaning of the non-privileged words is to be 

found by taking the cumulative effect of the privileged words and the non-

privileged words together and applying the repetition rule.  There is no 

“antidote” in the article to the bane of Mr Robinson [MP‟s] allegations.  The 

existence of a defence of privilege would be relevant only to the assessment 

of damages and not meaning.  As I see it, this is merely an indirect way of 

applying the repetition rule to the privileged words.  The non-privileged 

words have on this analysis to be interpreted (from the standpoint of the 

hypothetical reasonable reader) on the footing that the defendant is himself 

making the allegations which in the report are attributed to someone else.  In 

my judgment, this infringes the privilege given to the fair and accurate report 

since it imposes a sanction on its author for what it is said in that report.  

Moreover, it is bound to have a chilling effect on the addition of factual 

material to a report, as is commonly expected from the responsible press 

today, and may have the same effect on the addition of comment, even 

though the defence of fair comment is not affected.   

                                                 
27

  At [51]. 
28

    See APN New Zealand Ltd v Simunovich Fisheries Ltd [2009] NZSC 93, [2010] 1 NZLR 315 at 

[24]. 
29

    At [59]. 
30

  At [59]. 



[36] Finally, Arden LJ said that it was not disproportionate to disapply the 

repetition rule when determining the meaning of the non-privileged parts of the 

article.  Arden LJ took the view that:
 31

 

Mr Curistan‟s private interest in the protection of his reputation has to give 

way to the public interest in knowing what was said in Parliament. 

[37] Laws LJ agreed that privilege would be lost if the publisher so embellished a 

report that it could not be said to be a fair and accurate report of the privileged 

proceedings.  Laws LJ did not however see it as appropriate to characterise such a 

case as one of adoption.  Instead of adopting, the publisher has produced a “critically 

different text”.
32

 

[38] The approach of Lord Phillips CJ is summarised as follows:
33

 

Where, as here, the repetition rule does not apply to the reporting passages, 

because these are protected by reporting privilege, the publisher is only 

liable in respect of the comments that have been added to those passages.   

The meaning of the added comments has, however, to be determined having 

regard to their context, and the most significant element of that context is 

likely to be the privileged passages to which the comments are added.  If the 

meaning of the added comments is that the reported allegations are true, then 

the publisher of the added comments can be said to have „adopted the 

reported allegations as his own‟.  In those circumstances the publisher will, 

however, be liable (subject to any defences such as justification or fair 

comment) in respect only of the added comments.  Reporting privilege will 

still attach to the reporting passages, but because he has adopted them in un-

privileged commentary, this will be of little comfort to the publisher. 

[39] This Court‟s approach to Curistan does have to be considered against the 

development in England and other jurisdictions of the concepts of responsible 

journalism and neutral reportage.
34

  Put broadly, as Mr Akel‟s submissions note, the 

effect of these concepts is to give “greater leeway” to political speech and rhetoric on 

public interest issues so as to maintain the media‟s freedom of expression.  That 

difference acknowledged, largely for the reasons given by Arden LJ, we consider 

that the approach taken in Curistan achieves an appropriate balance between the 

                                                 
31

  At [64]. 
32

  At [88]. 
33

  At [102]. 
34

  See, for example, Reynolds v Times Newspapers Limited [2001] 2 AC 127 (HL); Jameel v Wall 

Street Journal Europe SPRL [2007] 1 AC359 (HL); Roberts v Gable [2007] EMLR 457 (CA); 

Charman v Orion Group [2008] 1 All ER 750 (CA); Seaga v Harper [2008] 1 All ER 965 (PC); 

and see Grant v Torstar Corporation 2009 SCC 61, 22 December 2009, [2009] 3 SCR 640. 



various interests at stake in the present case.  The logic is that if the report of 

proceedings is a fair and accurate one, the privilege attaching to such reports should 

not be lost by a sidewind.  As Laws LJ said, the purpose of the qualified privilege is 

to allow the publisher to rely on the fact he or she is reporting what another, the 

legislator speaking in Parliament, has said.  The “very purpose of the privilege” is to 

facilitate what he or she has said and that can only be done if the repetition rule is set 

aside.
35

 

[40] Mr Henry says that Curistan can be distinguished because it concerned the 

repetition of matters spoken in Parliament.  Here, by contrast, the repetition is of 

Ms Dossetter‟s allegation.  However, that argument ignores the fact that the real 

sting is in what was said in Parliament and the reporter‟s reference to the reiteration 

by Ms Dossetter of the truth of the contents of her affidavit.   

[41] We do not consider the additional material in the Holmes programme is such 

as to amount to adoption or undue embellishment.  On this point we see no 

significant difference between the programme and the article in issue in Curistan in 

which the privilege was maintained. 

[42] The structure of the article in issue in Curistan was not dissimilar to that of 

the Holmes programme.  The article began by referring to the statements in 

Parliament to the effect Mr Curistan was money-laundering for the IRA.  There 

followed a reference to Mr Curistan‟s “horrified” reaction to the “scandalous 

allegations” and his invitation to the Member of Parliament who made the statements 

to inspect his books and accounts.  The article then set out what The Sunday Times 

had discovered after obtaining the accounts, particularly, that the auditors had 

heavily qualified the accounts on audit.  The article then reverted back to the 

parliamentary statements.  That discussion included a reference to the prosecution of 

seven companies, in which Mr Curistan had interests, for failing to keep proper 

accounts.  The article explained the outcomes of the prosecution and concluded that 

Mr Curistan could not be contacted.   

                                                 
35

  At [84]. 



[43] The reference back to Ms Dossetter is the main difference between the 

Holmes programme and the article in issue in Curistan.  But the phraseology used 

here, by the reporter saying of Ms Dossetter that “she still stands by her claims in the 

affidavit” does not, as Mr Henry accepts, amount to adoption by TVNZ.  The 

wording used can be contrasted with the following example given by Gatley on Libel 

and Slander:
36

 

... the privileged material forms part of the context in which the non-

privileged material is to be interpreted.  So if the article having reported the 

direct allegation, were to continue, “That is exactly what The Trumpet has 

believed for years and furthermore we think the following material is worthy 

of investigation by the police ...” the privileged material would show what 

allegation the newspaper was “adopting” as its own statement. 

[44] The other material in the programme which appears to reflect independent 

research (the information about Ms Dossetter and Mr Meurant‟s home telephone bill 

and Mr Simunovich‟s denial) is largely factual (the telephone call details) or does not 

amount to any positive embellishment of the claims (the denial).   

Is the programme capable of bearing a tier one meaning? 

[45] In any event, the meaning of the programme must still be considered in light 

of the single meaning rule.
37

  On that basis, if the parliamentary material is put to 

one side, it cannot be said the programme is capable of bearing a tier one meaning.  

The factors emphasised by Andrews J lead us to the same conclusion on this point as 

reached by her Honour.
38

  Those factors are as follows:
39

 

(a) The numerous references to “allegations” which put the conduct into 

the category of suspicion rather than guilt, or actual involvement; 

(b) The rebuttal and denial of the allegations contained in the broadcast, 

in particular the denial by Mr Simunovich who was said to be involved in 

the misconduct; 

(c) It is clear from several statements in the course of the programme 

that the conduct referred to was “alleged” and needed to be “investigated”, 

                                                 
36

  Patrick  Milmo and WVH Rogers Gatley on Libel and Slander (11th ed, Sweet and Maxwell, 

London 2008) at [3.33]. 
37

  See, for example, Charleston v News Group Newspapers Limited [1995] 2 AC 65 (HL) at 71 and 

see Broadcasting Corporation of New Zealand v Crush [1988] 2 NZLR 234 (CA) at 238. 
38

  The same conclusion was reached by Associate Judge Christiansen and by Woodhouse J in the 

earlier decisions in the current proceedings.  See also Paterson J at [36]. 
39

  At [73]. 



not that it had been established that misconduct had occurred.  In particular, 

...: 

(i) Ms Dossetter‟s statement that she had “some major concerns 

at the impartiality at the government select committee inquiry”; 

(ii) Ms Janes‟ report that Ms Dossetter had said she believed the 

integrity of the select committee inquiry “could have been 

compromised”; 

(iii) Ms Dossetter‟s further comment that if there were a fresh 

hearing there would be the opportunity to “expose my information 

along with that of other interested parties”; 

(iv) Ms Janes‟ report that Ms Dossetter‟s affidavit contained 

“more serious allegations that have never been independently 

verified”;  

(v) Mr Shirley‟s statements, in the live interview, in which he 

stressed that he was “making no allegation”, “looking for a process 

where it can be resolved”, that the “very serious allegations … need 

clarifying”, and that there needed to be “a process to establish” the 

truth of Mr Simunovich‟s denial of wrongdoing.  

[46] The position is slightly less clear cut if the parliamentary material is taken 

into account.  However, even then, because of the overall emphasis in the 

programme on allegations being made (the more serious allegations never having 

been “independently” verified) and on the need for a process to investigate claims, 

we agree with Andrews J‟s assessment that the programme is not capable of bearing 

a tier one meaning.  Accordingly, we agree with Andrews J that the second cause of 

action as currently pleaded should be struck out. 

Appeal against decision declining leave to amend 

[47] If unsuccessful on the appeal on meaning, Mr Peters says the Judge should 

have granted leave to amend the statement of claim to plead a tier two meaning. 

[48] TVNZ resists this part of the appeal on the basis there has been more than 

sufficient opportunity to “articulate in a proper way” a defamatory meaning in 

respect of the Holmes programme. 

[49] TVNZ  emphasises the following aspects of the history of the proceedings: 



(a) Mr Peters‟ claim against Mr Carter has been struck out with costs.  

The claims against Mr Shirley and Radio New Zealand have been 

discontinued on the basis Mr Peters does not pursue any claim against 

either and each bears their own costs. 

(b) Woodhouse J gave leave to file an amended pleading asserting 

defamation on the basis that TVNZ asserted there was cause for 

suspicion that Mr Peters may have been guilty of misconduct.  This 

option was deliberately not pursued. 

(c) The meaning paragraphs in the statement of claim have been changed 

since the claim commenced. 

(d) The appellant has been responsible for the delays due to deficiencies 

in the pleadings and belatedly abandoning an appeal to this Court.
40

 

[50] We have some sympathy for the position in which TVNZ finds itself.  

However, we do not consider it would be in the interests of justice to deprive 

Mr Peters of a final opportunity to replead.  While there have been considerable 

delays it is not suggested TVNZ would face specific prejudice in the sense of 

witnesses not being available or other similar problems.  The matter is going to trial 

against TVNZ on two other causes of action.  In these circumstances, we consider 

Mr Peters should be given leave to amend. 

Disposition 

[51] For these reasons the appeal is allowed only to the extent that leave is granted 

to amend the fifth amended statement of claim to plead a tier two meaning in respect 

of the Holmes programme.  Mr Peters was given that opportunity by Woodhouse J 

and did not take it up.  His counsel should accordingly provide a memorandum to the 

High Court indicating whether or not this part of the claim will be repleaded.  The 

matter is referred back to the High Court for timetabling orders to be made to avoid 

any further delays in settling the pleadings.  The appeal is otherwise dismissed. 

                                                 
40

  Peters v TVNZ (2005) 18 PRNZ 149. 



[52] The appellant has succeeded in only one respect on appeal.  The approach to 

leave to amend formed a minor part of the argument.  The first respondent is 

otherwise entitled to costs for a standard appeal on a band A basis and usual 

disbursements.  To reflect the appellant‟s success on the leave point, we reduce the 

costs award by 15 per cent.  We certify for second counsel. 

 

 

 

Solicitors: 

D J Gates, Whangaparaoa for Appellant 

Simpson Grierson, Auckland for First Respondent 

Till Henderson, New Plymouth for Second Respondent 



APPENDIX 1 

The highlighted passages comprise parliamentary material, or reports on 

parliamentary material.  The underlined section is the interview with Mr Shirley, 

MP.
41

 

HOLMES 

23 JUNE 2004 

Holmes: First tonight... serious allegations were made in Parliament today 

under the protection of parliamentary privilege. 

 

  ACT MP Ken Shirley has read some of an affidavit.  The affidavit 

says that a proposal was made at a meeting at the Simunovich Olive 

Farm that a payment of $300,000 to Ross Meurant would be a good 

investment for the Simunovich business.  Mr Shirley said, in 

Parliament, the affidavit says at the meeting were Ross Meurant and 

Winston Peters. 

 

  The affidavit was originally sworn and provided to the Holmes 

programme by Yvonne Dossetter, she is the former partner of Ross 

Meurant.  Mr Meurant worked for both Mr Peters and Simunovich 

Fisheries during the scampi inquiry. 

 

  The story so far.  This from Robyn Janes. 

 

Janes:  It’s a story that involves a small prawn like crustacean... and four 

major players.  

 

  Simunovich Fisheries executives Peter Simunovich and Vaughan 

Wilkinson.  New Zealand First leader Winston Peters.  And advisor 

to both Simunovich and Mr Peters... former MP Ross Meurant.  

 

  Back in the early nineties Simunovich Fisheries cornered the lions 

share of the One Hundred Million Dollar scampi market.  

 

  It’s that historical catch record that will be used to allocate scampi 

quota. 

 

  One inquiry has found that Simunovich Fishers was treated more 

favourably than other scampi fishers by the Ministry of Fisheries.  

 

  In February 2003 a Select Committee inquiry into the scampi 

industry began. 

 

  New Zealand First leader Winston Peters often sat on that 

Committee.  

 

  In December the Committee cleared Simunovich Fisheries of any 

wrong doing.  

 

                                                 
41

    The interview with Mr Shirley does not appear in the statement of claim. 



  In January of this year scampi was back in the headlines... Winston 

Peters was accused of having a series of free meals at Kermadec 

Restaurant ... which is owned by Simunovich Fisheries... Mr Peters 

strenuously denied the accusations.  

 

  But the story just wouldn’t go away... 

 

Dossetter: I have some major concerns at the impartiality at the Government 

Select Committee inquiry regarding scampi issues due to the 

relationship between Mr Peters, Mr Meurant and the Simunovich 

family companies.  

 

Janes:  Ross Meurant’s former partner Yvonne Dossetter swore in an 

affidavit to TVNZ that Mr Meurant was working with both Winston 

Peters and Simunovich Fisheries during the time of the inquiry.  

 

Dossetter: Ross would often talk to Simunovich Fisheries, Peter Simunovich, 

and then he would often talk on the phone then to Winston Peters.  

 

Janes:  In a relatively quick succession? 

 

Dossetter: Yes.  

 

Janes:  Ross Meurant resigned as Mr Peters adviser... the New Zealand 

First leader saying he had not known he was also working with 

Simunovich Fisheries.  

 

  Since then Holmes has obtained copies of Yvonne Dossetter and 

Ross Meurant’s home phone bill.  

 

  It shows many instances where calls were made in quick succession 

to Simunovich executives and Winston Peters. 

 

  One example on the 15
th
 of February last year... just two days before 

a Select Committee hearing:  

 

  12.38pm – Rings Peter Simunovich speaks for 3 minutes. 

   

  12.49pm – Rings Vaughan Wilkinson speaks for 6 minutes.  

 

  12.55pm – Rings Winston Peters speaks for 2 minutes.  

 

  12.59pm – Rings Winston Peters speaks for 1 minute.  

 

  Another example... the 18
th
 of March... a day the Committee met: 

 

  7.37am – Rings Winston Peters speaks for 3 minutes.  

 

  7.42am – Rings Vaughan Wilkinson speaks for 5 minutes.  

 

  7.59am – Rings Vaughan Wilkinson speaks for 7 minutes.  

 

  8.19am – Rings Winston Peters speaks for 1 minute.  

 

  Yvonne Dossetter’s affidavit also contained more serious allegations 

that have never been independently verified.  

 



  Today some of those were raised under Parliamentary Privilege by 

ACT MP Ken Shirley. 

 

Shirley:  Ross Meurant met at Simunovich’s olive farm following the infamous 

Kermadec restaurant meal and the proposal was put that the 

payment of $300,000 to Meurant would be a good  

   investment for Simunovich’s business. 

 

Janes:  Mr Shirley went on to say that the affidavit said that Winston Peters 

was also at the meeting at the Simunovich’s olive farm and Mr 

Shirley told Parliament the affidavit alleged the deed was done and 

the money was to be available from an Australian bank account.  

 

  Yvonne Dossetter says she still stands by her claims in the affidavit.  

 

  Back in February she told Holmes she believes the integrity of the 

scampi Select Committee inquiry could have been compromised.  

 

Dossetter: I feel if there was to be a fresh hearing there would be the 

opportunity to expose my information along with that of other 

interested parties with regards to the impartiality of the original 

inquiry.  

 

Holmes: So Ross Meurant first of all did not return our calls today.  Winston 

Peters is overseas.  

 

  In a statement issued tonight, just before the news at 6 o’clock, 

Simunovich Fisheries managing director Peter Simunovich says “any 

allegation that the company has acted inappropriately in relation to 

Mr Peters, or any other politician for that matter, is without any 

foundation whatsoever and we reject it categorically.” 

 

  He also says “previous allegations of corrupt behaviour and illegal 

behaviour made against Simunovich have been dismissed and this 

latest allegation is no different.” 

 

  He says “the success of our business is based on hard work and risk 

taking – no one at Simunovich has ever resorted to illegal behaviour. 

 

  He says “the allegations are so serious I am considering what legal 

options are available.” 

 

  Alright then with us now is ACT MP Ken Shirley who read from the 

affidavit in Parliament today. 

 

Holmes: Ken Shirley, good evening.  

 

Shirley:  Good evening Paul. 

 

Holmes: How did you get the affidavit? 

 

Shirley:  No, I am not prepared to divulge how I came by the affidavit. 

 

Holmes: Did it come from another MP? 

 

Shirley:  No, I am not prepared to divulge how I acquired the affidavit. 

 



Holmes: In reading the affidavit, or from the affidavit, today in Parliament are 

you making an allegation? 

 

Shirley:  No I stress I am making no allegation.  What I am aware of is the 

incredibly serious nature of these allegations that are contained in 

the affidavit and I am looking for a process where it can be resolved.  

Possibly... 

 

Holmes: The serious nature, the serious nature of what you’re not telling us, I 

mean what is the point... 

 

Shirley:  Paul, I understand that TVNZ has a copy of the affidavit and have 

had it for a good long while so I take it you're  in a position to divulge 

its content.  

 

Holmes: Let me ask you this way, what concerns do you have about what you 

saw in the affidavit might indicate? 

 

Shirley:  Um, they are very serious allegations which I am sure you are aware 

of.  We can’t just leave those unresolved.  They have been swirling 

around.  It actually reflects on the Parliament as a whole and I think 

there are a number of courses of action required.  Possibly Winston 

Peters needs to make a personal statement to the Parliament, 

perhaps it needs to go before the Privileges Committee, perhaps it 

needs a Commission of Inquiry, perhaps it needs to be referred to 

the Police.  I think all of those are courses of action which need to be 

considered.  

 

Holmes: Did you spell out in Parliament, however, what the principal 

allegation, concerns you had? 

 

Shirley:  I read out the...and revealed the contents of the affidavit. 

 

Holmes: The affidavit of course, albeit a sworn affidavit therefore to lie in such 

an affidavit is perjury.  The affidavit is one person’s word, why put it 

in the public domain? 

 

Shirley:  Well I think its been swirling around, TVNZ has actually put it in the 

public domain previously as recently as last night again.  Its very 

serious allegations that do need clarifying.  

 

Holmes:  Mr Simunovich denies any wrongdoing. 

 

Shirley:  Well that may well be, and that may well be the truth, and that’s why 

we need a process to establish that.  

 

Holmes: And you would prefer which process? 

 

Shirley:  Well its not a question of what I would prefer, it’s a question of 

what's most appropriate. 

 

Holmes: And you have spelt out a number of options, or is this just politics?   

 

Shirley:  No its not.  It’s a very serious allegation.  You can’t just leave 

allegations like this floating in the air, as it were, it does need  



resolving. 

 

Holmes: Ken Shirley, the ACT MP, thank you very much for your time. 

 

Shirley:  Thank you. 

 


