
 

PETERS V TVNZ And Anor HC AK CIV 2004-404-003311 [8 June 2010]  

 

 

 

IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND 

AUCKLAND REGISTRY 

CIV 2004-404-003311 

 

 

 

BETWEEN WINSTON RAYMOND PETERS 

Plaintiff 

 

AND TELEVISION NEW ZEALAND 

LIMITED 

First Defendant 

 

AND YVONNE TERESA DOSSETTER 

Third Defendant 

 

 

Hearing: 15 April 2010 

 

Appearances: B Henry and M Church for Plaintiff 

W Akel and T Walker for First Defendant 

 

Judgment: 8 June 2010 

 

(RESERVED) JUDGMENT (No. 2) OF ANDREWS J 

[Application by First Defendant to strike out cause of action] 

 

 
 
 

This judgment is delivered by me on 8 June 2010  at 1:30pm 

pursuant to r 11.5 of the High Court Rules. 

 

 

..................................................... 

Registrar / Deputy Registrar 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Solicitors:  Simpson Grierson, Private Bag 92518, Wellesley Street, Auckland 1141  
   (W Akel) 
   D Gates, PO Box 222, Whangaparaoa 
Counsel:  B Henry, PO Box 4070, Shortland Street, Auckland 
     



 

 

 

 

 

Introduction 

[1] In his fifth amended statement of claim the plaintiff, Mr Peters, pleads 

three causes of action in defamation against the third defendant, Television New 

Zealand Limited (“TVNZ”).  The second cause of action is founded on the content 

of a broadcast on the Holmes programme on 23 June 2004 (“the Holmes 

programme”). 

[2] TVNZ has applied for determination as a preliminary question whether the 

words published by TVNZ in the Holmes programme and referred to in para 9 of 

the fifth amended statement of claim are reasonably capable of bearing the 

meanings pleaded by Mr Peters, and for an order striking out Mr Peters‟ second 

cause of action on the grounds that the words are not reasonably capable of 

bearing the meanings pleaded.   Mr Peters opposes TVNZ‟s application.   

Background 

[3] In 2004 Mr Peters was a Member of Parliament, and had been an alternate 

member of a parliamentary Select Committee inquiring into the scampi fishing 

industry in New Zealand and, in particular, the involvement of Simunovich 

Fisheries Limited (“Simunovich”) in that industry.  The inquiry had begun in 

February 2003.   

[4] On 22 June 2004 TVNZ‟s One News contained an item reporting on the 

disclosure in Parliament of an affidavit sworn by the third defendant, Ms 

Dossetter, in relation to matters affecting the scampi inquiry.  Ms Dossetter had 

sworn the affidavit on 29 January 2004.  One News reported that a Member of 

Parliament had referred the affidavit to the chair of the Select Committee (Mr  

Carter), who had in turn referred it to the Speaker, calling for an investigation.  Mr 

Peters‟ first cause of action in the fifth amended statement of claim is founded on 

the One News item.  



 

 

 

 

[5] The Holmes programme on 23 June 2004 reported on allegations contained 

in Ms Dossetter‟s affidavit.  The programme was structured as follows:  

a) An introduction by the presenter, Mr Holmes.  Mr Holmes first said 

that “serious allegations” had been made in Parliament that day 

“under the protection of Parliamentary privilege”.  Mr Holmes then 

set out what a Member of Parliament, Mr Shirley, had said in 

Parliament in relation to Ms Dossetter‟s affidavit.  Mr Shirley is 

reported as having said that Ms Dossetter had said in her affidavit 

that a proposal had been made at a meeting attended by Mr Peters 

and Mr Meurant (a former Member of Parliament) that a payment 

of $300,000 to Mr Meurant would be a good investment for the 

Simunovich business.  Ms Dossetter had also said that Mr Meurant 

was working for both Mr Peters‟ political party and for Simunovich 

during the scampi inquiry.  Mr Holmes then said that Ms Dossetter 

was the former partner of Mr Meurant; 

b) Background information by a reporter, Ms Janes, in relation to the 

scampi industry and the Select Committee inquiry, including 

extracts from an interview of Ms Dossetter by Ms Janes, an outline 

given by Ms Janes of alleged telephone calls from Mr Meurant to 

Mr Peters and to Simunovich representatives at the time of the 

Select Committee inquiry, and footage of Mr Shirley referring to 

Ms Dossetter‟s affidavit in Parliament together with a report by Ms 

Janes of two further statements made by Mr Shirley in Parliament; 

c) A report by Mr Holmes of a statement made by the Managing 

Director of Simunovich denying any illegal or inappropriate 

behaviour, proceeded by Mr Holmes noting that Mr Meurant had 

not answered calls and that Mr Peters was overseas;  and 

d) A live studio interview of Mr Shirley by Mr Holmes.   

A full transcript of the Holmes programme is annexed to this judgment.  



 

 

 

 

[6] Mr Peters issued proceedings on 29 June 2004, initially claiming against 

five defendants.  His fifth amended statement of claim was filed on 30 June 2009.  

It is appropriate to record that the following interlocutory judgments in the 

proceeding are relevant to this application: 

a) In a judgment given on 5 November 2004,
1
 Paterson J struck out 

the causes of action against Mr Carter, on the grounds that the 

statements made by Mr Carter were not reasonably capable of 

bearing the defamatory meanings alleged by Mr Peters (that he was 

guilty of serious misconduct or contempt of Parliament).  Mr Peters 

was given leave to replead.  

b) In a judgment given on 30 August 2006,
2
 Associate Judge 

Christiansen struck out causes of action alleged against Mr Carter 

and TVNZ in Mr Peters‟ third amended statement of claim: 

i) Mr Carter had applied for an order striking out Mr Peters‟ 

amended pleading which was that Mr Carter‟s statements 

contained allegations that Mr Peters was suspected of being 

a party to serious misconduct.  The Associate Judge struck 

out the amended pleading against Mr Carter, on the grounds 

that Mr Carter‟s statements were not reasonably capable of 

bearing the alleged meaning.  Leave was not given to 

replead. 

ii) TVNZ had applied to strike out Mr Peters‟ second cause of 

action, relating to the Holmes programme, also on the 

grounds that the programme was not reasonably capable of 

bearing the alleged defamatory meaning.   The Associate 

Judge held that the programme was not capable of meaning 

that TVNZ had itself adopted the allegations made as true 

                                                 
1
  Peters v Television New Zealand & Ors HC Auckland CIV-2004-404-3311 5 November 

2001. 
2
  Peters v Television New Zealand & Ors HC Auckland CIV-2004-404-3311 30 August 

2006. 



 

 

 

 

and was itself alleging that Mr Peters was involved in 

serious misconduct, that his conduct was potentially 

criminal, or that he was in contempt of Parliament.  

Accordingly, the claim against TVNZ was struck out.  

c) In a judgment given on 20 December 2007,
3
 Woodhouse J 

dismissed an application for review of the judgment of Associate 

Judge Christiansen.  With respect to Mr Peters‟ second cause of 

action against TVNZ, Woodhouse J found that Associate Judge 

Christiansen  was correct in his conclusion that the Holmes 

programme was not capable of meaning that TVNZ itself was 

asserting that Mr Peters was guilty of misconduct.  However, at 

[49], he gave leave for Mr Peters to file an amended statement of 

claim which included pleadings that: 

(a)    By the Holmes broadcast on 23 June 2004, TVNZ itself 

asserted that there was cause for suspicion that Mr Peters 

may have been guilty of serious misconduct. 

 (b)  TVNZ broadcast allegations by Mrs Dossetter which: 

 (i) affirmed the report by TVNZ in the same programme of 

what was recorded in her affidavit; and  

                   (ii) if such be the case, affirmed express allegations in her 

affidavit, with a pleading in this regard to articulate the 

matters referred to in [29] of this judgment. 

The fifth amended statement of claim – the second cause of action 

[7] The second cause of action begins at para 8 of the fifth amended statement 

of claim in which the official record of Parliament of Mr Shirley‟s disclosure of 

Ms Dossetter‟s affidavit is set out.  Paragraph 9 sets out the transcript of the 

Holmes programme, excluding the live studio interview of Mr Shirley.  That is, 

the pleaded transcript ends at the end of the report of a statement by Mr Peter 

Simunovich, on the third page of the transcript.  The transcript of the interview of 

Mr Shirley is underlined in the annexed transcript of the Holmes programme. 

                                                 
3
  Peters v Television New Zealand Ltd [2008] NZAR 411(HC). 



 

 

 

 

[8] At para 10 Mr Peters pleads that he “expressly does not rely on any words 

spoken in Parliament”, in particular the words set out at para 8, or reports of 

statements made by Mr Shirley in Parliament included in the Holmes programme, 

“except for the purpose of understanding the meaning of the words spoken outside 

Parliament” set out in para 9.  The reports of statements made by Mr Shirley in 

Parliament are highlighted in the annexed transcript of the Holmes programme. 

[9] Paragraphs 11 and 12 set out the alleged meanings of the words spoken 

during the Holmes programme.  At para 12 it is alleged that the words in para 9 

would be understood as Ms Dossetter stating that Mr Peters had accepted and 

acted on a bribe and was corrupt.  

[10] At paragraph 13 it is pleaded: 

That the first defendant by: 

(i) Repeating and publishing the statements in paras 8, 9 and 10 by 

the said Dossetter; or in the alternative: 

(ii) Publishing a mosaic of its own comments at the same time as 

repeating the said statements of Dossetter 

defamed the plaintiff. 

[11] It is apparent that Mr Peters has chosen not to include a pleading that 

TVNZ itself asserted that there was cause for suspicion that Mr Peters had been 

guilty of misconduct (pursuant to leave given at [49](a) of Woodhouse J‟s 

judgment).  The second cause of action against TVNZ in the fifth amended 

statement of claim follows the second basis on which leave was given to replead, 

in [49](b) of the judgment of Woodhouse J.  

Principles as to strike out 

[12] Counsel were agreed as to the principles to be applied when considering an 

application to strike out pleadings.  First, I must assume that the facts as pleaded 

in the statement of claim are correct.  Secondly, a pleading should only be struck 

out if the cause of action is so clearly untenable that it cannot possibly succeed.  

The jurisdiction to strike out is to be exercised sparingly, and only in a clear case 



 

 

 

 

where the Court is satisfied that it has the requisite material and the cause of 

action cannot succeed.
4
  

Principles as to determining whether words are reasonably capable of 

bearing an alleged defamatory meaning 

General principles 

[13] Counsel were also agreed as to the general principles to be applied when 

determining whether words are reasonably capable of bearing an alleged 

defamatory meaning.  The leading authority is the judgment of the Court of 

Appeal in New Zealand Magazines Limited v Hadlee (No 2),
5
 where Blanchard J 

said:  

In determining whether words are capable of bearing an alleged 

defamatory meaning: 

(a) The test is objective:  under the circumstances in which the words 

were published, what would the ordinary reasonable person 

understand by them? 

(b) The reasonable person reading the publication is taken to be one 

of ordinary intelligence, general knowledge and experience of 

worldly affairs. 

(c) The Court is not concerned with the literal meaning of the words 

or the meaning which might be extracted on close analysis by a 

lawyer or academic linguist.  What matters is the meaning which 

the ordinary reasonable person would as a matter of impression 

carry away in his or her head after reading the publication.  

(d) The meaning necessarily includes what the ordinary reasonable 

person would infer from the words used in the publication.  The 

ordinary person has considerable capacity for reading between the 

lines.   

(e) But the Court will reject those meanings which can only emerge 

as the product of some strained or forced interpretation or 

groundless speculation.  It is not enough to say that the words 

might be understood in a defamatory sense by some particular 

person or other.   

(f) The words complained of must be read in context.  They must 

therefore be construed as a whole with appropriate regard to the 

mode of publication and surrounding circumstances in which they 

appeared.  I add to this that a jury cannot be asked to proceed on 

                                                 
4
  See Attorney-General v Prince and Gardner [1998] 1 NZLR 262 (CA) at 267. 

5
  New Zealand Magazines Ltd v Hadlee (No 2) [2005] NZAR 621 (CA) at 625. 



 

 

 

 

the basis that different groups of readers may have read different 

parts of an article and taken different meanings from them:  ... 

(citation omitted) 

[14] Blanchard J went on to say that the notional ordinary reader is “... someone 

„not avid for scandal‟ and „fair minded‟ ... „not unduly suspicious‟ and „not prone 

to fasten on one derogatory meaning when other innocent or at least less 

suspicious meanings could apply‟”. 

Can material covered by parliamentary privilege be referred to when 

considering whether a publication is capable of bearing an alleged 

defamatory meaning? 

[15] While both counsel agreed that the whole of the Holmes programme must 

be considered, they differed as to whether privileged material included in the item 

should be considered.   

Submissions  

[16] On behalf of TVNZ, Mr Akel submitted that para 10 of the fifth amended 

statement of claim should be struck out, as the pleading that “words spoken in 

Parliament” can be relied on “for the purpose of understanding the meaning of the 

words spoken outside Parliament in para 9” is not sustainable as a matter of law.   

[17] In support of that submission Mr Akel referred to the judgment of the 

English Court of Appeal in Curistan v Times Newspapers Ltd,
6
 rejecting a 

submission that the meaning of non-privileged words is to be found by taking the 

cumulative effect of non-privileged and privileged words.  Mr Akel acknowledged 

that reference could be made to privileged words, such as words spoken in 

Parliament to establish historic facts (for example that the words were spoken), 

but submitted that a distinction must be drawn between that and using privileged 

words to establish the meaning of non-privileged words.  He submitted that the 

latter would breach the rules of parliamentary privilege by calling into question 

parliamentary proceedings.  

                                                 
6
  Curistan v Times Newspapers Ltd [2009] QB 231 (CA). 



 

 

 

 

[18] Mr Henry submitted on behalf of Mr Peters that Curistan does not 

represent the law in New Zealand.  He cited the judgment of the Court of Appeal 

in Hyams v Peterson,
7
 which Woodhouse J referred to in his judgment of 20 

December 2007.   

[19] Mr Henry submitted that while parliamentary privilege means that what is 

said by a Member of Parliament in the House cannot be used to determine the 

meaning of what the Member says outside the House, that principle does not 

extend to those who are not Members of Parliament.  He submitted that the 

meaning of words spoken by someone who is not a Member of Parliament may be 

understood by reference to words spoken in Parliament.  Thus in the present case, 

he submitted, because Ms Dossetter‟s affidavit had been tabled in Parliament, and 

she spoke to it outside Parliament, the Court is entitled to look to what Mr Shirley 

was reported as saying in Parliament to understand the meaning of what Ms 

Dossetter said outside Parliament.   

[20] Mr Henry submitted that a distinction is to be made on the basis of 

whether it is a Member of Parliament claiming parliamentary privilege, or some 

other person.  Privilege (and thus the inability to refer to words spoken in the 

House), only applies to a Member of Parliament. 

Discussion 

[21] It is necessary to refer to a series of judgments in which the Courts have 

considered when reference may be made in Court proceedings to proceedings in 

Parliament.   

(a) Hyams v Peterson 

[22] Mr Peterson prepared a report for the Securities Commission in which he 

made allegations of “white collar crime” against several people.  The report was 

publicised, but the names of the people against whom allegations were made were 

not disclosed.  The full report, including names, was then tabled in Parliament 

                                                 
7
  Hyams v Peterson [1991] 3 NZLR 648 (CA). 



 

 

 

 

under parliamentary privilege, and subsequently received wide publicity.  Mr 

Hyams was one of those whose name was disclosed following tabling of the 

report.   

[23] The defendants applied to strike out Mr Hyams‟ defamation proceedings.  

In the High Court all but one application were dismissed.
8
  The defendants 

appealed.   

[24] The issue for the Court of Appeal was whether reference could be made to 

privileged material (the disclosure of Mr Hyams‟ name in Parliament) in order to 

prove that there had been a publication of words of or concerning Mr Hyams that 

defamed him in the alleged manner.  The Court of Appeal observed that:
9
 

It is clear that an extrinsic fact known to readers of an article may be 

proved in order to show that the article refers to the plaintiff or bears a 

defamatory meaning. 

[25] The Court of Appeal then rejected the submission that there was a 

limitation on that principle, such that a prior publication on a privileged occasion 

could not be used to make a link between an innocent (that is, non-actionable) 

publication and the plaintiff.  The Court held that the plaintiff could use a prior 

report of parliamentary proceedings to show that he was a person referred to in the 

report disclosed in the publicity given to the report after it was tabled in 

Parliament.
10

 

[26] The Court of Appeal in Hyams v Peterson commented that its decision did 

not challenge the scope of parliamentary privilege – the principle that the Courts 

cannot examine what is said or done in Parliament for the purpose of supporting a 

cause of action.  It observed that what Mr Hyams sought to do was to refer to a 

report of parliamentary proceedings only, and was not “questioning” what was 

said in Parliament. 

 

                                                 
8
  Hyams v Peterson [1991] 1 NZLR 711 (HC).  

9
  Hyams v Peterson [1991] 3 NZLR 648 (CA) at 656. 

10
  At 656, citing Onama v Uganda Argus Ltd [1969] EA 92 (East Africa CA). 



 

 

 

 

(b) Prebble v Television New Zealand Ltd   

[27] Mr Prebble sued TVNZ in respect of a Frontline programme, broadcast 

when he was Minister for State-Owned Enterprises.  As part of defences of truth, 

qualified privilege, and fair comment on matters of public interest, TVNZ set out 

particulars including words from speeches in the House by Mr Prebble and other 

Ministers.  In the High Court Smellie J struck out the particulars as being in 

breach of parliamentary privilege.
11

  

[28] On appeal, as relevant to the present issue, the Court of Appeal accepted a 

submission made on behalf of the Attorney-General as intervenor that evidence of 

debates or proceedings in Parliament is admissible when used (amongst other 

things) to prove material facts, such as that a statement was made in Parliament at 

a particular time, or that it referred to a particular person.
12

  The Court held 

(McKay J dissenting) that statements made by Mr Prebble and other Members in 

the House were absolutely protected from defamation proceedings.  The 

proceedings were stayed, on terms.   

[29] Mr Prebble appealed to the Privy Council against the stay of proceedings.  

The Privy Council allowed the appeal against the stay.
13

  In the course of its 

judgment their Lordships observed:
14

 

But Their Lordships wish to make it clear that if the defendants wish at 

the trial to allege the occurrence of events or the saying of words in 

Parliament without any accompanying allegation of impropriety or any 

other questioning there is no objection to that course. 

(c) Peters v Cushing 

[30] Mr Cushing claimed that he was defamed by Mr Peters in a Holmes 

programme, in June 1992.  In that programme Mr Peters said that he had been 

offered money by a businessman for his political support.  The “businessman” 

was not named.  One week later Mr Peters named Mr Cushing during proceedings 

                                                 
11

  Prebble v Television New Zealand Ltd (1992) 8 CRNZ 439 (HC). 
12

  Television New Zealand Ltd v Prebble [1993] 3 NZLR 513 (CA) at 518 L.21-25, citing 

Hyams v Peterson. 
13

  Prebble v Television New Zealand Ltd [1994] 3 NZLR 1 (PC). 
14

  At 11. 



 

 

 

 

in the House.  Mr Cushing denied Mr Peters‟ allegation.  In October 1993 Mr 

Peters appeared on a Frontline programme, in which he named Mr Cushing and 

said viewers could believe either himself or Mr Cushing.  

[31] Mr Cushing‟s first cause of action was based on the June 1992 Holmes 

programme.   On appeal against an interlocutory decision of the High Court, the 

Court of Appeal observed:
15

 

We agree with the learned Judge in the High Court that the issues raised 

by the plea of parliamentary privilege in the present case is different from 

the issues raised in Hyams v Peterson and Television New Zealand Ltd v 

Prebble, and is not determined by the decisions in either of those cases.  It 

is obviously seriously arguable – we need say no more – that the 

parliamentary identification is essential to the plaintiff‟s cause of action 

but is protected by parliamentary privilege. 

(citations omitted) 

[32] Subsequently the High Court, on appeal from a decision of the District 

Court in the substantive proceeding, held that Mr Peters was protected by 

parliamentary privilege.  That is, Mr Cushing could not use Mr Peters‟ privileged 

statement in the House to prove an element of the cause of action – the identity of 

the person referred to in the earlier non-privileged statement.
16

 

[33] However, the High Court held that Mr Peters‟ identification of Mr Cushing 

in the House could be relied on as part of the “historical train of events” leading 

up to the Frontline programme in 1993.
17

 

(d) Jennings v Buchanan 

[34] Mr Jennings was a Member of Parliament who made comments about Mr 

Buchanan in the House.  Had those comments been made outside the House they 

may have been defamatory.  Mr Jennings was subsequently interviewed by a 

journalist and was reported as saying that he did not resile from his claim about 

Mr Buchanan.  In his statement of claim in proceedings for defamation Mr 

Buchanan said that he would refer to and rely on the full wording of the Hansard 

                                                 
15

  Peters v Cushing [1994] 3 NZLR 30 (CA) at 31. 
16

  Peters v Cushing [1999] NZAR 241 (HC) at 245. 
17

  At 251. 



 

 

 

 

report of parliamentary proceedings at trial to establish that Mr Jennings made the 

alleged comments.  

[35] In Buchanan v Jennings,
18

 the Court of Appeal considered (amongst other 

issues) whether the Hansard record could be used to complete the substance of the 

unprivileged statement that Mr Jennings “did not resile from” the privileged 

statement.  The Court of Appeal held that in the case before it, as in Hyams v 

Peterson, that:
19

 

The parliamentary record is merely a step in the proof of the meaning the 

later non-privileged statement will have conveyed. … The reality for well 

over a century has been that the public has had available to it protected 

accounts of parliamentary proceedings.  Those accounts will often inform 

unprivileged statements.   

[36] Mr Jennings appealed to the Privy Council.
20

  The Solicitor-General made 

submissions as intervenor on the issue of whether the record of parliamentary 

proceedings could be used to provide a necessary component of the cause of 

action.  He submitted that it was untenable to describe the use of Hansard material 

as simply part of the background.   

[37] Their Lordships upheld the conclusion reached by the majority of the 

Court of Appeal.  In the course of his judgment on behalf of their Lordships, Lord 

Bingham observed:
21

 

In a case such as the present, however, reference is made to the 

parliamentary record only to prove the historical fact that certain words 

were uttered.  The claim is founded on the later extra-parliamentary 

statement.  The propriety of the member‟s behaviour as a parliamentarian 

will not be in issue.  Nor will his state of mind, motive or intention when 

saying what he did in Parliament. 

(emphasis added) 

                                                 
18

  Buchanan v Jennings [2002] 3 NZLR 145 (CA). 
19

  At [57] per Richardson P, Gault, Keith and Blanchard JJ (Tipping J dissenting). 
20

  Jennings v Buchanan [2005] 2 NZLR 577 (PC). 
21

  At [18]. 



 

 

 

 

(f) Curistan v Times Newspapers Ltd 

[38] Mr Curistan claimed in defamation proceedings that an article published in 

the Sunday Times was defamatory of him.  The article was in part based on 

statements made in Parliament.  A pre-trial hearing was held as to the meaning of 

the words complained of, and as to whether qualified privilege applied.  The 

plaintiff appealed against the lower Court‟s ruling.   

[39] Determination of the “meaning” issue included considering whether the 

meaning of the non-privileged parts of the article was to be found by applying the 

“single meaning” rule, and taking the cumulative effect of privileged and non-

privileged words, or whether the allegations in the privileged passages should be 

treated only as forming the context in which the non-privileged parts of the article 

were written.  Put another way, could the privileged passages be referred to for the 

purpose of determining the meaning of the non-privileged passages? 

[40] The English Court of Appeal was unanimous in holding that, in the case of 

an article containing both privileged and non-privileged passages, the privileged 

passages merely provided the context in which the non-privileged passages were 

made.  Laws LJ said:
22

 

The court‟s approach to a defamation claim relating to the whole 

publication must in my judgment be as follows.  (i)  The report of what 

was said in Parliament is subject to qualified privilege.  This necessarily 

involves a disapplication of, or an exception to, the repetition rule as 

regards that part of the publication.  If the rule were applied, the privilege 

would be nullified.  The privilege allows the publisher to rely on the fact 

that he is reporting what another has said.  That other is a legislator 

speaking in Parliament.  The very purpose of the privilege is to facilitate 

what s/he has said.  It can only be done if the repetition rule is set aside.  

(ii)  The meaning of the publisher’s own comments is to be ascertained 

separately from the meaning of the report of parliamentary speech. This 

necessarily involves a disapplication of, or an exception to, the single 

meaning rule.  So much follows from proposition (i):  once it is accepted 

that those parts of the publication consisting in the report of parliamentary 

speech, being covered by qualified privilege, must be understood without 

reference to the repetition rule, the publisher‟s own comments must 

necessarily be interpreted according to their own terms and no special rule 

                                                 
22

  Curistan v Times Newspapers Ltd [2009] QB 231 (CA) at 84. 



 

 

 

 

 applies.  Accordingly, the relation between the report and the comments 

is that the first sets the context for the second; no more. 

 (emphasis added) 

[41] The judgment in Curistan was mentioned in the recent judgment of the 

Supreme Court in APN New Zealand Ltd v Simunovich Fisheries Ltd.
23

  The Court 

noted that Curistan turned on issues concerning the meaning of words and the 

application of privilege to a “hybrid” publication, part of which was privileged 

and part was not.
24

 

[42] I am satisfied that the principle to be taken from the judgments referred to 

is that material that is subject to parliamentary privilege may only be referred to 

for the purpose of establishing an historic fact, or for identification.  I accept Mr 

Akel‟s submission that a distinction must be made between use of privileged 

material for that purpose, which is permissible, and use of privileged material to 

support a hypothesis – in this case, the meaning of the Holmes programme to a 

hypothetical reasonable reader or viewer.  I accept that to do the latter would be to 

question what was said in Parliament.   

[43] I do not accept Mr Henry‟s submission that para 10 of the fifth amended 

statement of claim clearly reflects the Hyams v Peterson approach.  Paragraph 10 

expressly pleads that the privileged material is relied on “for the purpose of 

understanding the meaning of” the non-privileged material, whereas in Hyams v 

Peterson privileged material was relied on only for the purpose of identifying the 

plaintiff as a person referred to in the alleged defamatory publication.   

[44] Nor do I accept his submission that the reference to privileged material 

merely “sets the scene” for the alleged defamation.  Quite simply, that is not what 

the pleading at para 10 says.  Further, in the pleaded meaning as set out in para 11, 

reference is made to the privileged material.  For example, para 11(iv) refers to 

statements as to a sum of money, to that sum having been “paid from an 

Australian bank account”, to that money having been “in a brown paper bag”, and 

                                                 
23

  APN New Zealand Ltd v Simunovich Fisheries Limited  [2010] 1 NZLR 315 (SC). 
24

  At [29]. 



 

 

 

 

to “the deed” being “done”. Mr Henry also referred to these statements in his 

submissions as to meaning.  The statements appear only in the privileged material.  

[45] Accordingly, I conclude that the meaning of the statements made in the 

Holmes programme in the present case is to be determined without reference to 

any statements made in Parliament.  I therefore conclude that para 10 of the fifth 

amended statement of claim is not sustainable as a matter of law, as words spoken 

in Parliament cannot be relied on for the purpose of understanding the meaning of 

words spoken outside Parliament.  

[46] In this I have reached a different conclusion from Woodhouse J who, 

citing Hyams v Peterson, at [29] of his judgment expressed the view that what 

was disclosed in the House of Representatives could be extrinsic evidence to show 

that a publication bears a defamatory meaning.   

[47] In my judgment, Hyams v Peterson held only that privileged material 

could be referred to for the purposes of identification.  That is how it has been 

interpreted in subsequent judgments such as Television New Zealand Ltd v 

Prebble
25

 and Peters v Cushing.
26

  The Privy Council in Jennings v Buchanan 

also observed that “Hyams v Peterson raised a number of points relevant to 

identification of the plaintiff, but none relevant to this appeal”.
27

 

[48] Further, I have concluded that Jennings v Buchanan is not of assistance in 

the present case.  The issue before the Court of Appeal in Buchanan v Jennings 

was whether absolute privilege applied.  As stated by Keith J when delivering the 

judgment of the Court of Appeal:
28

 

The principal question in this appeal is whether a Member of Parliament 

may be held liable in defamation if the Member makes a defamatory 

statement in the House of Representatives – a statement which is 

protected by absolute privilege under art 9 of the Bill of Rights 1688 

(Imp) – and later affirms the statement (but without repeating it) on an 

occasion which is not protected by privilege.   

                                                 
25

  Television New Zealand Ltd v Prebble [1993] 3 NZLR 513 (CA). 
26

  Peters v Cushing [1994] 3 NZLR 30 (CA). 
27

  Jennings v Buchanan [2005] 2 NZLR 577 (PC) at [11]. 
28

  Buchanan v Jennings [2002] 3 NZLR 145 (CA) at [1]. 



 

 

 

 

[49] The question of whether a statement made by a Member of Parliament 

inside the House of Representatives could be used to establish what the Member 

was referring to in a statement outside the House that he did not resile from what 

he had said earlier (the “historical fact” of what was said) is a different situation 

from the present.  Here, the reference to privileged material Mr Peters seeks is not 

to what Ms Dossetter said in her affidavit, but to what a Member of Parliament is 

recorded as saying she said.  Accordingly, it is not merely the “historical fact” of 

what was said. 

[50] The issue here is not whether privilege applies, but what meaning a 

television programme is capable of bearing.  The judgment in Curistan is directly 

on point.  As noted earlier, that case turned on issues concerning the meaning of 

words and the application of privilege to a “hybrid” publication, part of which was 

privileged and part was not.  As the English Court of Appeal held in Curistan, the 

meaning of the programme is to be ascertained separately from the meaning of the 

report of parliamentary proceedings. 

[51] It is clear from all of the authorities referred to that the foundation of 

parliamentary privilege is art 9 of the Bill of Rights: 

That the freedom of speech and debates or proceedings in Parliament 

ought not to be impeached or questioned in any Court or place out of 

Parliament. 

[52] I am satisfied that to refer to that part of the Holmes programme that is 

privileged material (the report of Mr Shirley‟s statements about Ms Dossetter‟s 

affidavit) would inevitably require an examination of proceedings in the House, 

and would therefore call into question proceedings in Parliament. 

[53] The parts of the Holmes programme that were reports of parliamentary 

proceedings, and thus privileged, were as follows: 

Holmes: First tonight ... serious allegations were made in Parliament 

today under the protection of parliamentary privilege.   

ACT MP Ken Shirley has read some of an affidavit. The 

affidavit says that a proposal was made at a meeting at the 

Simunovich Olive Farm that a payment of $300,000 to Ross 

Meurant would be a good investment for the Simunovich 



 

 

 

 

business.  Mr Shirley said, in Parliament, the affidavit says at 

the meeting were Ross Meurant and Winston Peters.  

... 

Shirley: Ross Meurant met at Simunovich‟s olive farm following the 

infamous Kermadec restaurant meal and the proposal was put 

that the payment of $300,000 to Meurant would be a good 

investment for Simunovich‟s business.  

Janes: Mr Shirley went on to say that the affidavit said that Winston 

Peters was also at the meeting at the Simunovich‟s olive farm 

and Mr Shirley told Parliament the affidavit alleged the deed 

was done and the money was to be available from an 

Australian bank account.   

Those portions are not to be referred to for the purpose of determining whether the 

remainder of the item was capable of bearing the alleged defamatory meaning. 

[54] I turn, therefore, to the submissions of the parties as to the meanings of 

statements in the Holmes programme.  

Are the statements in the Holmes programme capable of bearing the alleged 

defamatory meaning? 

The claimed meanings 

[55] Paragraphs 11 and 12 of the fifth amended statement of claim plead as 

follows:  

11. That the public would have understood from the words spoken 

during the broadcast in paragraph 9 that: 

 (i) Allegations of wrong doing had been made against the  

  Simunovichs.  

 (ii) The select committee had cleared the Simunovichs of any 

wrong doing. 

 (iii) That Dossetter was stating that the select committee 

process was not impartial in reaching the conclusion in (i) 

due to the serious misconduct of the plaintiff.  

 (iv) That Dossetter was stating that the plaintiff‟s misconduct 

was: 

 That he employed Ross Meurant. 



 

 

 

 

 That the plaintiff and Ross Meurant were at a meeting 

with the Simunovichs, where the Simunovichs agreed to 

pay $300,000 to Ross Meurant as a good business 

investment.   

 That the sum of $300,000 was paid from an Australian 

Bank to Ross Meurant.   

 That the $300,000 was in a brown paper bag.  

 That Ross Meurant received the payment of $300,000 for 

and on behalf of the plaintiff.  

 That the plaintiff due to the payment of $300,000 to his 

staff member Ross Meurant compromised the outcome of 

the select committee so as to clear the allegations being 

made against Simunovich. 

12. That the words in para 9 would be understood that Dossetter was 

stating that the plaintiff accepted and acted on a bribe and was 

corrupt.  

[56] Mr Akel submitted that these pleadings amount to a pleading of a 

“tier one” meaning, imputing actual misconduct on the part of Mr Peters.
29

  He 

submitted that the Holmes programme is not reasonably capable of bearing the 

alleged meaning.  He made this submission on two bases. 

(a) “Single Meaning” 

[57] First, Mr Akel submitted that Mr Peters is attempting to rely solely on 

what Ms Dossetter says, in isolation of the rest of what was said during the 

programme.  He submitted that this is contrary to established principles and 

authority.  In support of this submission Mr Akel referred to the principles for 

ascertaining meaning set out in New Zealand Magazines Limited v Hadlee. 

[58] Mr Akel submitted that it is well established that the plaintiff in 

defamation proceedings cannot pick and choose parts of a publication to ascertain 

meaning, referring to the judgment of the House of Lords in Charleston v News 

Group Newspapers Limited.
30

  Mr Akel‟s submission that the Holmes programme 

must be considered as a whole to ascertain its meaning was expressly subject to 

                                                 
29

  See APN New Zealand Ltd v Simunovich Fisheries Ltd [2010] 1 NZLR 315 (SC) at [15] 

as to “tiers” of meaning. 
30

  Charleston v News Group Newspapers Limited [1995] 2 AC 65 (HL). 



 

 

 

 

his submission that privileged material included in the programme should not be 

referred to in considering meaning.   

[59] Mr Henry also submitted that the whole of the Holmes programme must be 

considered to ascertain whether it was capable of bearing the alleged defamatory 

meaning.  However, as noted earlier, he submitted that privileged material could 

also be referred to.  

[60] As set out earlier in this judgment, I accept Mr Akel‟s submission that for 

the purposes of ascertaining meaning, the entire programme must be considered, 

without reference to the privileged material.  That means that the statements to be 

considered are those from the paragraph beginning: “The affidavit was originally 

sworn and provided to the Holmes programme by Yvonne Dossetter” on the first 

page of the transcript to the end of the paragraph: “Today some of those were 

raised under Parliamentary Privilege by ACT MP Ken Shirley” on the second 

page, and from: “Yvonne Dossetter says she still stands by her claims in the 

affidavit” on the third page to the end of the transcript on the fifth page.   

(b) No imputation of guilt 

[61] The second basis of Mr Akel‟s submission was that the pleading in the 

fifth amended statement of claim is an attempt to circumvent the Court‟s previous 

rulings that the Holmes programme was not capable of making any imputation 

that Mr Peters was guilty of misconduct.   

[62] Mr Akel submitted that as it has been held by Associate Judge 

Christiansen, and confirmed by Woodhouse J on review, that the Holmes 

programme is not capable of bearing the meaning that TVNZ is alleging guilt, it 

must be that the programme as a whole cannot bear the alleged meaning that Mr 

Peters was guilty of misconduct.   

[63] Mr Akel submitted that this is so, regardless of whether it is pleaded that 

TVNZ itself alleged guilt, or that Ms Dossetter alleged guilt and TVNZ repeated 

her allegations.  He submitted that in either case it is the gist of the programme 



 

 

 

 

that must be considered when determining whether the programme is capable of 

bearing the pleaded meaning.  

[64] In submitting that TVNZ could be liable in defamation on the basis that it 

broadcast allegations made in Ms Dossetter‟s affidavit, Mr Henry referred to the 

speech of Lord Hodson in Lewis v Daily Telegraph Limited,
31

 where his Lordship 

said: 

If one repeats a rumour one adds one‟s own authority to it and implies 

that it is well founded, that is to say, it is true.   

[65] The tenor of Mr Henry‟s submissions was that TVNZ had broadcast a 

rumour (in the form of Ms Dossetter‟s affidavit) and had added its own authority 

to it.   

[66] I accept Mr Akel‟s submission that whether it is pleaded that TVNZ itself 

alleged that Mr Peters was guilty of misconduct, or that TVNZ repeated an 

allegation by Ms Dossetter, the issue for the present application is whether what 

was said in the Holmes programme (without reference to privileged material) is 

capable of bearing the alleged defamatory meaning. 

[67] The Court‟s concern in the present application is not with issues as to 

repetition of allegations made in Ms Dossetter‟s affidavit.  The issue is, regardless 

of how the statements came to be made, whether the statements made in the 

Holmes programme are capable of bearing the meaning pleaded at para 12 of the 

fifth amended statement of claim.  I accept Mr Akel‟s submission that it would 

not be the correct approach to focus on the pleading at para 11 that “Dossetter was 

stating that the plaintiff accepted and acted on a bribe and was corrupt”.   The 

Court must consider the underlying statements.
32

 

[68] The underlying statements have been considered in the judgments of 

Associate Judge Christiansen and Woodhouse J.   

[69] At [30] and [31] of his judgment Associate Judge Christiansen said: 

                                                 
31

  Lewis v Daily Telegraph Limited [1964] AC 234 (HL) at 275. 
32

  APN New Zealand v Simunovich Fisheries Ltd  at [11]. 



 

 

 

 

[30] Allegations of guilt, or statements supporting claims that the 

conduct alleged actually occurred, are not supported or supportable for 

the following reasons: 

 i) Constant repetition of the words “allegations” put the 

conduct into a category of “suspicion” rather than guilt or 

actual involvement;  

 ii) The Holmes show clearly reported the rebuttal and denial 

by Mr Simunovich of the allegations or any connection 

by Mr Peters to them;  

 iii) Merely because the affidavit deponent expressed 

concerns of the Government select committee‟s 

impartiality; 

 iv) Because Mr Shirley stressed he was not making 

allegations but rather because of their serious nature was 

looking for a process for resolution of them;   

 v) Mr Shirley said Mr Simunovich‟s denial may well be the 

truth, and that is why a process of clarification was 

needed. 

[31]  I consider these other parts of the programme, taken together 

with the full text of Mr Simunovich‟s denial and rejection, provide proper 

context in consideration of which claims of guilt of unlawful conduct or 

contempt of Parliament are not supportable by reference to any meaning 

contained in the Holmes show.  TVNZ at no time said it adopted the 

allegations, much less that it was making them.  

[70] At [24] and [25] of his judgment, Woodhouse J said, with respect to the 

issue of whether the Holmes programme was capable of bearing the meaning that 

TVNZ was alleging that Mr Peters was guilty of misconduct:  

[24] I am satisfied that the Associate Judge was, with respect, correct 

in his conclusion that the TVNZ broadcast is not capable of meaning that 

TVNZ itself was asserting that Mr Peters was guilty of misconduct.  ... 

[25] Because of the shift in emphasis of submissions for Mr Peters 

from the submissions to the Associate Judge and those to me, it is 

unnecessary to discuss the Judge‟s conclusion on meaning.  A reasonable 

reading of the text of the broadcast, with full allowance for what may 

have been discerned aurally and visually, does not convey an assertion by 

TVNZ itself of misconduct.  

[71] The same matters considered by Associate Judge Christiansen are relevant 

to the present application.  I am satisfied, for similar reasons, that the Holmes 

programme is not capable of bearing the meaning that it is alleged, by way of 



 

 

 

 

TVNZ repeating Ms Dossetter‟s allegations, that Mr Peters is guilty of 

misconduct.   

[72] It is, as Mr Akel submitted, necessary to make a distinction between 

“rumour” and “suspicion”.  This is clear from the speech of Lord Hodson in Lewis 

v Daily Telegraph, referred to by Mr Henry in his submissions.  It is helpful to set 

out a longer portion of the speech than was cited by Mr Henry:
33

 

The principle as stated by Blackburn J in Watkin v Hall is that a party is 

not the less entitled to recover damages from a Court of law for injurious 

matter published concerning him because another person previously 

published it.  It is wholly different with suspicion.  It may be defamatory 

to say that someone is suspected of an offence, but it does not carry with 

it that that person has committed the offence, for this must surely offend 

against the ideas of justice which reasonable persons are supposed to 

entertain.  If one repeats a rumour one adds one‟s own authority to it and 

implies that it is well founded, that is to say, that it is true.  It is otherwise 

when one says or implies that a person is under suspicion of guilt.  This 

does not imply that he is in fact guilty but on that there are reasonable 

grounds for suspicion, which is a different matter.  

(citation omitted) 

[73] I accept Mr Akel‟s submissions that the following references in the 

broadcast defeat the meaning of guilt of misconduct, pleaded by Mr Peters at para 

[12] of the fifth amended statement of claim: 

a) The numerous references to “allegations” which put the conduct 

into the category of suspicion rather than guilt, or actual 

involvement; 

b) The rebuttal and denial of the allegations contained in the 

broadcast, in particular the denial by Mr Simunovich who was said 

to be involved in the misconduct; 

c) It is clear from several statements in the course of the programme 

that the conduct referred to was “alleged” and needed to be 

“investigated”, not that it had been established that misconduct had 

occurred.  In particular, I note: 

                                                 
33

  At 275. 



 

 

 

 

i) Ms Dossetter‟s statement that she had “some major 

concerns at the impartiality at the government select 

committee inquiry”; 

ii) Ms Janes‟ report that Ms Dossetter had said she believed the 

integrity of the select committee inquiry “could have been 

compromised”; 

iii) Ms Dossetter‟s further comment that if there were a fresh 

hearing there would be the opportunity to “expose my 

information along with that of other interested parties”; 

iv) Ms Janes‟ report that Ms Dossetter‟s affidavit contained 

“more serious allegations that have never been 

independently verified”;  

v) Mr Shirley‟s statements, in the live interview, in which he 

stressed that he was “making no allegation”, “looking for a 

process where it can be resolved”, that the “very serious 

allegations … need clarifying”, and that there needed to be 

“a process to establish” the truth of Mr Simunovich‟s denial 

of wrongdoing.  

[74] In the light of the matters just referred to, I am satisfied that the Holmes 

programme is not capable of bearing the meaning that TVNZ was repeating and 

publishing statements made by Ms Dossetter to the effect that Mr Peters had 

accepted and acted on a bribe and was corrupt.  Accordingly, the second cause of 

action against TVNZ must be struck out.   

[75] I add that I would have reached the same conclusion, even if I had reached 

the conclusion that it was permissible to have reference to privileged material 

included in the Holmes programme.  



 

 

 

 

[76] Mr Henry submitted that if the Court ruled that the programme was not 

capable of having a “tier one” meaning (imputing guilt of misconduct) then a 

further amended pleading would be filed, reducing it to a “tier two” pleading.   As 

was noted earlier in this judgment, Woodhouse J in his judgment of 20 December 

2007 gave leave for Mr Peters to file an amended pleading asserting defamation 

on the basis that TVNZ asserted “that there was cause for suspicion that Mr Peters 

may have been guilty of serious misconduct”.  That option was not exercised on 

behalf of the plaintiff.  I do not consider it to be in the interests of justice for leave 

to be given for yet a further pleading to be filed in this proceeding, which was 

commenced in June 2004.  Leave to replead is declined.  

Result 

[77] The words published by TVNZ in the Holmes programme and referred to 

in para 9 of the fifth amended statement of claim are not reasonably capable of 

bearing the meanings pleaded by the plaintiff. 

[78] There will be an order striking out the plaintiff‟s second cause of action in 

the fifth amended statement of claim.   Leave is not given for an amended 

pleading to be filed. 

[79] TVNZ is entitled to costs.  If costs cannot be agreed between the parties 

then memoranda are to be filed, that on behalf of TVNZ within 20 days of the date 

of this judgment and that on behalf of Mr Peters within a further 20 days.  

Counsel should include in their memoranda an indication as to whether a hearing 

is required or whether the matter can be determined on the papers. 

 

 

     __________________________ 

Andrews J



 

 

 

 

HOLMES 

23 JUNE 2004 

Holmes: First tonight... serious allegations were made in Parliament today 

under the protection of parliamentary privilege. 

 

  ACT MP Ken Shirley has read some of an affidavit.  The affidavit 

says that a proposal was made at a meeting at the Simunovich 

Olive Farm that a payment of $300,000 to Ross Meurant would 

be a good investment for the Simunovich business.  Mr Shirley 

said, in Parliament, the affidavit says at the meeting were Ross 

Meurant and Winston Peters. 

 

  The affidavit was originally sworn and provided to the Holmes 

programme by Yvonne Dossetter, she is the former partner of 

Ross Meurant.  Mr Meurant worked for both Mr Peters and 

Simunovich Fisheries during the scampi inquiry. 

 

  The story so far.  This from Robyn Janes. 

 

Janes:  It’s a story that involves a small prawn like crustacean... and four 

major players.  

 

  Simunovich Fisheries executives Peter Simunovich and Vaughan 

Wilkinson.  New Zealand First leader Winston Peters.  And 

advisor to both Simunovich and Mr Peters... former MP Ross 

Meurant.  

 

  Back in the early nineties Simunovich Fisheries cornered the lions 

share of the One Hundred Million Dollar scampi market.  

 

  It’s that historical catch record that will be used to allocate scampi 

quota. 

 

  One inquiry has found that Simunovich Fishers was treated more 

favourably than other scampi fishers by the Ministry of Fisheries.  

 

  In February 2003 a Select Committee inquiry into the scampi 

industry began. 

 

  New Zealand First leader Winston Peters often sat on that 

Committee.  

 

  In December the Committee cleared Simunovich Fisheries of any 

wrong doing.  

 

  In January of this year scampi was back in the headlines... 

Winston Peters was accused of having a series of free meals at 

Kermadec Restaurant ... which is owned by Simunovich 

Fisheries... Mr Peters strenuously denied the accusations.  

 

  But the story just wouldn’t go away... 

 

Dossetter: I have some major concerns at the impartiality at the Government 

Select Committee inquiry regarding scampi issues due to the 

relationship between Mr Peters, Mr Meurant and the Simunovich 

family companies.  

 



 

 

 

 

Janes:  Ross Meurant’s former partner Yvonne Dossetter swore in an 

affidavit to TVNZ that Mr Meurant was working with both Winston 

Peters and Simunovich Fisheries during the time of the inquiry.  

 

Dossetter: Ross would often talk to Simunovich Fisheries, Peter Simunovich, 

and then he would often talk on the phone then to Winston 

Peters.  

 

Janes:  In a relatively quick succession? 

 

Dossetter: Yes.  

 

Janes:  Ross Meurant resigned as Mr Peters adviser... the New Zealand 

First leader saying he had not known he was also working with 

Simunovich Fisheries.  

 

  Since then Holmes has obtained copies of Yvonne Dossetter and 

Ross Meurant’s home phone bill.  

 

  It shows many instances where calls were made in quick 

succession to Simunovich executives and Winston Peters. 

 

  One example on the 15
th
 of February last year... just two days 

before a Select Committee hearing:  

 

  12.38pm – Rings Peter Simunovich speaks for 3 minutes. 

   

  12.49pm – Rings Vaughan Wilkinson speaks for 6 minutes.  

 

  12.55pm – Rings Winston Peters speaks for 2 minutes.  

 

  12.59pm – Rings Winston Peters speaks for 1 minute.  

 

  Another example... the 18
th
 of March... a day the Committee met: 

 

  7.37am – Rings Winston Peters speaks for 3 minutes.  

 

  7.42am – Rings Vaughan Wilkinson speaks for 5 minutes.  

 

  7.59am – Rings Vaughan Wilkinson speaks for 7 minutes.  

 

  8.19am – Rings Winston Peters speaks for 1 minute.  

 

  Yvonne Dossetter’s affidavit also contained more serious 

allegations that have never been independently verified.  

 

  Today some of those were raised under Parliamentary Privilege 

by ACT MP Ken Shirley. 

 

Shirley:  Ross Meurant met at Simunovich’s olive farm following the 

infamous Kermadec restaurant meal and the proposal was put 

that the payment of $300,000 to Meurant would be a good  



 

 

 

 

  investment for Simunovich’s business. 

 

Janes:  Mr Shirley went on to say that the affidavit said that Winston 

Peters was also at the meeting at the Simunovich’s olive farm 

and Mr Shirley told Parliament the affidavit alleged the deed was 

done and the money was to be available from an Australian bank 

account.  

 

  Yvonne Dossetter says she still stands by her claims in the 

affidavit.  

 

  Back in February she told Holmes she believes the integrity of the 

scampi Select Committee inquiry could have been compromised.  

 

Dossetter: I feel if there was to be a fresh hearing there would be the 

opportunity to expose my information along with that of other 

interested parties with regards to the impartiality of the original 

inquiry.  

 

Holmes: So Ross Meurant first of all did not return our calls today.  

Winston Peters is overseas.  

 

  In a statement issued tonight, just before the news at 6 o’clock, 

Simunovich Fisheries managing director Peter Simunovich says 

“any allegation that the company has acted inappropriately in 

relation to Mr Peters, or any other politician for that matter, is 

without any foundation whatsoever and we reject it categorically.” 

 

  He also says “previous allegations of corrupt behaviour and illegal 

behaviour made against Simunovich have been dismissed and 

this latest allegation is no different.” 

 

  He says “the success of our business is based on hard work and 

risk taking – no one at Simunovich has ever resorted to illegal 

behaviour. 

 

  He says “the allegations are so serious I am considering what 

legal options are available.” 

 

  Alright then with us now is ACT MP Ken Shirley who read from 

the affidavit in Parliament today. 

 

Holmes: Ken Shirley, good evening.  

 

Shirley:  Good evening Paul. 

 

Holmes: How did you get the affidavit? 

 

Shirley:  No, I am not prepared to divulge how I came by the affidavit. 

 

Holmes: Did it come from another MP? 

 

Shirley:  No, I am not prepared to divulge how I acquired the affidavit. 

 



 

 

 

 

Holmes: In reading the affidavit, or from the affidavit, today in Parliament 

are you making an allegation? 

 

Shirley:  No I stress I am making no allegation.  What I am aware of is the 

incredibly serious nature of these allegations that are contained in 

the affidavit and I am looking for a process where it can be 

resolved.  Possibly... 

 

Holmes: The serious nature, the serious nature of what you’re not telling 

us, I mean what is the point... 

 

Shirley:  Paul, I understand that TVNZ has a copy of the affidavit and have 

had it for a good long while so I take it you're  in a position to 

divulge its content.  

 

Holmes: Let me ask you this way, what concerns do you have about what 

you saw in the affidavit might indicate? 

 

Shirley:  Um, they are very serious allegations which I am sure you are 

aware of.  We can’t just leave those unresolved.  They have been 

swirling around.  It actually reflects on the Parliament as a whole 

and I think there are a number of courses of action required.  

Possibly Winston Peters needs to make a personal statement to 

the Parliament, perhaps it needs to go before the Privileges 

Committee, perhaps it needs a Commission of Inquiry, perhaps it 

needs to be referred to the Police.  I think all of those are courses 

of action which need to be considered.  

 

Holmes: Did you spell out in Parliament, however, what the principal 

allegation, concerns you had? 

 

Shirley:  I read out the...and revealed the contents of the affidavit. 

 

Holmes: The affidavit of course, albeit a sworn affidavit therefore to lie in 

such an affidavit is perjury.  The affidavit is one person’s word, 

why put it in the public domain? 

 

Shirley:  Well I think its been swirling around, TVNZ has actually put it in 

the public domain previously as recently as last night again.  Its 

very serious allegations that do need clarifying.  

 

Holmes:  Mr Simunovich denies any wrongdoing. 

 

Shirley:  Well that may well be, and that may well be the truth, and that’s 

why we need a process to establish that.  

 

Holmes: And you would prefer which process? 

 

Shirley:  Well its not a question of what I would prefer, it’s a question of 

what's most appropriate. 

 

Holmes: And you have spelt out a number of options, or is this just 

politics?   

 

Shirley:  No its not.  It’s a very serious allegation.  You can’t just leave 

allegations like this floating in the air, as it were, it does need  



 

 

 

 

resolving. 

 

Holmes: Ken Shirley, the ACT MP, thank you very much for your time. 

 

Shirley:  Thank you. 

 


