s

IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND

AUCKLAND REGISTRY
BETWEEN
AND
BETWEEN
AND
Hearing: 24 June 2004
Appearances:

Judgment:

CIV 2001-404-2027
CP 324-01

(1) NEW TIMES MEDIA
(2) W CHEN
(3) W CHEN
(4) WLIU
(5) E CHEN
Plaintiffs

(1) CHINESE HERALD LTD

(2) SSF WONG AKA SSF HUANG

(3) SHU AKA HX FANG
Defendants

CIV 2001-404-2031
CP 328sd01

(1) WANG BINGZHANG
(2) Q PAN

(3) W CHEN

(4) W CHEN

(5) G YANG

Plaintffs

(1) Chinese Herald Ltd

(2) SSF WONG aka SSF Huang
(3) S HU aka HX Fang
Defendants

D Watt for plaintiffs in both proceedings

S S Wong in Person
S Hu in Person

24 June 2004 at 11.45 am

(ORAL) JUDGMENT OF ASSOCIATE JUDGE LANG
[re: Various applications filed by the defendants in both proceedings]

Solicitors:

David Watt & Co, PO Box 7109, Auckland
S Wong, PO Box 588, Greenmount, Auckland

(1) New Times Media And Ors V (1) Chinese Herald Ltd And Ors HC AK CIV 2001-404-2027 24 June 2004



[1]  There are before me today several applicatiohs filed on behalf of the

defendants. I propose to deal with each of these in turn.

1. Application by defendan‘ts in CP328/01 for order striking out claim by
first plaintiff :

[2]  This application has been brought on the basis that Mr Watt does not have
proper authority to represent Wang Bingzhang.

[3] It is common ground that Dr Wang is at preseht imprisoned in Mainland
China. Mr Watt confirms he has never been able to obtain instructions directly from
Dr Wang, and that he relies on a letter of authority given by Dr Wang in favour of
Chen Weijian.

[4] That document is in Chinese and purports to provide the second plaintiff Pan
Qing and the fourth plaintiff Chen Weijian with “full power in the indictment against
the Chinese Herald for its defamation”. Mr Wong takes issue with the accuracy of
the translation of the power of attorney. He says that the Chinese Herald newspaper
is not in fact mentioned in the power of attorney and accordingly he contends that it

is defective.

[5] As 1 indicated during the hearing, I take fhe view that Mr Watts’
representation of the first plaintiff is very much a matter between himself and
Dr Wang. Ultimately, Mr Watt takes the risk of representing a plaintiff in respect of
whom he does not hold complete instructions. Mr Watt appreciates the care he must
take to obtain proper instructions and he advises me that he is currently satisfied that

he does have full authority to act on behalf of Dr Wang.

[6] For this reason the application cannot succeed and must be dismissed.

2. Application by defendants in CP328/01 for order striking out claims by
the second to fifth plaintiffs



[7 This application is advanced on the ground that the second to fifth plaintiffs
are not named in the alleged defamatory article. The defendants contend that the
article is not couched in terms that would lead a reasonable person (even of Chinese
extraction), to conclude that the second to fifth plaintiffs were the persons referred to

in the article.

[8] In my view the defendants’ argument is well founded. The relevant parts of

the statement of claim are in the following terms:

11. The defamatory statements contained in the 23 November
2000 publication are:

(a) A shocking Inside News — The groups and individuals in the
overseas [Chinese] pro-democracy movement [‘‘the Movement’']

reared by the Taiwanese Government.

(b) In the same vein, it is impossible that the Movement could obtain
an annual cheque of US$2.58 million from the pro-independent

Taiwanese Government for free.

(c) It is remembered that in a [certain] year, once Kuomingtang [the
“KMT"'] based on evidence through reliable informant knew that
WANG Bingzhang, the chairperson of the ‘China Democratic
Union’ [the “Union”], habitually ‘betrayed the hand that feeds
him’; his misconduct; his secret embezzlement of huge amount of
money that was allocated by Taipei [Taiwanese Government];
his setting up of his own account; his breach of trust; and his
concealment of information of members of the Union who

remained in Mainland China.

(d) The writer extrapolates, that the DPP, following closely behind
the heel of the KMT, sooner or later will choose an opportune
time to strike. It will establish a twinning organisation to replace

this overseas headquarter of the China Democracy Party [the



“CDP’’]. Which is considered to have ‘betrayed the hand that

feeds him, corrupt and an embezzler.

[9] The statement of claim contends that these passages mean, or were meant to

~ mean, that all plaintiffs were:

(1) Controlled by and are puppets of the Taiwanese Government
(2) Are not independent from the Taiwanese Government;

(3) Are bribed by the Taiwanese Government;

(4) Are animals reared by the Taiwanese Government;

(5) Cannot be trusted;

(6) Are embezzlers; and,

(7) Are corrupt;

(8) Are immoral.

[»10] In my view these allegations cannot succeed. The first two paragraphs ‘cited
in para [6] above make it clear that the article was referring to groups and individuals
in the overseas Chinese pro-democracy movement generally. There is no suggestion
that the article was directed towards individuals or groups in New Zealand or, in
particular, the committee to which the second plaintiffs belong. It is clear that the
allegations relate to the pro-democracy movement globally and not to any specified

individuals.

[11] The matters contained in paragraph (c) above are obviously defamatory of Dr
Wang. The paragraph does not go further, however, and allege that members of the
committee of the China Democratic Union were also involved in the misconduct and

dishonest activities attributed to Dr Wang.

[12] When viewed overall, I do not consider that the passages which form the
basis of the claim brought by the second to fifth plaintiffs in CP 328/01 could
properly be said to be defamatory of them. For this reason I am satisfied that the

claims, so far as they are brought by the second to fifth plaintiffs, must be struck out



on the basis that they disclose no cause of action that can be relied upon by those

plaintiffs.

3. Application by Stella Hu for an order striking out the claims against her
or, alternatively, for summary judgment in her favour

[13] These applications are brought on the basis that Ms Hu contends that she did
not commence her employment with the Chinese Herald newspaper until a date after
the date upon which the allegedly defamatory article was published. In support of
this argument, Mr Wong has produced in evidence copies of wage reconciliation
statements forwarded to the Inland Revenue Department in September 2000,
December 2001 and January and February 2002. Ms Hu submits that these disclose
that Stella Hu was not on the payroll of Chinese Herald Ltd in September 2000 or
December 2001. The allegedly defamatory article was published on 23 November
2000.

[14] Ms Hu submits that the payroll records demonstrate that she was employed
by Chinese Herald Ltd for the first time in January 2002.

[15] The records produced by Mr Wong support these submissions. However,
they may not tell the whole story. The complete wage records of Chinese Herald Ltd
would need to be examined in order to ascertain whether or not Ms Hu’s submission

is correct,

[16] Mr Wong has confirmed that there will be no difficulty in allowing Mr Watt
access to those records so that he can satisfy himself that Ms Hu did not in fact

commence employment until the date alleged by her and Mr Wong.

[17] That may not be the end of the matter either. Ms Hu has already given
evidence in another case brought by the defendants against the plaintiffs. That has
resulted in a judgment of Paterson J which is currently the subject of an appeal to the
Court of Appeal. I have not have the opportunity to read either the evidence or the
judgment in that proceedings, and I consider that I should not determine Ms Hu’s

applications until such time as I have had the opportunity to do that. Ms Hu’s



evidence in the earlier proceeding may well be relevant to the determination of her

present applications.

[18] It is entirely possible that, even if Ms Hu wask not actually employed by
Chinese Herald Ltd at the relevant time, nevertheless she was closely associated with
Mr Wong and with the newspaper generally at that time. This may be sufficient to

make her liable as a defendant in the proceeding, notwithstanding the fact that she

was not actually employed by the newspaper.

[19] For this reason I propose to defer the determination of these applications until
Mr Watt has had the opportunity to complete his inspection of the Chinese Herald’s
wage records and until such time as I have been able to read the evidence and

judgment in the other proceedings.

4. Application by defendants in CP324/01 for orders striking out claim by
New Times Media Ltd

[20] This application is brought on the ground that in the other proceeding the
evidence revealed that the newspaper was published at the relevant time by New
Times Madia Ltd and not New Times Media Ltd. As I advised Mr Wong during the
hearing, this would not be sufficient to allow me to strike out the claim by New
Times Media Ltd. If at trial it transpires that the proceeding ought to have been
brought in the name of New Times Madia Ltd, the plaintiff will either have to obtain
leave to substitute the correct plaintiff or it will fail in its action. In the alternative,
the proceeding may be amended prior to trial so as to include New Times Madia Ltd
as the first plaintiff, rather than New Times Media Ltd. At present, however, .
grounds do not exist for me to strike out the claim by the first plaintiff in CP324/01.

S. Application for order requiring the first plaintiff in CP328/01 (Wang
Bingzhang) to provide security for the costs of the defendants

[21] Given that Dr Wang is currently resident in a Chinese prison, jurisdiction
obviously exists for the Court to make an order requiring him to provide security for

the defendants’ costs. At present, however, Mr Wong is representing himself, as is



Ms Hu. Chinese Herald Ltd remains effectively unrepreéented because Mr Wong is

unable to represent it in this Court.

[22] Mr Wong has cohﬁrmed, however, that he is actively seeking representation
for both himself and the company. On that basis, I propose to defer consideration of

this application until such time as the issue of representation has become clearer.

[23] It is therefore adjourned on a part-heard basis.

6. Application by defendants in CP324/01 for leave to file counterclaims
against the plaintiffs

[24] In this application the defendants seek leave to file counterclaims against the
plaintiffs for defamatory articles allegedly published by the New Times Weekly in
2000. These are said to defame all three defendants.

[25] It is somewhat novel to have a counterclaim being brought in a claim for
defamation. Until I see the form of the counterclaim, however, I am not in a position
to deal with this application properly. The defendants will therefore need to file a
draft counterclaim and also an affidavit exhibiting the articles in question, so that the
application can be considered on a proper basis. This application is therefore

adjourned on a part-heard basis also.
Timetable

(a) Mr Watt is to complete inspection of the wage records held by
Chinese Herald Ltd within 21 days, ie by 15 July 2004.

(b) Any application for further and better discovery by any party is to
be filed and served by the same date.

(c) The draft counterclaim and affidavit exhibiting these articles
giving rise to that counterclaim are to be filed and served by 15

July 2004 also.



Next event

[26] A further conference, which is to be a face to face conference, will be held on
Wednesday 4 August 2004, commencing at 10.45 am (30 minutes allocated). The
purpose of that conference will be to review the position so far as Stella Hu is
concerned, and to make such further directions as may be necessary to advance this

proceeding towards the trial.

[27] T record that Stella Hu is excused from the next conference. Mr Watt
confirms that he has no objection to Mr Wong continuing to represent her interests in

relation to the applications that affect her at this stage.

Associate Judge G) Lang




