
 

KERR V THE DOMINION POST HC WN CIV-2009-485-1233 [11 February 2010]  

 
 
 
IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND 
WELLINGTON REGISTRY 

CIV-2009-485-1233 
 

UNDER the Defamation Act 1992 
 
IN THE MATTER OF interlocutory application for summary 

judgment 

BETWEEN VONRICK CHRISFORD KERR 
Plaintiff 

AND THE DOMINION POST 
Defendant 

 
 

Hearing: 27 January 2010 
 
Counsel: Plaintiff in person 

R K P Stewart for defendant 

Judgment: 11 February 2010 
 
 

RESERVED JUDGMENT OF DOBSON J 

 

[1] This is an application by the plaintiff for rescission of the order striking out 

these proceedings made by me in a reserved judgment dated 20 November 2009.   

[2] The present proceedings (the 2009 proceedings) are the second issued by 

Mr Kerr in relation to two articles, originally published by the defendant newspaper, 

in its circulated paper form, in October 2007.  Essentially the same content has 

subsequently been electronically re-published by virtue of internet access to the 

electronic version of the newspapers.  The articles referred to Mr Kerr’s application 

to run his own taxi company, in circumstances where the newspaper reported him as 

having certain criminal convictions.   



 

 
 

[3] The first proceedings in respect of these publications were commenced in 

October 2007.  In January 2008, Associate Judge Gendall ordered Mr Kerr to pay 

security for costs in the sum of $30,000, and stayed the 2007 proceedings pending 

payment in full of that security.  I determined an application to review that decision.  

In a judgment delivered on 13 March 2008, I dismissed Mr Kerr’s application for 

review of the Associate Judge’s orders.  I also dismissed an application for leave to 

further appeal and in August 2008 Mr Kerr’s application for special leave to appeal 

to the Court of Appeal was also dismissed.  Mr Kerr acknowledges he is unable to 

meet the order for security for costs and accordingly the 2007 proceedings remain 

stayed.   

[4] In June 2009, Mr Kerr commenced the 2009 proceedings.  They focus on 

separate republication of the content by electronic means.  There were minor 

differences in the allegations as to the content alleged to be defamatory and the 

innuendoes pleaded as arising from the words used.  All such differences were 

within the parameters of what might reasonably be expected by way of an 

amendment to the 2007 pleading. 

[5] For reasons set out in my 20 November 2009 judgment, I found 

commencement of a second set of proceedings in relation to publication of the same 

words by the Dominion Post to amount to an abuse of process, in circumstances 

where the original proceedings were stayed.  On that basis, I struck the 2009 

proceedings out.   

[6] The Court’s jurisdiction under r 7.49 to rescind an interlocutory order 

depends on the Court being satisfied that the order is wrong.  Mr Kerr purported to 

accept that there was an onus on him, either to establish that the relevant issues were 

not fully argued at the original hearing, or that there is new evidence or a change of 

circumstances that would justify a reconsideration of the order.1   

[7] A number of documents were filed in support of the present application.  

First, an affidavit from a friend of Mr Kerr, Claudia Scheidegger.  This confirmed 

                                                 
1  Wrightson NMA Ltd v McConnell [1989] 2 NZLR 77 at 82-83; Arkley v Fraser Mill Properties 

Ltd [1989] 2 NZLR 57. 



 

 
 

that she had, in the course of overseas travel, accessed the electronic version of the 

articles in Switzerland and Trinidad and Tobago.  Since the striking out order, 

Mr Kerr has also purported to file an application for leave to file an Amended 

Statement of Claim, and the terms of such an Amended Statement of Claim.  That 

document pleads six discrete publications of one or other of the articles by persons 

known to Mr Kerr accessing the defendant’s website.  The document also claims 

punitive damages from the defendant on the basis of what Mr Kerr treats as 

continued publication (via the electronic version of the newspapers) after what he 

treats as the incorrect reporting about his criminal convictions having been drawn to 

the defendant’s attention.  

[8] As to the nature of the previous hearing which resulted in my 20 November 

2009 judgment striking out the proceedings, Mr Kerr argued that certain matters he 

had addressed were not dealt with in the judgment, and therefore the matter was not 

“fully argued”.  He submitted that the process for the hearing had also been unfair in 

that the Court declined to hear, at the same time as the defendant’s strike out 

application, an interlocutory application Mr Kerr had earlier filed seeking to strike 

out certain of the defences pleaded for the Dominion Post.   

[9] I remain satisfied that the issues on the strike out were fully argued in the 

sense contemplated as a circumstance relevant to consideration of an application to 

rescind.  Indeed, variants of the vast majority of the points Mr Kerr urged upon me at 

the present hearing had been traversed by him on the last occasion.   

[10] Mr Kerr also argued that the more recent instances of electronic republication 

constitute a change of circumstances.  This is because each individual publication of 

a defamatory statement gives rise to a separate cause of action, subject to its own 

limitation period.  On this point he cited Loutchansky v Times Newspapers Ltd & ors 

(No 2)2 and The Law of Torts in New Zealand3).  Accordingly, Mr Kerr claims that 

the further instances of electronic publication constitute a change of circumstances, 

particularly as he treated the continued availability of the electronic version of the 

articles as being in flagrant or contemptuous breach of his rights.  Thus, Mr Kerr 

                                                 
2 [2002] 1 All ER 672 at [57]. 
3 Stephen Todd (ed) The Law of Torts in New Zealand (5th ed, Brookers, Wellington 2009) at [759]. 



 

 
 

argued that these further publications, as deposed to by Ms Scheidegger, could each 

justify a separate case because each publication is a separate cause of action.  

Accordingly, Mr Kerr submits that the occurrence of new “cases” since the hearing 

in November 2009 justified the Court taking a fresh look at the appropriateness of 

staying or striking out the 2009 proceedings.   

[11] The practical position remains as it appeared in November last year.  All of 

the complaints of further publication by electronic means would inevitably be 

combined within a single set of proceedings.  So too would any other additions or 

refinements to Mr Kerr’s case against the Dominion Post in respect of the two 

articles that originally appeared in October 2007, and their subsequent electronic 

republication since then. 

[12] For the Dominion Post, Mr Stewart accepted unequivocally that that would 

be the case.  He further acknowledged that if and when the stay of the 2007 

proceedings is lifted by Mr Kerr meeting the outstanding order for security for costs 

in relation to them, the Dominion Post would not oppose amendment of the 

Statement of Claim in the 2007 proceedings to incorporate all of the allegations that 

are presently contemplated by Mr Kerr.   

[13] I am accordingly not persuaded that the identification of further 

republications, all of which could be accommodated by amendment to the 2007 

proceedings, constitutes the type of change in circumstances that justifies a 

reconsideration of the decision to strike out the 2009 proceedings, rescission of 

which is presently sought.   

[14] Nor do I accept that the existence, and prospect, of on-going re-publications 

can be treated as “aggravating conduct” on behalf of the defendant that could justify 

reconsideration of the grounds on which it achieved a strike out of the 2009 

proceedings in November 2009.  As I discussed with Mr Kerr, in order to accept his 

proposition that the continued availability of the electronic version of the articles 

constituted some aggravated breach of his rights, it would be necessary to make a 

finding that his claims for defamation are made out.  If the Dominion Post elects not 

to remove the articles from the electronic versions made available via its website, it 



 

 
 

is likely to be taken to have done so, in the full knowledge of the matters raised by 

Mr Kerr as justifying his claims that the items are defamatory.  In those 

circumstances, its on-going conduct would likely leave the newspaper vulnerable to 

an aggravated measure of damages.  However, in the present context, if the 

defendant elects to run that risk, it is not a circumstance that could justify 

reconsideration of the appropriateness of the striking out of the 2009 proceedings.   

[15] Accordingly, I am not persuaded that there are any material changes in 

circumstances that would justify reconsidering the correctness of the decision made 

in November 2009.   

[16] Although Mr Kerr denied that he was in effect attempting to re-argue the 

merits of the original order made against him for security for costs, the thrust of 

much of what he said to me was addressed to that topic.  He suggested that the Court 

could treat the procedural opportunity afforded by further publications in 2009 as 

sufficient to warrant the commencement of another set of proceedings, even if they 

would eventually be consolidated with the claims previously made and which are 

now subject to stay.  He argued that the balance of interests on the security for costs 

application could now be reconsidered because the conduct of the Dominion Post in 

continuing to make the electronic version of its newspaper available on its website, 

once on notice of the factual and defamatory errors in its articles (in Mr Kerr’s 

view), demonstrated that the well-resourced defendant was itself abusing the Court 

processes by keeping “the little guy” from his day in Court on the merits.  Mr Kerr’s 

final plea was that the Court ought to recognise the injustice in what had occurred, 

and avoid the injustice created by the stay of the earlier proceedings, by rescinding 

the order that had struck out the 2009 proceedings.   

[17] The difficulty with these pleas is that they overlook the fully reasoned basis 

on which the Associate Judge was originally persuaded to order security for costs in 

the 2007 proceedings.  I was not persuaded that there was any error in that, and the 

Court of Appeal declined to grant special leave for a further appeal.  The 

Dominion Post cannot have held against it in this context the election implicit in its 

conduct that it can justify the use of the words in the articles complained of, and 

would be able to do so if and when the matter is substantively tried.  If the 



 

 
 

newspaper is wrong in that judgement, then the quantum of damages for which it is 

liable is likely to be greater than it would otherwise be because of the electronic 

republications.  In the meantime, however, that does not warrant a revisiting of the 

decision made last year in respect of the future of the 2009 proceedings.   

[18] I accordingly dismiss the application to rescind the order.   

[19] The Dominion Post sought costs and it is entitled to them on the present 

application, on a 2B basis.   

 

 

 

Dobson J 

 

Solicitors: 
V C Kerr, 22 Warwick Street, Wilton, Wellington 
Izard Weston, Wellington for defendant 


