
IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND
AUCKLAND REGISTRY

CIV 2000-404-001568
CP366-SWOO

BETWEEN	 CHINESE HERALD LTD AND OTHERS
First Plaintiff

AND	 STEPHEN SIK FUN WONG
Second Plaintiff

AND	 STELLA HU
Third Plaintiff

AND
	

NEW TIMES MEDIA LTD
First Defendant

AND
	

WEIJIAN CHEN
Second Defendant

AND
	

WEIMING CHEN
Third Defendant

AND
	

WEIZHENG LIU
Fourth Defendant

AND
	

DAVY WAI KEUNG KWOK
Fifth Defendant

Hearing:	 4 September 2003

Appearances: Belinda Johns for Plaintiffs
Terence Darby and David Watt for Second, Third and Fourth Defendants
(appearance for Fifth Defendant excused)

Judgment:	 31 October 2003

JUDGMENT OF HARRISON J

SOLICITORS 
Brookfields (Auckland) for Plaintiffs
David Watt & Co (Auckland) for Second, Third and Fourth Defendants
Gregory Denholm (Auckland) for Fifth Defendant

CHINESE HERALD LTD AND OTHERS And Ors V NEW TIMES MEDIA LTD And Ors HC AK CIV 2000-
•.. • •■••■• m.--n r-, 1 y, . 1	 nni-1,1



Introduction

[1] The Chinese Herald is a Chinese language newspaper owned by Stephen

Wong and his wife, Stella Hu ("the Wongs"), and is published weekly in Auckland.

The New Times Weekly ("NTW") was also a Chinese language newspaper owned

and controlled by Weijian and Weiming Chen ("the Chens") and published weekly

in Auckland. These publications are on opposite sides of the Chinese political

divide. The Chinese Herald is said to be the voice of the traditional communist line.

The NTW espouses the cause of democracy.

[2] The newspapers did not express their conflicting ideologies in the western

tradition of restraint. Their publishers eschewed the language of highbrow

exchanges. Inevitably hostilities broke out, and not just through the printed word.

On 14 July 2000 Mr Weiming Chen sought to settle their differences by means of a

physical confrontation with Mr Wong outside the Sunny Town Restaurant in

Newmarket, Auckland.

[3] A stream of uncomplimentary articles followed in both publications. So, too,

did litigation. In early August 2000 the Herald and the Wongs issued this

proceeding alleging defamation and applied for restraining orders. On 11 August

2000 Paterson J granted the Herald and the Wongs an interim injunction in unusual

terms, restraining the NTW and the Chens from publishing:

Any article, publication or other document alleging that [the Herald and the
Wongs] or any one of them are involved with illegal activities off-shore and
in New Zealand, are cheats, abductors, forgers or falsifiers of deeds, are
enemies against democracy, swindlers, slanderers, are human trash or make
malicious remarks about employees behind their backs.

[4] The Herald and the Wongs have since attempted to pursue their substantive

claims of defamation against the Chens to trial (the NTW's corporate publisher has

since been de-registered). But their efforts have been frustrated by the Chens'

systemic delays, breaches of timetable orders, and unsuccessful attempts to

consolidate this case with their own two separate proceedings against the Herald and

the Wongs in this Court (CP324-SDO1 and CP328-SD01). On 3 September 2002



Master Faire struck out the Chens' affirmative defences of truth and honest opinion

for failure to comply with an earlier unless order to provide particulars.

[5] Over the next six months the Court made two fixtures for trial. Both were

vacated at the Chens' instigation. A third fixture was allocated to commence on

25 August 2003.

[6] On 4 August 2003 I struck out the Chens' remaining defences for non

compliance with existing orders and declared that the Herald and the Wongs were

entitled to judgment on liability against them subject to formal proof on 25 August

2003. Shortly afterwards the Chens, who had for at least a year been representing

themselves, engaged Mr David Watt to act for them. He then applied for orders,

first, reviewing the earlier striking out orders made by Master Faire and me and,

second, granting the Chens leave to file an amended statement of defence raising two

additional defences of qualified privilege. Both applications now fall for

determination.

Background

[7] It is necessary for me to recite the history of this litigation in more detail.

The Herald and the Wongs claim that they were defamed by four articles published

in the NTW on 28 July 2000, 4 August 2000 (2), and 11 August 2000. Their

contents are too extensive to repeat here. In summary, the Herald and the Wongs

allege that:

a) The NTW article published on 28 July 2000 meant and was meant to

mean that the Herald, as a media organisation, opposes democracy,

has behaved in an underhand and devious manner, has adopted a

biased practice to reporting, reports maliciously and absurdly, is a

sycophant and has acted obscenely, has shown utter contempt for

everything and is willing to act in total defiance of normal bounds of

behaviour, is evil and acted dishonourably, is solely motivated by

profit in denouncing democracy, has a very poor reputation and is a

less than upright newspaper;



b) The first NTW article published on 4 August 2000 meant and was

meant to mean that the Herald is a poor newspaper which fabricates

stories, has a poor reputation and is less than upright, and also meant

and was meant to mean that Mr and Mrs Wong are evil people who

commit evil deeds, are bad, scum or less than upright, have acted

fraudulently, are dishonest and have poor reputations. Additionally,

the same words meant and were meant to mean that Mr Wong is

insidious and a bully, unprofessional as an accountant, untrustworthy,

a petty troublemaker, a nuisance, arrogant and bad;

c) The second NTW article published on 4 August 2000 meant and was

meant to mean that the Herald as a media organisation opposes

democracy, is a sycophant which has acted obscenely and excessively

meanly, has forged letters to its own editor, has acted in a shoddy

manner and has a very poor reputation, and meant and were meant to

mean that Mr Wong was also a sycophant who forged documents and

acted deceptively, was devious, has a poor reputation and is dishonest;

d) The NTW article published on 11 August 2000 meant and was meant

to mean that Mr Wong has a bad record, operates a newspaper which

publishes material amounting to mere personal attacks, is an immoral

scumbag who deserves to be assaulted, is morally corrupt, is an

unprofessional journalist, lacks integrity and has a poor reputation.

[8] All four articles were, of course, printed in Chinese. However, the parties

have arranged translations through an officially accredited agency which I have read.

The meanings which the Herald and the Wongs attribute to the words used appear

well based. Undeniably they refer to each of the three plaintiffs. Without pre-

empting the trial Judge, a finding that the words were defamatory of the Herald and

the Wongs seems inevitable. In the absence of affirmative defences, the only

probable issue for determination will be relief, particularly damages.

[9] On 15 March 2001 Brookfields on behalf of the Herald and the Wongs filed a

comprehensive amended statement of claim, clearly delineating and identifying each



cause of action. On 12 June 2001 the Chens through Valiant Hooker filed a

statement of defence raising without any particulars whatsoever truth and honest

opinion. On 5 September 2001 the Herald moved to strike out these two affirmative

defences for failure to provide particulars. For reasons which are not apparent from

the file, the Herald's application did not proceed.

[10] On 10 May 2002 the Herald and the Wongs filed a second amended

statement of claim, followed on 6 June 2002 by the Chens' amended statement of

defence again pleading truth and honest opinion. Although the form of this pleading

was more comprehensive than its predecessor, it remained fundamentally defective

in failing to provide proper particulars. On 17 June 2002 the Chens withdrew their

instructions from Vallant Hooker and started to act for themselves.

[11] On 26 June 2002 the Herald applied for further and better particulars of the

Chens' affirmative defences. On 2 July 2002 Master Faire ordered that those two

defences would be struck out unless the Chens provided proper particulars within

42 days of service. On 15 July 2002 Brookfields served a sealed copy of the order

upon the Chens. But they did nothing.

[12] As noted, on 3 September 2002 Master Faire struck out the Chens' defences

of truth and honest opinion for non compliance with his earlier order. The Master's

minute records Mr Chen's presence together with his interpreter, a Mr Zhang, as

well as Mr Rodney Smith of Brookfields for the Herald and the Wongs. The order

was made in Chambers. The Chens did not appeal or apply to review Master Faire's

decision. Contemporaneously he set the proceeding down for trial in the week

commencing 25 November 2002. That fixture was later vacated to accommodate the

Chens.

[13] On 12 June 2002 Master Gambrill declined the Chens' application to

consolidate trial of this proceeding with their two separate proceedings, although she

reserved the issue for review at a date closer to trial. Nearly a year later, on 21 May

2003, Master Faire declined the Chens' second application for consolidation and

awarded costs to the Herald of $1690. He had earlier allocated a fixture for trial in

the week commencing 30 June 2003 and directed the Chens to serve their briefs of



evidence by 6 June 2003. On 4 June 2003, on the Chens' application, Randerson J

vacated the fixture for 30 June 2003 and allocated a new trial date commencing on

25 August 2003. He also extended the time for the Chens to submit briefs until

13 June 2003. The Chens failed to comply. So the Herald applied for further orders.

[14] On 16 July 2003 I ordered the Chens by 9 a.m. on 1 August 2003 to:

a) Serve copies on Brookfields of all briefs of evidence of witnesses

whom they propose to call at trial, including briefs of their own

evidence;

b) Pay Brookfields on behalf of the Herald the sum of $1690 in

satisfaction of the costs order made by Master Faire on 26 May 2003.

[15]	 I also directed that:

In the event that [the Chens] fail to comply with either of [these orders] ...,
their defences will be struck out and the claim will proceed on formal proof

[16] On 21 July 2003 the Chens made yet a further application for an extension of

time to serve their briefs. On 25 July 2003 I declined the application and noted that

the Chens:

... are already substantially in default of the earlier timetable orders made by
Randerson J on 4 June 2003. I extended the timetable to 1 August 2003 as
an indulgence. I will not allow any further extensions. If [the Chens] fail to
comply with the existing terms of the timetable order, they face the risk that
[the Herald] will apply to strike out their defences.

[17] On 1 August 2003 the Herald applied to strike out the Chens' defence on the

grounds of the Chens' continued failures to provide briefs of evidence and pay the

costs originally ordered by Master Faire on 26 May 2003. As noted, on 4 August

2003 I struck out the Chens' defences and directed that trial proceed by way of

formal proof on 25 August 2003. However, that fixture was vacated as a

consequence of Mr Watt's application on the Chens' behalf for orders reinstating

their defences and allowing them to plead qualified privilege. I had the benefit of

full argument on the application on 4 September 2003 from Mr Terry Darby, whom



the Chens have now engaged as counsel, and Mr Watt, as well as from Ms Belinda

Johns representing the Herald and the Wongs.

[18] I should add two things before moving to a discussion of the relevant

principles. First, when making my orders on 16 July 2003, 25 July 2003 and

4 August 2003 I was unaware of the existence and effect of Master Faire's order

made on 3 September 2002 striking out the Chens' affirmative defences of truth and

honest opinion. Second, when making the order on 4 August 2003 I proceeded on

the factual premise that the Chens had failed to serve their briefs on 1 August 2003

in breach of the order made on 16 July 2003.

[19] Ms Johns now acknowledges that the Chens may have actually served the

briefs on Brookfields' offices late on 1 August 2003. The Chens have tendered 15

witness statements. Ms Johns has prepared a summary of their contents. I agree

with her that only one or two could possibly qualify as relevant and thus admissible.

Rescission

(1)	 Principles

[20] The Chens rely upon 8264 which materially provides:

(1) Any party affected by any order made or decision given on an
interlocutory application ... may, instead of appealing therefrom, apply to
the Court to vary or rescind the order or decision unless it was made with his
consent.

(2) Notice of application under subclause (1) shall be filed and served —

(a) If it is made by a party who was present or represented when
the order was made or the decision given, within 7 days
thereafter:

(b) If it is made by a party who was not so present or
represented, within 7 days after receipt by him of notice of
the making of the order or the giving of the decision, as the
case may be, and of its effect.



(5 )	 No application may be made under this rule to vary or rescind an
order made or decision given by a Master in Chambers.

[21] Additionally, the Chens rely upon the Court's inherent jurisdiction to set

aside an unless order. In Jarden v Lawlor (1998) 12 PRNZ 516 Master Yenning

observed that a jurisdiction to reinstate was clear where a proceeding was struck out

for want of compliance with timetable or unless orders. He did not elaborate or cite

authority in support. I am aware that in the context of setting aside consent orders

Fisher J in Ryde Holdings Ltd v Sorenson (1995) 8 PRNZ 339 at 345 recognised the

Court's inherent jurisdiction to control its own proceeding. However, I would have

thought that jurisdiction in this context is limited to an application to review made

under R264. In Ko v Ko (2000) 14 PRNZ 362 Paterson J determined a challenge to a

Master's decision refusing to grant relief from an unless order as a statutory

application to review. I doubt, though, whether either route would lead to a different

result in this case.

[22] In Ko Paterson J observed at para 18:

An 'unless order' is an order of last resort. Case management principles
should not in ordinary circumstances override the justice of the situation but
in a situation where a judicial officer has felt compelled to make an 'unless
order', unless it can be established that there were no grounds for making
such an order or that reasons beyond the party's control caused non-
compliance, the order should be upheld. An 'unless order' is a last chance
order and counsel must be aware that non-compliance with it will in normal
circumstances bring the proceedings to an end. It is only in extreme
circumstances, which will normally require evidence that the non-
compliance was caused by something beyond the control of the party,
that a Court should intervene and set aside the order...

[Emphasis added]

(2)	 Order dated 4 August 2003

[23] I shall deal first with the second order, made by me on 4 August 2003. As

recorded, it followed orders which I made earlier on 16 July 2003 and 25 July 2003,

specifically directing the Chens to take the two steps of serving briefs of evidence

and paying outstanding costs of $1690 by 1 August 2003. All three orders were

made for the purpose of enforcing compliance with pre-trial and related obligations.



[24] In argument Mr Darby observed of the Chens as follows:

It is apparent that their knowledge and understanding of litigation processes
in New Zealand is extremely limited. Although they appear to be well
intentioned and have the capability of producing written material, much of
such material does not accord with the practice and procedure as expected by
the judiciary and customarily followed by practitioners involved in litigation.
They have not properly understood that it has been compulsory for steps to
be taken in between each Court date, as distinct from the Court date simply
being a series of meetings when the discussion is resumed.

[25] This observation may be accurate. But the Chens cannot set up their own

election to represent themselves to justify chronic inactivity or grossly inept attempts

to participate in the litigation process. Apart from the frustrations and inefficiencies

their conduct has caused, they have successfully deprived the Herald and the Wongs

of their constitutional right to an early trial of this claim and caused them substantial

unnecessary costs. The scale of the Chens' defaults is inexcusable.

[26] Nevertheless, and despite the strictures in Ko, I am prepared to set aside my

order made on 4 August 2003. I am satisfied that this is an appropriate use of the

discretionary power vested by R264 (Graebar Holdings Ltd v Taylor [1989] 2 NZLR

10 (CA) per Bisson J at 16-17). When making the order I was most influenced by an

assumption that the Chens had failed to serve their briefs by 1 August 2003.

Ms Johns now advises that my assumption was factually unsafe, and that the Chens

may have served their briefs on Brookfields late that day. While I am satisfied that

the Chens' failure to meet my order to pay costs was intentional, it did not go to the

root of the claim, involved a relatively insubstantial amount of money, and has now

been rectified.

[27] Accordingly, justice requires rescission of my order dated 4 August 2003.

The effect of my order will be to allow the Chens to (a) deny that any of the articles

were defamatory; (b) deny that the statements referred to the Wongs; and (c) allow

them to be heard on relief, principally damages. However, the Chens have much

higher hurdles to climb. I have already expressed the opinion that their defences are

likely to fail. Thus their applications to review Master Faire's decision and for leave

to raise defences of qualified privilege assume great importance.



(3)	 Order dated 3 September 2002

[28] The Chens' amended application sought an order under 8264 reviewing

Master Faire's order made on 2 July 2002 directing that their two affirmative

defences of truth and honest opinion were to be struck out if full particulars were not

provided within 42 days after service. The application is plainly misconceived in

two respects. First, only the order made by Master Faire on 3 September 2002 is

justiciable; his earlier order made on 2 July 2002 was preparatory to and did not

determinatively strike out the defences. Second, Master Faire's order made on

3 September 2002 was in Chambers. R264(5) unequivocally excludes jurisdiction to

review in these circumstances.

[29] The Chens' right to apply to a Judge to review an order or decision made by a

Master in Chambers is governed by s 26P Judicature Act 1908 and R61C. The latter

is materially similar to R264 in that it prescribes a time limit of seven days for filing

and serving an application if made by a party who was present or represented when

the order was made. Master Faire's minute notes that Mr Weiming Chen was

present along with his interpreter, a Mr Zhang. I am satisfied that Mr Weiming Chen

was also representing his brother, Mr Weijian Chen, and Mr Weizheng Liu, the

second and fourth defendants respectively. For example, the Master's minute made

on 2 July 2002 records Mr Weiming Chen's appearance on their collective behalf.

[30] Like 8264, R61C(2) does not expressly empower the Court to extend time,

although R6 vests a general discretion for this purpose where required in the interests

of justice. McGechan on Procedure, HR61C.06, cites two authorities in this Court

where Judges extended time to hear applications which were less than a month out of

time. However, the Chens have not sought an extension of time, and even if they

had applied I would not have granted it. They waited nearly a year before filing this

application to review. The delay is unpardonable. In his affidavit dated 1 September

2003 Mr Weiming Chen asserted that he did not understand the effect of Master

Faire's order. The Chens cannot find absolution in ignorance of the rules when they

chose to represent themselves. They must live with the consequences.



[31] Moreover, even if I granted an extension of time, I would dismiss the Chens'

application to review. The relevant principles are found in the judgment of Fisher J

in Wilson v Neva Holdings Ltd [1994] 1 NZLR 481. Treating the application as

essentially appellate in character, the Chens have the burden of persuading me that

Master Faire's decision was wrong. They have not led any evidence to establish that

he erred in principle or was influenced by irrelevant considerations. Nor have they

introduced any fresh material which might establish a proper ground for challenge.

They committed and compounded a pattern of inexcusable delays, and in my

respectful view Master Faire was correct in finally drawing down the curtain after

giving them every opportunity to comply with reasonable requests and directions. In

any event, I am satisfied that the Chens would never have been able to properly

particularise their defences.

[32] Accordingly, I dismiss the Chens' application to review Master Faire's

decision made on 3 September 2002.

Qualified privilege

[33] Over two years after the Herald and the Wongs filed their substantive

amended statement of claim the Chens seek leave to raise defences of qualified

privilege, relying upon the traditional concept of a shared duty or interest and what is

known as the right of defence against attack or self defence.

[34] R187 prohibits a defendant from filing an amended pleading without the

leave of the Court where a proceeding has been set down for trial. In exercising my

discretion I must be satisfied that leave to raise a defence or defences of qualified

privilege is necessary in order to do justice between the parties. The guiding

principle is that both parties should have every opportunity to ensure that the real

controversy between them goes to trial so as to secure a just determination of the

proceeding (McGeehan on Procedure, para HR187.07). I am entitled, in the usual

way, to take into account the strength or tenability of the proposed defences,

questions of delay, the nature of the pleadings, the Chens' conduct, and any other

relevant considerations.



(1)	 Traditional Qualified Privilege

[35] Without meaning any disrespect to Mr Darby, his written synopsis of

submissions tended to conflate both forms of the defence. However, his primary

proposition assumed clearer focus. He argued that each of the four NTW public

articles were published on traditionally privileged occasions; that is (Adam v Ward

[1917] AC 309 per Lord Atkinson at 334):

... an occasion where the person who makes a communication has an
interest or a duty, legal, social or moral, to make it to the person to whom it
is made, and the person to whom it is so made has a corresponding interest
or duty to receive it. This reciprocity is essential. Nor is it disputed that a
privileged communication — a phrase often used loosely to describe a
privileged occasion, and vice versa — is a communication made upon an
occasion which rebuts the prima facie presumption of malice arising from a
false and defamatory statement prejudicial to the character of the plaintiff,
and puts the latter on proof that there was malice in fact ...

[36] Mr Darby originally submitted that the NTW and the Chens had a duty, in the

moral or social sense, to communicate certain information about the activities of the

Herald and the Wongs to members of the Chinese community in Auckland. After

some discussion, Mr Darby recast this argument into one of common interest

between publisher and audience about the integrity and quality of the Herald and its

publishers – the "common convenience and welfare of society" test (Toogood v

Spyring (1834) 1 Cr M & R 181 at 193 per Parke B at 1049-1050, applied in Lange v

Atkinson [1998] 3 NZLR 424 (CA) at 440-441). He emphasised that the

publications were limited to a small or distinct group of persons who have an interest

in receiving them, namely the Chinese readership in New Zealand.

[37] In answer Ms Johns submitted that there was no common or reciprocal

interest between the NTW and its readers in communicating about the activities of

the Herald and the Wongs. The articles did not contain any discussions of public

concern or political discussion of interest. Alternatively, Ms Johns submitted that

the language used by the Chens was such as demonstrated that they were

predominantly motivated by ill will towards the Herald and the Wongs and took

improper advantage of their publications (s 19 Defamation Act 1992).



[38] The principles governing the defence of qualified privilege have been

comprehensively stated and restated by the Court of Appeal in both Lange v

Atkinson judgments ([1998] 3 NZLR 424 and [2000] 3 NZLR 385). It is no part of

my function to attempt to add to those statements. I emphasise, though, that whether

or not a statement is published on an occasion of qualified privilege is a question of

law for my determination. I must be satisfied, therefore, that the defence is legally

arguable or sustainable before considering other discretionary issues.

[39] Mr Darby did not file a draft amended pleading or develop the factual basis

for an argument that the occasions of publication were privileged. Mr Weiming

Chen's affidavit dated 1 September 2003 setting out the factual basis for his defence

as follows:

After the attack upon my reputation in the Chinese Herald, the [NTW]
published a series of articles discussing the matters in dispute between it and
the Chinese Herald (including, but not limited to, the articles in respect of
which this proceeding has been issued). To take the articles out of context,
as I believe the plaintiffs are attempting to do, would be misleading. The
Chinese Herald responded with a series of articles containing political
comment and criticism of the [NTW]. As a newspaper person and
commentator, there is effectively only one forum in which I may express my
views as to Chinese affairs, and my genuinely held opinions on people
involved therein, and that is in the [NTW]... I believe that Mr Stephen
Wong, the owner and publisher of the Chinese Herald, has close ties with the
Chinese Communist Party. He has also recently formed an alliance with the
most important of the news media organisations ... the New China News
Agency, which is the official Chinese government news agency... I believe
this confirms the lack of impartiality of the Chinese Herald and of its
fondness for reporting the official line in all matters relating to Chinese
issues. The Chinese Herald has actually published an article saying that the
Chinese government should be commended for the massacre of students and
pro-democracy activists in Tianamen Square, which event attracted
worldwide condemnation...

[40] The extracts from the four NTW articles upon which the Wongs rely are

extensive, occupying a large part of their 22 page second amended statement of

claim dated 10 May 2002. I do not intend to extend this judgment unnecessarily by

reciting them here.

[41] I am prepared to accept that the NTW and the Chens shared an interest with

the Chinese community in New Zealand in knowing the Herald's political

orientation and its links to the Chinese Communist Party (Lange v Atkinson (No.2) at



paras 18-23). I accept that an occasion of communication on this subject should be

protected by qualified privilege. However, in my judgment that is not of itself

determinative. It is the occasion which is privileged, rather than the communication

itself or the publisher, and its identification requires an examination of the nature of

the material, the persons by and to whom it was published, and in what

circumstances (Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127 Lord Hope at

229-235, applied in Lange v Atkinson (No.2) at para 23). And, of course, what

cannot be overlooked in this context is that qualified privilege is indeed a privilege

afforded by the law against the otherwise strict nature of liability imposed for

defamatory statements and it must not be abused as a vehicle or pretext for

protecting attacks on personal reputations.

[42] I have undertaken a review of the occasions on which the four articles were

published but without reciting the words used. In my judgment:

a) The first article dated 28 July 2000 was published on a privileged

occasion. Some of the language used is extreme. I shall address later

the issue of whether or not it which might destroy the protection given

to the occasion. As noted, I am satisfied that the NTW and the local

Chinese community shared an interest in knowing the relationship

between the Herald and the Chinese Communist Party. I observe,

though, that on this cause of action the Herald is the only plaintiff and

is seeking the remedies of a declaration under s 24 Defamation Act

1992 and solicitor/client costs;

b) The second article (the first of the two on 4 August 2000) was not

published on a privileged occasion. An examination of the material

shows it was nothing more than a sustained, personalised and vitriolic

attack on Mr Wong and, to a lesser extent, Mrs Wong. Neither the

NTW or the Chens, on one side, nor the local Chinese community, on

the other, shared an interest which should be protected by the law in

Mr Wong's character, the details of his commercial activities in a

former life as a restaurateur, or his conduct on immigration matters.

Similarly they had no interest in knowing about Mrs Wong's



behaviour after she came to New Zealand. Any possible communal

interest in communicating this information would be totally

outweighed by the importance of protecting the Wongs' reputations;

c) The third article (the second on 4 August 2000) was not published on

a privileged occasion. It opened with a reference to public knowledge

that the Herald is a pro-Communist newspaper, and accepted that in a

democracy such as New Zealand an ideological slant is normal.

However, after references to sycophantic behaviour it degenerated

into another personalised attack upon Mr Wong, alleging that he

forged a letter to the editor of the paper. Again there was no shared

interest between the NTW and the local Chinese community in this

information;

d) The fourth NTW article dated 11 August 2000 could not possibly

have been published on a privileged occasion. It was simply a

continuation of the NTW's personalised attacks on Mr Wong,

concluding by describing him as 'such a morally corrupt boss'.

[43] Accordingly, only publication of the first article could attract qualified

privilege. The purpose of any privilege (Lange v Atkinson No.2 (supra) at para 42):

... is to facilitate responsible public discussion of the matters which it
covers. If the privilege is not responsibly used, its purpose is abused and
improper advantage is taken of the occasion. [S19 Defamation Act 1992] is
concerned with situations in which qualified privilege is lost.

[44] S19(1) provides:

In any proceedings for defamation, a defence of qualified privilege shall fail
if the plaintiff proves that, in publishing the matter that is the subject of the
proceedings, the defendant was predominantly motivated by ill will towards
the plaintiff, or otherwise took improper advantage of the occasion of
publication.

[45] The appropriate question is whether the communication deals with issues that

are ... not in any reasonable sense germane to the subject matter of the occasion ...'

(Adam v Ward per Lord Shaw at 348). While excessively strong or violent language

will not of itself destroy the privilege (Adam v Ward per Lord Atkinson at 339), the



privilege does not extend to a communication upon something extraneous, foreign or

totally unconnected to the privileged subject. Alternatively, the privilege will be lost

if the contentious material is so extraneous to the subject matter of the privilege or

separately evidences an abuse of the occasion..

[46] The relevant portion of NTW's first article is as follows:

(c) "Even the mouthpiece of the Chinese Communist Party, the People's
Daily and the Wenhui Bao would not have dared to stoop to their
choice of words, sentence patterns and examples cited, such was
their general maliciousness and level of absurdity."

(d) "This level of sycophancy towards the Chinese Communist Party is
rarely seen; not only would the innocent victims of June Fourth not
be able to forgive them for the sheer obscenity of what they did, the
dead souls of those who perpetrated the massacre would not be able
to either, for there is no-one inside the Chinese Communist Party
who would be willing to wear the laurels of a Murderer."

(e) "In such a democratic and law-abiding society as New Zealand,
where human rights are respected and where even mistreatment of
cats and dogs render one liable for prosecution, that such a small
overseas newspaper can be audacious enough to publicly preach that
the killing of people is justified and merited, means that they have
finally reached the stage of showing utter contempt for everything
and being willing to act in total defiance of normal bounds of
behaviour. That they should be so sycophantic towards the Chinese
Community Party is truly crazy. An evil person always starts himself
on a path to doom by first hurting someone else, and always finally
ends up by hurting himself. This is more or less what can be
definitely predicted here as his final fate."

(f) "Is it because they believe in communism that the Chinese Herald is
so willing to lead the overseas opposition to democracy on behalf of
the Chinese Communist Party? Of course not. They are only
behaving like this because they are eyeing up their profits."

(g) "Anyone who is in the know about what's going on will be disgusted
by such behaviour, their wanting to be a whore but still be
considered chaste. What they are really trying to do is to cover up
their sordid, obscene and unspeakable behaviour."

[47] The language is strong, even violent. But that does not disqualify the

publication from protection. Some of the contents might be marginally germane to

the privileged subject. Whether the author abused the occasion would be a question

of fact for the jury at trial. On balance I am not prepared to find that the first article

would not attract qualified privilege. However, the Herald would always be entitled

to discontinue this cause of action and in any case, as I shall shortly identify, there



are other circumstances falling within my discretionary inquiry which will prove

decisive against granting leave to raise the defence.

(2)	 Self Defence Privilege

[48] Alternatively, Mr Darby submitted that the Chens should be entitled to raise

the defence against attack privilege. In support he relied upon these statements in

Mr Weiming Chen's affidavit dated 1 September 2003:

2. My wife, Mrs Eryou Chen, is a regular contributor to the New Times
Weekly newspaper.

3. In or about May/June 2000 she co-authored an article for New Times
Weekly, which commented on the murder of a Chinese woman who
was a massage-girl and who was murdered by her husband. The
theme of this article was that the murder was a breach of the
murdered woman's human rights and a morally and legally
reprehensible act.

4. Immediately following the publication of this article, the Chinese
Herald responded with articles which said, effectively, that
Mrs Eryou Chen was commending prostitution and/or endorsing
prostitution, and that any writer who held such a view should go to
hell and was morally reprehensible herself. Some of this was
expressed by innuendo, but the message was plain and clear to the
Chinese community.

5. The Chinese Herald subsequently wrote an article referring to
Mrs Eryou Chen as having a 'twisted face' and said that she was 'as
fat as a pregnant woman'.

6. My wife has a slight facial disfigurement, which is as a result of a
childhood illness. We have had three children and my wife has not
regained her former figure. She is a well-liked and respected
member of our community and she and I found the Chinese Herald's
description of her facial condition and her physical appearance
generally to be unwelcome. Such remarks are indicative of the
context in which the two newspapers operate. Much apparently
extravagant language is customarily used by these Chinese
newspapers in their exchanges regarding matters of interest to the
Chinese Community. I am told that in New Zealand there is a phrase
`poking the borax'. I think this describes to some extent what the
rival newspapers do. However, I consider that the remarks by the
Chinese Herald went 'beyond the pale' and constituted an attack by
them (the intensity of which was subsequently increased by them),
which eventually justified the making of a response.

7. Indeed, in Chinese culture, the family is the most important
social unit so that attacks on a Chinese person's family are



viewed extremely seriously. My wife was upset by the attack and
left New Zealand to live in America for almost one year. This
was difficult for the family, including our three children, who
were aged seven, nine and thirteen at that time.

8. It was in the context of this background that the incorrect and
misleading article was published in the Chinese Herald on 20 July
2000, which falsely stated that I had attacked Stephen Wong, the
owner of the Chinese Herald. The article alleging the assault is a
fabrication and distortion of the truth and it generated what I, and
many others, believe was a justified response from the New Times
Weekly.

9. After the attack on my reputation in the Chinese Herald, the New
Times Weekly published a series of articles discussing the matters in
dispute between it and the Chinese Herald (including, but not limited
to, the articles in respect of which this proceeding has been issued).
To take the articles out of context, as I believe the Plaintiffs are
attempting to do, would be misleading.

[Emphasis added]

I shall return to the emphasised passage later.

[49] In his affidavit dated 3 September 2003 Mr Chen referred to extracts from

articles published in the Herald on 13 April 2000 and 3 August 2000 to support this

defence. Only the second is relevant. The article referred to the fact that NTW's

publisher was struck off the Companies Registry some time prior to 24 July 2000

and inquired whether this justified a champion of democratic rights breaking the law.

It then gave the Herald's version of Mr Weiming Chen's assault on Mr Wong at the

Sunny Town Restaurant on 14 July 2000, describing 'the attack [as] barbaric action

[that is] despicable ...'. The article concluded with the words:

When I see such person who decorated and elevated herself audaciously
(sic), I fainted. It is like a woman with a crooked mouth, slanted eyes and a
pregnant profile claiming herself to have enticing mouth, charming eyes, and
an attractive body feature.

[50] In his affidavit also dated 3 September 2003 Mr Wong confirmed that on

26 August 2002, following a defended hearing, Judge Frederick McElrea found

Mr Weiming Chen guilty on a charge of wilfully damaging Mr Wong's glasses on

14 July 2000. He was convicted and ordered to pay reparation and to come up for

sentence if called upon within 12 months. In belated compliance he paid $1119 on

25 August 2003. Mr Weiming Chen explained his conviction in these terms:



I had difficulty with the lawyer who was supposed to be representing me
and it eventually transpired that the case went against me when neither
the lawyer nor I were at Court. I understand that my present lawyers are
considering the question of whether an appeal could be brought in respect of
the matter, as a conviction against me gives a wrong impression of what
really happened.

[Emphasis added]

[51] Judge McElrea's written entry on the District Court information sheet notes

`defendant in person (+ Mandarin interpreter)' and that 'after a defended hearing

information proved'. Again I shall return to this subject later.

[52] Mr Darby relied upon this passage from Todd: The Law of Torts in

New Zealand, 3rd ed. at 876:

If a person is verbally attacked, that person is entitled to publish a rebuttal.
Provided this rebuttal goes no further than is reasonably necessary for the
purpose of defending himself or herself and is not activated by ill will, then
any imputations the rebuttal may cast on another are privileged. This is so
regardless of how public the dispute may be. If a person is defamed in the
press, that person may reply through the same medium ...

[53] In Turner v Metro Goldwyn Mayer Pictures Ltd [1950] 1 All ER 449 at 470-

471 Lord Oaksey drew an analogy between the criminal law of self defence and a

person's right to defend himself or herself against written or verbal attacks. In both

cases the victim is entitled to mount an effective defence. However, the limits of the

defence were authoritatively drawn by North P in News Media v Finlay [1970]

NZLR 1089 where he observed at 1095:

... yet privilege is lost if the reply becomes a counter attack raising
allegations against the plaintiff which are unrelated or insufficiently related
to the attack he made on the defendant. In other words he cannot claim the
protection of privilege if he decides to bring fresh accusations against his
adversary... 'This privilege is in fact a shield of defence, not a weapon of
attack... "The thing published must be something in the nature of an
answer, like an explanation or denial. What is said must have some
connection with the charge that is sought to be repelled.'

[Internal citations omitted]

[54] In order to qualify for this special type of protection the content of the

response must be related and restricted to answering the original charge. It must be

proportionate to what is required for that purpose. To use the analogy of self defence



in criminal law, an excess of subject or language which removes the publication

from the realm of an explanation, justification or answer — something that is

necessary to repel the attack — into a fresh assault on the original publisher on an

unrelated subject will defeat the privilege. It is available only as a shield of defence,

not as a weapon of attack.

[55] Mr Darby submitted that the facts established a proper foundation for the

existence of this privilege. In his words:

We have a man whose wife was the victim of attacks of a quite hurtful and
insulting personal nature. These attacks were published in a newspaper read
by everyone in her own community. So hurt was she by these attacks that
she could no longer reside in that community and was therefore forced to
depart from New Zealand and leave behind her husband and two of their
three children to live in America, where she was forced to reside for an
entire year before she felt able to return. Clearly the effect this had on her
husband and the children was equally great, and it was in these
circumstances, and the further publication by [the Herald] to which Mr Chen
refers ..., that the Chens availed themselves of the right of rebuttal.

[56] Plainly none of the four NTW articles fall within the scope of this protection.

As Ms Johns submitted, they did not even answer what Mr Weiming Chen appears

to identify as the three areas of provocation or attack raised by the Herald — the

striking off of the publisher's name from the Companies Registry, an account of

Mr Chen's assault on Mr Wong on 14 July 2000, and an alleged attack on

Mrs Chen's physical characteristics. Instead the articles launched into sustained

assaults on Mr Wong's character; not only did they fail to answer the original

charges, but they went well beyond what could ever have been necessary to meet

them. As a matter of law, this defence would be unsustainable by the NTW or the

Chens at trial. I agree with Ms Johns that the Chens have used all four articles as

weapons of attack, not as shields of defence.

(3)	 Discretion

[57] I would independently refuse the Chens' leave to raise either defence of

qualified privilege on two related discretionary grounds. First, the Herald and the

Wongs have been ready to go to trial for at least a year. Their pleadings have been

in order and they have taken all necessary steps to secure fixtures. The Chens'



defaults have caused at least three adjournments of fixtures. Further and lengthy

delays are inevitable if they are given leave at this very late stage to raise two new

affirmative defences.

[58] Among other things, the Chens would require some time to file a

comprehensive statement of defence; based on past experience I forecast extended

argument over the adequacy of any such pleadings, even allowing for the assistance

of Messrs Darby and Watt. Then, once the statement of defence was settled, the

Herald and the Wongs would have to give particulars of ill will under s 41 before

embarking upon full discovery. Inevitably those exercises would be subject to

further dispute and delay.

[59] The interests of justice are not the Chens' sole preserve. The Herald and the

Wongs are entitled to equal consideration. The Chens' prolonged and inexcusable

misconduct should not be allowed to deprive them indefinitely of access to their

legal rights. Their interests in securing a just and prompt resolution of their claim

must now predominate over those of parties to whom the Court has extended many

but abused indulgences.

[60] Second, I am satisfied that Mr Weiming Chen has deliberately set out to

mislead the Court in evidence given in support of this application. There are two

obvious examples. I have already referred to Mr Chen's lie in his affidavit sworn on

3 September 2003 that he was absent from the District Court on 26 August 2002 and

did not have an opportunity to defend himself on the charge of intentional damage.

Judge McElrea's note is unequivocal in confirming his presence.

[61] Additionally, in his first affidavit sworn on 1 September 2003 Mr Chen

stated:

My wife was upset by the attack and left New Zealand to live in America for
almost one year. This was difficult for the family, including our three
children, who were aged seven, nine and thirteen at the time.

[62] Mr Darby's written submission best captured the impression given by

Mr Chen's statement. He understood it to mean that:



So hurt was [Mrs Chen] by these attacks that she could no longer reside in
that community and was therefore forced to depart from New Zealand
and leave behind her husband and two of their children to live in
America, where she was forced to reside for an entire year before she felt
able to return.

[Emphasis added]

[63] As Ms Johns pointed out, Mr Weiming Chen and his wife have issued a

separate proceeding in this Court under CP324-SDO1 claiming that they were

defamed by these publications. On 6 November 2001 Mrs Chen swore an affidavit

in CP324-SD01. She stated:

My husband and I have lived in New Zealand for 13 years. At the end of
last year, and partly as a result of the libellous material that [the Herald and
the Wongs] had published about us, my husband and I took up a writing
assignment in New York. The assignment was for a period of one year. I
have recently finished my work in New York and have now returned
permanently to New Zealand. My husband is still working in New York but
is returning to live in New Zealand permanently on or about 20 December
2001. I confirm that during the past year, whilst my husband and I have
been in New York, our three children aged 11, 8 and 5 respectively have
remained living in New Zealand with my parents.

[64] I am satisfied that Mr Chen deliberately omitted any reference to the fact that

he accompanied his wife to New York for a year to take up a writing assignment

there. As a consequence, until Ms Johns drew our attention to Mrs Chen's affidavit,

both Mr Darby and I understood that she left her husband and their young children

for a year in New Zealand. Moreover, I am satisfied that Mr Chen sought to create

an impression that the publications by the Herald and the Wongs were so hurtful and

traumatic to Mrs Chen that she was forced to hide in New York. Indeed, that was

Mr Darby's submission. Her affidavit painted a different picture.

[65] Mr Chen cannot bend the truth or say whatever suits him, regardless of its

veracity, for the purpose of obtaining another indulgence. His conduct absolutely

disqualifies him from any further forbearance. His application for leave to file an

amended defence to plead qualified privilege is declined accordingly.

Conclusion

[66]	 In the result:



a) I grant the Chens' application to set aside the orders made by me on

4 August 2003 striking out their remaining defences and declaring

that the Herald and the Wongs are entitled to judgment on liability

against them. The result is that at trial the Chens and Mr Liu will be

entitled to be heard on the issues of, first, whether or not the articles

published by them were defamatory; second, whether they referred to

the Herald and/or the Wongs; and, third, relief;

b) I dismiss the Chens' application for an order reviewing the order

made by Master Faire on 3 September 2002 striking out their

affirmative defences of truth and honest opinion; and

c) I dismiss the Chens' application for leave to file an amended

statement of defence to plead the affirmative defences of qualified

privilege, either in its traditional or self defence forms.

[67] The Herald and the Wongs have been put to very substantial expense in

answering the Chens' applications. I award them costs against the Chens and Mr Liu

on these applications in the sum of $10,000 to be paid on or before 21 November

2003. For the avoidance of doubt, I record that unless the Chens pay costs by that

date their remaining defences will be struck out.

[68] I direct the registry to allocate a fixture for trial of this proceeding before a

Judge alone for one day on the first available date to determine the questions of

defamation and damages. In view of the findings made in this judgment it is

inappropriate that I should conduct the trial.

Rhys Harrison J

Signed at 5.15 p.m. on the 31 st day of October 2003


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15
	Page 16
	Page 17
	Page 18
	Page 19
	Page 20
	Page 21
	Page 22
	Page 23

