
KORDA MENTHA FORMERLY FERRIER HODGSON And Anor V SIEMER And Ors HC AK CIV 2005-
404-001808 [23 December 2008]

IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND
AUCKLAND REGISTRY

CIV 2005-404-001808

BETWEEN KORDA MENTHA FORMERLY
FERRIER HODGSON
First Plaintiff

AND MICHAEL PETER STIASSNY
Second Plaintiff

AND VINCENT ROSS SIEMER
First Defendant

AND PARAGON SERVICES LIMITED
Second Defendant

AND OGGI ADVERTISING LIMITED
Third Defendant

AND YAHOO! INC
Fourth Defendant

Hearing: 8 October 2008

Appearances: J G Miles QC and P Hunt for Plaintiffs
No appearance for Defendants

Judgment: 23 December 2008

JUDGMENT OF COOPER J

This judgment was delivered by Justice Cooper on
23 December 2008 at 4.30 p.m., pursuant to

r 540(4) of the High Court Rules

Registrar/Deputy Registrar
Date:

Solicitors:
McElroys, PO Box 835, Auckland
Copy to:
J G Miles QC, PO Box 4338, Auckland



[1] In this proceeding, commenced on 11 April 2005 the plaintiffs seek damages

for defamation and breach of contract.  It has two features which make it most

remarkable.  The first is its interlocutory history which culminated in an order made

by Potter J on 9 July 2007 debarring the first defendant from defending the

proceeding.  As a consequence of that order, the substantive hearing proceeded

before me on 8 October 2008 by way of formal proof and Mr Siemer did not appear.

[2] The second feature of the case is the seriousness of the allegations made by

Mr Siemer against the plaintiffs, but in particular, Mr Stiassny and the fact that

Mr Siemer has persisted in making them.  He has defied injunctions obtained by the

plaintiffs for the purpose of preventing the ongoing publication of the allegations, a

course that has resulted in his imprisonment for contempt.

[3] These two aspects of the case need to be explained and understood in order to

put the plaintiffs’ claims for general damages of $1,250,000, and aggravated

damages of $300,000 and punitive damages of $150,000 into context.

Parties

[4] The case advanced by the plaintiffs at the hearing concerned only Mr Siemer,

the first defendant.  The second defendant is in liquidation.  An agreement has been

entered into between the plaintiff and the third defendant, Oggi Advertising Ltd.

Mr Miles indicated that the claim against Yahoo! Inc would be discontinued.

Background

[5] The case has its origins in a dispute between Mr Siemer and other

shareholders in a company called Paragon Oil Systems Ltd.  Mr Siemer considered

that the other shareholders had stolen intellectual property and other assets belonging

to the company.  He commenced a proceeding in the High Court in which he sought

relief from oppression by the majority shareholders.  He sought an interim injunction

and the appointment of a receiver.



[6] Mr Stiassny is a well known professional person, an accountant practising as

a principal in the first plaintiff firm, and a specialist in receiverships and liquidations.

Following negotiation between the parties, Mr Stiassny was appointed as the receiver

of Paragon Oil Systems Ltd by consent.  The parties agreed on the scope of the

receivership which Mr Stiassny described, in an affidavit sworn on 20 April 2005, as

being not of a conventional kind, and something of a “hybrid arrangement” pursuant

to which Mr Siemer and the receiver were co-signatories on the company’s bank

account.  As he put it:

It was to be a caretaker administration because the interests of the company
had been stalled due to the disputes which had arisen between the
shareholders.  They had reached an impasse.

[7] Mr Stiassny also explained that solvency was not an issue in the proceedings

that had led to his appointment as a receiver, nor was it an issue in the receivership.

Consequently, he had not been required to take a view or advise on solvency, and

had not done so.  Mr Siemer was of a different view and concluded that a report filed

by the receiver in the High Court dated 12 March 2001 had wrongly described the

company as insolvent.

[8] In July 2001 the substantive proceedings in the High Court were resolved in

favour of Mr Siemer and the receivership of the company was terminated.  However,

a dispute had arisen during the receivership in relation to costs charged by Ferrier

Hodgson (as the first plaintiff was then called).  That dispute continued after the

receivership had concluded.  There was a negotiation between the parties and the

firm took the view that it was more economic to compromise and achieve a

settlement.  The parties entered into a settlement agreement on 19 April 2005

documented in the form of a letter on Ferrier Hodgson letterhead and signed by

Mr Alan Garrett (an employee of the first plaintiff) on behalf of Mr Stiassny and the

firm, by Mr Siemer personally, and also by Mr Siemer on behalf of Paragon Oil

Systems Ltd.  The provisions of the agreement (“the settlement agreement”), under

the heading “Paragon Oil Systems Ltd” were as follows:

We have discussed a settlement of all issues between Ferrier Hodgson and
Paragon, such that:



1. Ferrier Hodgson & Co will release all company records and
drawings (which are the only company property remaining in our
hands) to you.

2. Paragon will not comment to any party on any matter arising in or
from the receivership including the fact of this settlement.

3. Ferrier Hodgson & Co. will not comment to any parties in relation to
the receivership except as required by the Court or otherwise by law.

4. You will settle any obligation of the Company to Mr Clark such that
Mr Clark will have no claim against Ferrier Hodgson & Co, and also
settle the invoices attached such that the creditors will have no claim
against Ferrier Hodgson & Co.

5. Neither Ferrier Hodgson & Co nor Paragon will have any further
claim against each other in relation to any matter arising from the
receivership whether known at this time or unknown.

References to Ferrier Hodgson & Co, and to Paragon, include references to
their respective directors, employees, servants or agents.  To give effect to
this settlement, would you kindly execute the attached copy of this letter and
return it to us.

[9] As can be seen from the paragraphs numbered 2 and 3, the parties exchanged

similar obligations with respect to subsequent comment on matters arising from the

receivership.  Mr Stiassny explained that this had been an important part of the

settlement for him as he had concerns about Mr Siemer’s ability to comment on the

receivership in a rational way.  As a result of the agreement entered into, Ferrier

Hodgson wrote off fees that had been charged in the sum of $20,281 (including

disbursements and GST).

[10] Prior to the agreement being entered into, one of Mr Siemer’s complaints had

concerned over-charging by Ferrier Hodgson of a sum of $10,000 in February 2001.

The sum was in fact billed to Paragon by mistake.  Ferrier Hodgson had been

working on another file names, Paramount, and time spent on that file had been

mistakenly loaded to the Paragon file.  Upon discovering the error, the time was

credited back, and an apology was issued to Paragon for the error.

[11] Notwithstanding the settlement agreement, Mr Siemer continued to make

complaints regarding Ferrier Hodgson, Mr Stiassny and the conduct of the Paragon

receivership.  The complaints included a letter to the Institute of Chartered Accounts

of New Zealand dated 10 April 2002.  In September 2004, Mr Siemer complained to



the New Zealand Shareholders’ Association, copying his complaint to several parties

at the Auckland Energy Consumers Trust, a shareholder of Vector Ltd, of which Mr

Stiassny was the chairman.  This was followed, on 26 October 2004 by a complaint

to the Serious Fraud office.  That complaint was copied to the Institute of Chartered

Accountants, the Institute of Directors and the Minister of Justice.

[12] On 26 January 2005 there was a further complaint to the Institute of

Chartered Accountants of New Zealand and on 8 April 2005 a series of complaints

was set out on a website, www.stiassny.org.  The existence of the web site was

announced on a large billboard, erected next to a billboard advertising Vector

Limited.  The billboard, in addition to referring to the website, contained a large

photograph of Mr Stiassny, and the words “Michael Stiassny A true story”.

[13] Ferrier Hodgson responded to Mr Siemer’s 10 April 2002 complaint.  In July

2002 the Professional Conduct Committee of the Institute of Chartered Accountants

resolved that no breach of the Code of Ethics could be identified and that the

complaint would not be upheld.  Mr Siemer complained to the Institute about that

decision.  This caused the Institute to appoint Mr Gary Turkington, barrister of

Wellington to review the complaint and he duly conducted a review in accordance

with the Institute’s rules.  Such a review concerns the procedures followed by the

Professional Conduct Committee in the handling of an investigation and does not

extend to the merits of the case or the decision reached.  Mr Turkington concluded

that the professional Conduct Committee had acted in a way that was procedurally

correct in not proceeding with the complaint.

[14] It was the billboard and website which gave rise to the present proceeding.

On becoming aware of their existence, and being of the view that the contents of the

website were defamatory the plaintiffs commenced the present proceeding.  An

interim injunction was sought ex parte.

[15] Winkelmann J granted the application in the terms applied for as follows:

1. The first respondent [Mr Siemer] direct the second respondent
[Oggi] to remove the billboard referring to the applicant [Mr Stiassny]
situation [sic] on the building formerly known as Farmers Car Park, Hobson
Street, Auckland.



2. The first respondent remove all material from the website
www.stiassny.org in any way relating to the applicant.

3. The first respondent be restrained from publicising any information
in any way relating to the application [sic] pending further order of the
Court. …

[16] On 28 April 2005 Ellen France J heard an application made by Mr Siemer to

rescind the injunction.  In her judgment of 5 May 2005 she granted the application,

but also granted a new interim injunction directed against the first and second

defendants, directing that they were not to:

a) Publish in any form any information containing allegations of
criminal or unethical conduct or as to improper personal enrichment
on the part of the plaintiffs in relation to their conduct of the
receivership of Paragon oil Systems Limited;  any claim that the
plaintiffs deliberately over-charged Paragon Oil Systems Limited in
the sum of $10,000;  together with information as to the fact of
complaints made by Mr Siemer and/or Paragon Oil systems Limited
to ICANZ or to the Serious Fraud Office;  and including any
information obtained by Mr Siemer or Paragon oil Systems Limited in
the course of discovery in any proceedings pending further order of
the Court;  and

b) … reinstate the billboard.

[17] In the course of her judgment Ellen France J expressed the view that the case

before her was in an exceptional category where the Court could say that there was

no reasonable possibility of a defence of truth succeeding in relation to any

allegations of criminal or unethical conduct or as to improper personal enrichment.

[18] By the time the application was argued before Ellen France J, the pleadings

which had originally alleged defamation had been altered so as to add a claim based

upon the settlement agreement.  Ellen France J’s judgment was the subject of an

appeal to the Court of Appeal heard on 2 November 2005.  On 13 December, the

Court dismissed the appeal relying on the contract cause of action and indicating in

the circumstances that it did not need to reach the issue of whether the cause of

action in defamation would have justified the grant of an interlocutory injunction.

[19] In the meantime on 3 May 2005 the plaintiffs filed an ex parte application for

Mr Siemer’s committal, claiming breach by the defendants of the orders that had



been made by Winkelmann J and Ellen France J.  The application was heard by

Potter J on 26 and 27 July and 19 and 20 December 2005.  In her judgment delivered

on 16 March 2006, Potter J held that the injunctions had been breached, and made a

declaration that the first and second defendants were in contempt of Court.  She

imposed a fine of $15,000 on the first and second defendants jointly and severally,

directing that it be paid within 30 days of the date of the judgment.  She maintained

the injunction that had been granted by Ellen France J on 5 May 2005 and directed

that the defendants pay the costs of the plaintiffs in respect of the committal

proceeding.

[20] The plaintiffs had also applied for the issue of a writ of arrest for the

committal of the first defendant, for a writ of sequestration against the assets of the

second defendant and for an order that the first and second defendants be debarred

from defending the proceeding.  Potter J directed that those applications should lie in

Court with liberty reserved to the plaintiffs to apply for such relief, in the event of

evidence becoming available that the injunction had again been breached.  The

judgment was upheld in the Court of Appeal in a judgment delivered on 4 April

2007.

[21] Subsequent to Ellen France J’s judgment, Mr Siemer wrote a further letter of

complaint to the Professional Conduct Committee of the Institute of Chartered

Accountants on 22 August 2005.  The letter again referred to alleged professional

misconduct by Mr Stiassny.  It complained that he had falsely labelled Paragon as

insolvent and described his conduct as “disgraceful”.  That letter was forwarded by

e-mail to several Members of Parliament, several councillors at Auckland City and a

member of staff at Metrowater, a council controlled organisation owned by

Auckland City of which Mr Stiassny was then the chairman.

[22] Next, a document headed “Cliff Note version of Fardell’s legal

misrepresentation of Vince and Jane Siemer” was passed by Mr Siemer to defence

counsel in a trial for fraud being prosecuted by Robert Fardell QC.  Mr Fardell was

also subject to criticism by Mr Siemer, having acted as his legal advisor during the

receivership of Paragon Oil Systems Ltd.  While the main burden of this document

was to criticise Mr Fardell, it also contained references to Mr Stiassny including:



a) “The receiver is stealing Paragon (and Siemer’s investment) blind”.

b) “Stiassny’s handing of Paragon’s receivership – Siemer’s claiming

total incompetence and fee gouging”.

[23] Then on 24 November 2005, Mr Siemer uploaded a page to the website

(www.stiassny.org) which was headed “Being Michael Stiassny”.  Among

comments on this page were:

(a) He [Mr Stiassny] is notorious for refusing inquiries into his
professional conduct and outrageous fee charging.

(b) In a number of cases, Paragon Oil Systems Ltd and New Zealand
Stevedoring being just two I am closely aware, Fardell and Stiassny worked
in tandem to plunder assets and put hard-working kiwis out of work and out
of pocket.

(c) Conflicts of interest do not get any clearer than this but
apparently this is the least Fardell could do for Stiassny after Stiassny
attempted to illegally spin off $5,000 per month legal fees from Paragon to
Fardell.  (Original emphasis.)

(d) Paragon is a case study of how Stiassny makes gross “errors” and
“oversights” repeatedly – the only consistent thread in his errors is that they
favour him and are detrimental to the companies and shareholders of the
companies he plunders.

[24] On 26 April 2007, the plaintiffs made a further application for an order for

committal of the first defendant and associated orders pursuant to the leave that had

been granted by Potter J in her judgment of 16 March 2006.  The application was

based on allegations that the first defendant had further breached the terms of the

interim injunction of 5 May 2005, and had failed to pay the costs ordered by the

Court and the Court of Appeal.  No notice of opposition was filed, nor did the

defendants file any affidavits.  Mr Gates entered an appearance for the second

defendant, Paragon Services Ltd, noting his belief that the company was in

liquidation and sought and was granted leave to withdraw.  Mr Siemer had earlier

advised the Registry that he would be overseas until 13 July 2007, and unavailable

for the fixture allocated for 4 July.  He made no formal application for an

adjournment and Potter J proceeded in his absence being satisfied that the

application had been properly served.



[25] This time, the plaintiffs relied on material that was not only on the website,

www.stiassny,org, but also on a further website established by Mr Siemer with the

address, www.kiwisfirst.com.  Having reviewed the evidence and noted the contents

of the websites, Potter J held that there had been clear breaches by Mr Siemer of the

injunction.  It was apparent from the evidence also that Mr Siemer freely admitted

that he was breaching the injunction, deliberately and wilfully, and proposed to

continue to do so.  The Judge held Mr Siemer in contempt of Court in relation to the

further breaches of the injunction.  She granted leave to the plaintiffs to issue a writ

of arrest to bring Mr Siemer before the Court so that the consequences of his

contempt could be determined.  She made a further order pursuant to rule 258 of the

High Court Rules debarring Mr Siemer from defending the proceeding until further

order of the Court. She directed that Mr Siemer pay the plaintiffs’ costs on the

application for committal and associated orders on a solicitor/client basis.

[26] On 12 July 2007 the Supreme Court dismissed an application made by

Mr Siemer for leave to appeal against the Court of Appeal decision upholding

Potter J’s judgment of 16 March 2006.

[27] Mr Siemer was brought before Potter J on 13 July.  She noted that Mr Siemer

had been responsible for wilful and deliberate breaches of the injunction and had

admitted doing so.  In fact, he had “flaunted his offending conduct to the plaintiffs

and their advisors.  He has challenged the plaintiffs and the Court in relation to the

pursuit of the substantive proceeding.  He has appeared at the offices of Ferrier

Hodgson to disseminate material which he knew to be in breach of the injunction.

He has developed a new website which along with the previous website has become

a vehicle for further attacks against Mr Stiassny”.

[28] It was recorded that Mr Siemer had paid the fine of $15,000 that the Court

had imposed, but he had not paid costs awarded by the Court which exceeded

$200,000.  Potter J imposed a term of imprisonment of six weeks.

[29] Subsequently, a proceeding was commenced by the Solicitor-General.  It was

alleged that subsequent to Potter J’s orders of 13 July 2007, Mr Siemer had

continued to breach the interim injunction granted by Ellen France J by publishing



statements on the websites to which the public had access.  The Solicitor-General’s

proceeding was heard by a Full Court (Chisholm and Gendall JJ) on 16 and 17 June

2008.  The Court delivered its judgment on 8 July 2008.  Among the Court’s

conclusions were a determination (at [86]) that the Crown had proved beyond

reasonable doubt that material remaining on the websites after Mr Siemer had been

sent to prison by Potter J contravened the injunction granted by Ellen France J.  They

were new publications or republications of the offending material.  Further, Mr

Siemer’s involvement in the publications since he was sent to prison constituted a

“serious and deliberate attempt to thwart and impede the proper administration of

justice”.  It was proved beyond reasonable doubt that his contempt of Court had

continued since his committal.  The Court directed that a writ of arrest be issued to

bring Mr Siemer before the High Court at Auckland at 10.00 a.m. on 1 August 2008.

At that time, Mr Siemer would be committed to prison for a period of six months.

However, that order was to lie in Court pending further order of the Court on 1

August 2008.  The intent was to allow Mr Siemer a final opportunity to arrange for

the removal of the offending material from the website and provide the Court with a

suitable undertaking that it would not be replaced on any websites in contravention

of the Court order.

[30] Mr Siemer did neither.  I heard evidence from Mr Garrett that, as at 8.30 a.m.

on the morning of the hearing (8 October 2008) the websites www.stiassny.org and

www.kiwisfirst.co.nz remained in place, containing the material defamatory of

Mr Stiassny.

[31] It is against the background of the facts that I have recited that Mr Miles QC

submits for the plaintiffs that the case is unprecedented in terms of the length and

severity of the campaign that Mr Siemer has mounted against the plaintiffs, and the

extent to which he has defied the rule of law.

Amendments to the statement of claim

[32] The hearing before me proceeded on the basis of a fourth amended statement

of claim.  It was filed on Thursday 2 October 2008 and was the subject of an oral

application for leave at the outset of the hearing on 8 October.  Mr Miles summarised



the differences between the fourth amended statement of claim and the third

amended statement of claim, dated Friday 17 February 2006 which was the

statement of claim current when Potter J made the order debarring the defendant

from defending the proceeding, on 9 July 2007.

[33] The amendments were in a number of categories.  First, new paragraphs were

inserted (paragraphs 1.24 to para 1.37) which updated the pleadings as to the

chronology of Court proceedings and actions taken by the defendant in relation to

the websites www.kiwisfirst.com and www.stiassny.org.  Other matters covered

were issues that had been canvassed in evidence before Potter J prior to her judgment

of 9 July.  It was apparent that the pleadings simply added allegations that were

based on the record covered in various Court decisions including (paragraph 1.32),

Mr Siemer’s e-mail to Mr Garrett, the second defendant’s manager, in which he

stated “I hope you don’t mind that I ignored the injunction”.

[34] Similarly, the plaintiffs added particulars of the alleged defamatory remarks

in paragraphs 3.1(12) and 3.1(13).  Once again, the added particulars referred to

materials that had already been canvassed in previous Court decisions albeit in the

context of the contempt proceedings.  A further pleading was added at 3.11(6) in

respect of the claim for aggravated and punitive damages which referred to the “first

defendant’s repeated, intentional and continuing breaching of the injunction in

contempt of this Honourable Court”.

[35] I formed the view that it would be in the interests of justice to allow the

plaintiffs to proceed on the basis of the amended pleadings.  The matters relied on

were all within Mr Siemer’s knowledge, and indeed, revolved around actions quite

deliberately taken by him.  Any prejudice to him of allowing the amendments in his

absence, must be off-set by the countervailing consideration that the plaintiffs were

entitled to put their full case to the Court and rely on the further claims arising since

the statement of claim was last amended.

[36] I do not consider that it would be just if, because of the procedural order

debarring the first defendant from defending, the plaintiffs could not update their

claim to reflect ongoing conduct for which the defendant was admittedly responsible.



Defamation

[37] The amended statement of claim sets out extensively by way of extracts from

the various websites and correspondence referred to, the defamatory words on which

the plaintiff’s rely.  They say that the various words referred to meant and were

understood to mean that:

a) The second plaintiff, in his professional capacity as receiver of

Paragon Oil Systems Ltd, acted criminally or that there were good

grounds for believing that he acted criminally.

b) That his conduct as receiver of Paragon Oil Systems Ltd was

significantly more scandalous than that of the Enron accountants or

financial officers.

c) That the second plaintiff’s conduct as receiver of Paragon Oil Systems

Ltd was grossly unprofessional and unethical.

d) That the second plaintiff gained improper personal enrichment

through exploitation of the Paragon receivership.

[38] Mr Miles summarised the allegations as being that Mr Stiassny had falsely

labelled Paragon insolvent and lied to the Court about it;  overcharged for accounting

services;  carried out dishonest and deceptive accounting practices;  lied to the

Professional Conduct Committee of the Institute of Chartered Accountants;  amassed

a huge fortune through acting dishonestly;  stolen Paragon’s technology;  been guilty

of serious criminal conduct;  committed perjury;  acted in a manner worse than the

criminals of the Enron scandal;  was to be compared to Saddam Hussein.  I accept

that Mr Miles’ summary is accurate.

[39] Insofar as the first plaintiff is concerned, the plaintiffs assert that the frequent

references to the first plaintiff in the documents that were relied in respect of Mr

Stiassny’s claim meant and were understood to mean that the first plaintiff itself had

acted criminally or condoned criminal activity by the second plaintiff, in that it



allowed or condoned conduct significantly more scandalous than that of the Enron

accountants or financial officers, was itself grossly unprofessional and unethical,

encouraged improper personal enrichment on the part of the second plaintiff and was

a party to the second plaintiff’s conduct as receiver of Paragon Oil Systems Ltd.

[40] I am satisfied that the words relied on by the plaintiffs had the meanings and

were meant to have the meanings alleged in the amended statement of claim, and

were defamatory.  There can also be no doubt that Mr Siemer was responsible for the

publications of the words as alleged.  Potter J gave detailed reasons in her judgment

of 16 March for determining why Mr Siemer had been responsible for publishing the

various materials that she held had breached Ellen France J’s injunction and reached

those determinations on the basis of application of the standard of proof beyond

reasonable doubt.  The Full Court reached a similar view with respect to materials

subsequently published in its decision of 8 July 2008.  It too applied the standard of

beyond reasonable doubt.

[41] I reach these same conclusions on the basis of the evidence that I have heard

from Mr Stiassny and Mr Garrett (including the affidavits filed by them earlier in the

proceedings, to which they made reference in their evidence).  It can appropriately

be observed that, although he had initially tried to deny responsibility for some of the

material before Potter J his stance subsequently altered so that with respect to the

material published subsequently, as Mr Miles put it, he proudly owned the

defamatory comments and openly persisted in them.

[42] It is apparent that Mr Siemer deliberately calculated that his defamatory

statements would bring Mr Stiassny and his firm into disrepute and intended that to

be the consequence of his defamatory statements.

Damages

[43] In his evidence, Mr Stiassny said that Mr Siemer’s allegations had been

particularly hurtful to him, to Ferrier Hodgson and his family.



[44] As to the personal affect on him, his integrity had been repeatedly and

viciously attacked in front of his business partners, staff, and family.  He had been

defamed to professional bodies to which he belonged, including the Institute of

Chartered Accountants of New Zealand and the Institute of Directors.

[45] Although he was not in a position to assess any particular loss that the firm

had sustained, he considered it possible that some potential engagements in the early

days had been lost due to Mr Siemer’s comments.  Legal costs had been incurred in

excess of $1 million and although costs awards had been made against Mr Siemer,

none of them had been met.  In any event, the costs awarded would not cover as

much as one-third of the actual costs incurred.

[46] The opportunity cost in time spent within the firm on the present litigation

was in excess of $400,000 with the attention of senior staff and partners being

obliged to focus on monitoring Mr Siemer’s publications, compiling evidence,

attending hearings and managing the litigation in consultation with counsel.

[47] As part of the relevant background Mr Stiassny referred to the fact that he

had been obliged to serve trespass notices on Mr Siemer to protect his home and

family.  He had been obliged to explain to his children that Mr Siemer’s published

comments about him were not true and reassure them concerning their physical well-

being.  There had been instances where his children had suffered harassment by their

peers and they had been intimidated by protests conducted by Mr Siemer outside his

home.

[48] He complained also that some of the language used by Mr Siemer had

apparently been calculated to be offensive to him and caused distress.  Examples that

he gave included ridicule of his name.  Mr Siemer had distributed stickers saying

“There is an ‘ass’ in our website www.stiassny.org”.  Also there had been references

to his Jewish religion and to the persecution of the Jews.  Thus, in his letter to the

New Zealand Institute of Chartered Accountants of 14 February 2005 Mr Siemer had

written:

News Flash!  Michael Stiassny tells Professional Conduct Committee that
sky is yellow… again, the sky is yellow.



[49] Further, on www.stiassny.org, on the “interviews page” Mr Siemer had

referred to him as a man with “exceptional sway within the small Jewish

community” and had commented that “when the judiciary determines that a ruthless

and powerful man’s reputation is so priceless…the Gestapo cannot be far

behind…people like Adolph[sic] Hitler…”.

[50] On a page headed “the Smartest Guy in the Room”, Mr Siemer had stated:

Stiassny will likely have taken his family and ill-gotten gains to exile in
Israel or Switzerland.

[51] On the welcome page, Mr Siemer had referred to Mr Stiassny in the phrase:

…what a good Jew he is (no joke).

[52] In another letter dated 26 September 2005 to the New Zealand Institute of

Chartered Accountants there had been a comparison drawn to a merchant who puts

his candy on the top shelf and then offered children coming into the store a hand up

to retrieve it.  When doing so, “his hand slips and he touches the child

inappropriately”.  It was said that the defence based on hand slipping would lose all

value when several different children had been abused in the same manner.  Mr

Siemer wrote that the Institute was “unquestionably aware of a number of times

where Stiassny has been cited for his ‘hand slipping’”.  Mr Stiassny also referred to

implications in some of the material that he bore some responsibility for the death of

his friend, Robert Fardell QC.

[53] In assessing the level of damages, Mr Miles submitted that the Court should

take into account five considerations.  First, the nature of the defamatory statements.

The more serious they are, the more damage is done.  Secondly, the extent of

publication.  The wider the publication, again the more damage is done.  Thirdly,

injury to the plaintiff, being how the plaintiff has reacted.  Fourth, injury to

reputation, being how others have reacted and finally, the defendant’s behaviour.

[54] Addressing each of these issues in turn there is no doubt that the defamatory

words are in the most serious category, alleging the relating to dishonesty of a

professional person, and criminal conduct.  The statements have been ongoing and



escalating, comparing Mr Stiassny to the criminals involved in the Enron scandal,

and even to Saddam Hussein.  As Mr Miles submitted, they strike at the heart of

Mr Stiassny’s personal and professional reputation, and Ferrier Hodgson’s business

reputation.

[55] As to the extent of publication, I am satisfied on the evidence that publication

has been on a very wide basis.  A large billboard displayed in a prominent position

highlighted the existence of the website www.stiassny.org.  There were letters to the

Institute of Chartered Accountants, the New Zealand Shareholders’, Association, the

Auckland Energy Consumer Trust, The Serious Fraud Office, The Institute of

Directors, the Minister of Justice, and several media organisations such as the

National Business Review and the Independent.  Mr Siemer was responsible for

notices and stickers distributed in Auckland, including at and near the offices of

Ferrier Hodgson in prominent buildings frequented by members of the commercial

community, including Tower Centre, Vero Centre and the High Court.  There had

been interviews with media organisations such as the Sunday Star Times.

Throughout, the websites, www.stiassny.org and www.kiwisfirst.com have been

maintained.  The first, active since 14 March 2005 had brief periods of down time in

the period 12 April 2005 to 3 May 2005 and 5 May 2005 to 19 May 2005.  However,

it has been active since and remains active.  It states that it has had at least 50,000

visitors.

[56] The site www.kiwisfirst.com has to the plaintiffs’ knowledge been active

since April 2007 and remained active as at the date of hearing of the present matter.

When a Google search of Mr Stiassny’s name is carried out, those two websites are

the top two results.

[57] In spite of proceedings being commenced and an injunction being issued,

Mr Siemer has repeated, widened and escalated the defamatory statements.  He has

done so in defiance of the Court orders.  Notwithstanding the orders made for his

committal to prison, the publications continued.  Mr Siemer’s conduct has brought

about repetition of his defamatory statements in the media.



[58] I have already referred to the severe affect on Mr Stiassny and his family.  I

accept that the affect has been very significant and part of that must be attributable to

the fact that because much of the material is on two websites which Mr Siemer

refuses to remove, the effect is ongoing.

[59] Furthermore, in response to Mr Siemer’s allegations, media organisations

have responded with articles of their own, including the National Business Review

and the Sunday Star Times.  Other websites have also repeated Mr Siemer’s

allegations (www.scoopit.co.nz, www.kiwiblog.co.nz and www.indymedia.org.nz) .

I am also satisfied on the evidence that staff members at Ferrier Hodgson have had to

endure reactions from families and contacts, and I have already referred to comments

made to Mr Stiassny’s children by their peers.

[60] Mr Siemer has acted deliberately, vindictively, and has added to his

defamatory statements as time has gone on.  He has courted publicity and has

disregarded Court orders requiring him to cease.  It is difficult to imagine what more

he could have done to ensure that his defamatory remarks hit home or were brought

to the attention of a wider public.

[61] Section 28 of the Defamation Act provides that:

In any proceedings for defamation, punitive damages may be awarded
against the defendant only where that defendant has acted in flagrant
disregard of the rights of the plaintiff.

[62] In Television New Zealand v Quinn [1996] 3 NZLR 24 Lord Cooke referred

to that section at 36, stating that its contents were little different from the former law.

He also said that the ordinary practice, in both New Zealand and England, was to

direct a global award, even if the jury were satisfied that “an added punitive element

should be reflected in it”.  That practice was thought to militate against

impermissible doubling up in calculating awards, but one consequence of it was that

it was not possible to conclude with certainty how often New Zealand juries had

awarded something for punitive damages.

[63] There can be no doubt that this is a case where an award of damage should

properly include an element of a punitive nature.  It would be difficult to imagine a



defendant more determined to persist in his defamation.  His persistence has

involved ignoring injunctions, and the various other steps that have been described

by which the plaintiffs have tried to assert their rights.  I am in no doubt that this is a

case where punitive damages will appropriately form part of the award.

[64] In Television New Zealand v Quinn, McKay J said at 45:

Comparisons with awards in other countries are of limited value.  I believe
the best guide is to apply the experience of other verdicts in other defamation
cases to arrive at what appears to be the appropriate level in the particular
case, and to recognise that a reasonable jury may properly go some distance
above or below that figure.  I do not suggest any detailed comparison of one
award with another, as I believe that would be unhelpful.  What is called for
is rather a judgment of the particular case in the light of the overall
experience.  The relatively small number of cases that go to trial in New
Zealand makes the task more difficult… .

[65] In the present case, because of the allegations painting the plaintiffs as

dishonest to an extreme and even criminal degree, Mr Miles submitted that the best

comparisons to draw were with the awards made in Quinn and Columbus and

Another v Independent News Auckland Ltd (HC AK CP600./98, 7 April 2000,

Anderson J).

[66] In Quinn, the defamatory allegations were that the plaintiff had illegally sold

drugs for doping racehorses and was involved in financial irregularities at the

Auckland Trotting Club.  The plaintiff was the President of the Trotting Club.  Two

television programmes had been aired by Television New Zealand. The theme of the

television programmes was to allege that he had been involved in the unlawful

distribution of drugs used to enhance the performance of racehorses.  To those

allegations, the second programme added allegations of excessive expenditure on a

grandstand, the disappearance of chattels, and sale of land at an undervalue.  The

jury awarded damages of $400,000 for the first, and $1.1 million for the second.  The

defendant applied for an order setting aside the judgment on the grounds, amongst

other things, that the damages were excessive.  The Judge rejected the allegations in

respect of the first award, but quashed the second award and ordered a new trial on

the question of damages arising from the second programme.  On appeal, the first

award was upheld, but so was the Judge’s decision setting aside the award in respect

of the second programme.



[67] At 38, Lord Cooke said that the jury were entitled to regard each of the

programmes “as a bad piece of defamation, most injurious to the plaintiff’s

reputation and grievously wounding to his feelings, although there was no evidence

of financial loss”.  He also thought that there was room for a substantial element of

punitive ingredients in each award.  However, while prepared to accept the first

award in the sum of $400,000 he thought that the second award was too high.  The

allegations in the second programme were no more serious than in the first, and

while some greater punitive element might have been called for in the case of the

second award to mark the vindictiveness of the defendant’s conduct in widening the

defamation in the face of the complaint about the first programme, an award of

$500,000 would have been the upper limit of what was reasonable.  Although

McKay and McGechan JJ wrote separately, they agreed with the conclusions reached

by Lord Cooke.  Richardson J agreed with the other Judges, and Gault J agreed with

Lord Cooke.

[68] In Columbus and Another v Independent News Auckland Ltd (HC AK

CP600/98, April 2000, Anderson J) Mr Columbus was awarded a total sum of

$675,000.  The defendant moved for an order for a new trial as to damages.  In

analysing the jury’s award Anderson J postulated that the jury could have included in

its award the sum of $175,000 compensation for economic loss, with the balance of

$500,000 to cover general and aggravated damages.

[69] The defamatory allegations in Columbus were that the plaintiff, who had

been prominent in the popular music industry of New Zealand for about 40 years at

the time, had been unprofessional and greedy in his dealings with the Auckland

Rugby Union in respect of an event which he had arranged and at which he had

performed, providing pre-match entertainment on the occasion of a rugby test

between the All Blacks and the Springboks.  The defamatory article had been

published on the front page of Truth, and also used in the billboard advertising for

that edition.

[70] Mr Miles maintained that the present case was more serious than either

Quinn or Columbus having regard to the nature and extent of the defamatory

publications and the defendant’s behaviour.  In the case of Mr Columbus, the



allegation was simply that he had over charged on one occasion.  It was said of Mr

Quinn that he had been engaged in illegal drug and financial transactions.

Mr Siemer submitted that the allegations against Mr Stiassny were more serious,

accusing him of dishonesty, criminal conduct and perjury.  Further, in Columbus

there was a single article in the newspaper and billboards.  In Quinn there were two

national television broadcasts.  Mr Siemer’s campaign had, however, been more

extensive and persistent with the defamatory remarks published widely and

repeatedly using a number of different means which had drawn attention to, and

reinforced each other including precipitating media attention.  The publications were

ongoing at the time of trial.

[71] In Columbus, it had been treated as an aggravating factor that the publications

had been undertaken with a mercenary motive.  In Quinn, the defendant had

broadcast a second programme.  On the other hand, Mr Siemer’s behaviour had been

worse.  His attacks had widened and escalated and the attacks had taken place over a

very long time.

[72] On this basis, Mr Miles submitted that a higher award of damages was

appropriate than had been granted in either Columbus or Quinn.  Further, he

submitted that given Mr Siemer’s persistence up to date in the face of the orders of

the Court, it was likely that he would not comply with any permanent injunction and

his campaign would continue.  He submitted that the Court must compensate for the

possible lack of protection afforded to the plaintiffs by any injunction, by making a

significant award of damages.

[73] The plaintiff called evidence from Mr Garrett concerning the present day

value of the awards made in Quinn and Columbus.  Quinn was decided in 1996.  The

award of $400,000 that was upheld in the Court of Appeal would be worth $523,000

in 2008, having regard to increases in the CPI over the relevant period.  I note here

that, when the matter returned to the High Court from the Court of Appeal, the

parties agreed that the trial Judge, Anderson J, should decide the level of damages

applicable in respect of the second programme.  In a decision that he delivered on 29

November 1996, Quinn v Television New Zealand (HC AK CP1098/90,

29 November 1996) Anderson J awarded $250,000, resulting in a total award for the



two programmes of $650,000.  By my calculation (this figure was not given in

evidence by Mr Garrett) the 2008 value of an award of $650,000 would be $774,875.

[74] The notional Columbus award of $500,000 (excluding established economic

loss) would equate to $625,000 in 2008.  Having regard to what he submitted was

the more serious nature of the defamation in the present case, Mr Miles submitted

that an award in the vicinity of $1.2 million would not be inappropriate.

[75] Of the two cases to which Mr Miles referred, for the purposes of comparison,

Quinn is probably the most useful, although as McKay J held in Quinn, the different

circumstances that will apply in each case mean that a detailed comparison of one

award with another is not likely to be a fruitful exercise.  Although Mr Miles

submitted that the nature of the defamatory allegations was more serious in the

present case than in Quinn, I do not consider that the difference is as significant as

Mr Miles contended it was.  In both cases, there were allegations of illegal acts and

in both cases the defamatory comments were repeated.  What does set this case apart

is the conduct of the defendant in repeating and broadening his attack on the

plaintiff, time and time again, and in maintaining down to the hearing date the

websites containing the defamatory material.

[76] Against those considerations one must balance the fact that in Quinn there

was a television audience estimated on the evidence at about 700,000 (see the

judgment of McKay J at 44).  McKay J held at 45 that it was necessary to take into

account, in the case of defamatory remarks on television “the greater reach and

impact of television” as opposed to the print media.  Counter-balancing that factor

again is the fact that a television programme goes to air generally on one occasion

and is then left to memory.  Where the internet is used to publish defamatory

statements, the material may remain present for many years.  The present facts offer

an illustration of that and indeed, there can be no guarantee as a result of this

judgment that the position will alter.  Notwithstanding the last point, it must be

wrong in principle for the Court to award a sum of damages anticipating a future

breach.  The damages that I will award will apply down to the date of the judgment;

if publication continues after that point, it will need to be the subject of a further

claim.



[77] Unlike some cases (Columbus being one) the present facts do not justify any

conclusion that the defendant has calculated to profit from his conduct.  Rather, his

intent appears to have been to damage Mr Stiassny’s reputation because of perceived

misconduct in the receivership of Paragon (allegedly labelling it as “insolvent”),

overcharging and for retention of documents relevant to the company’s intellectual

property after the receivership ended.  While there is no substance in the allegations

that Mr Siemer makes, the case lacks any element of a defendant calculating to make

a profit.  On the other hand, the defendant’s conduct has aggravating features which

make it truly exceptional.

[78] In addition to the matters already mentioned, it must be taken into account

that the defamatory comments have been accompanied in some cases by clear

instances of vile racist abuse.

[79] Another consideration I have born in mind is the fact that Mr Siemer has

already been the subject of punitive action in the context of the contempt

proceedings dealt with by Potter J and by the Full Court.  Although those Courts

have not acted to punish the defamatory remarks per se Mr Siemer has in effect been

indirectly punished for repetition of the defamatory remarks.  I have concluded, in

the unusual circumstances of this case, that any element of the award for exemplary

damages (which are after all designed to punish, and not to compensate) should be

reduced to some extent on account of the decisions in the contempt proceedings.

[80] Weighing these factors as best I can, I have decided that Mr Stiassny should

be awarded a sum of $825,000.  Although as Mr Miles reminded me it is not

customary to break such an award down into its constituent elements, the

justification of that normal approach seems to me to be far less persuasive in

circumstances such as the present where the matter is being dealt with by a Judge

alone than it is in the case of a jury trial.  I therefore identify the elements of my

award as being $650,000 general damages, $150,000 aggravated damages and

$25,000 exemplary or punitive damages.



The first plaintiff

[81] Turning then to the position of Korda Mentha, there is no direct evidence of

economic loss.  However, there does not need to be.  In Mount Cook Group Ltd v

Johnston Motors Ltd [1990] 2 NZLR 488, Tipping J said at 497:

There has been some suggestion that companies can only obtain damages by
proving special damage, namely actual identifiable financial loss… .  I do
not accept that proposition.  In my view the position is as stated above, on
the basis that damages may be obtained by a company in respect of
defamatory material likely to cause commercial loss without any evidence
being necessary of actual loss having been suffered.  In any such case the
appropriate assessment must be made upon all the material available to the
Court or the jury.  Another way of putting the point is to say that a company
may obtain damages for defamation but only in respect of financial loss,
either shown to have been suffered or shown to have been probable:  see
News Media Ownership v Finlay [1970] NZLR 1089 per Haslam J at
p 1103… .

[82] Having regard to the nature and extent of the defendant’s defamatory

statements in the present case, and the inevitable linkage or association of the second

with the first plaintiff, I have no doubt that Korda Mentha will have suffered some

financial loss as a result of instructions not being given to the firm that might have

been given to it had the defamation not occurred.  The statements were directly

relevant to the company’s core business activities, and to the ethics with which

principals of the firm approach their work.  Consequently, the firm’s business

reputation must inevitably have suffered to some degree.

[83] It is very difficult to estimate the extent to which such damage may have

occurred.  But I make an award in the sum of $75,000 in the expectation that that

will sufficiently cover the position in circumstances where it appears that the

company has continued to operate successfully in its chosen area of expertise.

Permanent injunction

[84] The plaintiffs seek a permanent injunction prohibiting the defamatory

publications.  I have no doubt that it is appropriate to make such an injunction

having regard to the whole history of this matter.  Whether or not Mr Siemer will

comply with it, is another issue.  In the circumstances, I make the injunction



permanent, and reserve leave to the plaintiffs to apply for any further order that may

be necessary to enforce it.

Breach of contract

[85] As has been seen, the agreement of 9 August 2001 provided that “Paragon

will not comment to any party on any matter arising in or from the receivership

including the fact of this settlement”.  It was made plain by the terms of the

agreement that “Paragon” included the directors, employees, servants and/or agents

of the company.  Mr Siemer’s whole public campaign against the plaintiffs has been

a breach of that agreement, although he has purported to justify it from time to time

on the basis that the agreement had been repudiated by the plaintiffs.

[86] It is not possible for me to take into account any defence that Mr Siemer

might have raised in relation to this aspect of the claim, since he has been debarred

from defending it.  In the circumstances, being satisfied that there has been a breach

of the contract, it merely remains to consider what damages should flow for the

breach.  I am satisfied on the evidence that the settlement agreement was entered into

by Ferrier Hodgson on the basis that the relationship with Mr Siemer had proved

difficult, there had been ongoing arguments about fees and the quality of work

performed and the commercial decision was taken to waive the firm’s entitlement to

any further fees on the basis of the settlement in the terms agreed.  The object was

plainly to put an end to Mr Siemer’s ongoing complaints so as to enable the firm to

move on and no longer be troubled by its dealings with Mr Siemer.

[87] In Watts v Morrow [1991] 4 All ER 937 Bingham LJ held at 959-960:

A contract-breaker is not in general liable for any distress, frustration,
anxiety, displeasure, vexation, tension or aggravation which his breach of
contract may cause to the innocent party… .  But the rule is not absolute.
Where the very object of a contract is to provide pleasure, relaxation, peace
of mind or freedom from molestation, damage will be awarded if the fruit of
the contract is not provided or if the contrary result is procured instead.

[88] Mr Miles submitted that the settlement agreement was intended to avert

precisely the sort of situation that has unfolded as a consequence of Mr Siemer’s



breach of it, even though the extent of Mr Siemer’s campaign could not, of course,

have been foreseen.   Subsequently, it may be said that Mr Siemer has caused exactly

the sort of adverse publicity and embarrassment the agreement was supposed to

prevent.  Another consequence has been significant personal distress to Mr Stiassny,

but the damages award for defamation will sufficiently compensate him for that.

[89] The first plaintiff will also be compensated in respect of the damage it has

suffered as a result of the defamation.  However, it has been deprived of the rights

which it sought to obtain by virtue of the agreement and I award an additional sum of

$20,000 to mark the breach of the agreement, noting in this context that as a result of

entry into the agreement the first plaintiff abandoned its claim for outstanding fees.

Result

[90] In accordance with the foregoing there will be judgment for the first plaintiff

in respect of the defamation claim in the sum of $75,000, and in respect of the claim

for breach of the settlement agreement, in the sum of $20,000.

[91] There will be judgment for the second plaintiff in respect of the defamation

claim in the sum of $825,00 being $650,000 general damages, $150,000 aggravated

damages and $25,000 exemplary damages.

[92] The plaintiffs are entitled to a permanent injunction against the first

defendant in the terms set out in paragraph (e) of the prayer for relief following

paragraph 3.16 of the fourth amended statement of claim.

[93] The plaintiffs are also entitled to costs.  If the claim for costs is to be pursued,

I will receive a memorandum on that subject on or before 12 February 2009.


