
IN THE COURT OF APPEAL OF NEW ZEALAND CA64/01
 
 
 BETWEEN TELEVISION NEW ZEALAND 

LIMITED 
  

First Appellant 
 
 AND EWART BARNSLEY 
  

Second Appellant 
 
 AND JAMES AH KOY 
  

Respondent 
 
 
Hearing: 31 October 2001 
  
Coram: Tipping J 

McGrath J 
William Young J 

  
Appearances: W Akel and J W S Baigent for Appellants 

R Harrison QC and J B Murray for Respondent 
J G Miles QC for Interveners 

  
Judgment: 26 November 2001 
 
 
 

JUDGMENT OF THE COURT DELIVERED BY TIPPING J 

Introduction 

[1] This appeal from a judgment of Anderson J concerns issues which have 

arisen at the interlocutory stage of these defamation proceedings.  There are 

four questions: 

(1) whether a defendant may plead and seek to justify a lesser defamatory 

meaning than that alleged by the plaintiff; 

(2) whether certain particulars of truth are adequate; 



 2

(3) whether damages may be mitigated by reference to other publications 

apt to diminish the plaintiff’s reputation in the same respect as the 

publication in suit; and 

(4) whether TVNZ’s offer to the plaintiff of a broadcast interview can be 

referred to in mitigation of damages. 

[2] The plaintiff, Mr Ah Koy (who is the respondent in this Court), asserts in his 

statement of claim that he is a former Cabinet Minister in the Fiji 

Government and a well known businessman in Fiji and New Zealand.  He is a 

resident of Auckland where he has carried on business for many years.  The 

first defendant, Television New Zealand Limited (TVNZ), which is the first 

appellant in this Court, is a television broadcaster, and the second 

defendant/second appellant, Mr Barnsley, is a journalist employed by TVNZ.  

As there is, for present purposes, no material difference between the two, we 

will refer to them both as TVNZ.   

[3] In the presently relevant paragraphs of his statement of claim, Mr Ah Koy 

asserts: 

5. AT about 6.00 pm on Friday 26 May 2000, in the course of 
presenting the leading item featured on Television One prime 
time news broadcast by the first defendant throughout 
New Zealand, the presenter asked the second defendant a 
question about what is known as the Fijian Coup in these 
terms: 

“Now George Speight is very much the face of the rebel 
cause but who’s actually behind it?” 

6. IN answer the second defendant falsely and maliciously stated 
and the first defendant falsely and maliciously broadcast these 
words: 

“The Police are trying to find out right now.  One 
Network News has been told that the Police have five 
well known businessmen in their sights.  These are the 
people they suspect or are under investigation for 
bankrolling this attempted coup but the interesting 
thing about it is that one of these people is a well 
known Chinese businessman who is also a former 



 3

politician.  Surprisingly two other names on the list are 
both Indians”.  [original emphasis] 

7. THE words “is a well known Chinese businessman who is also 
a former politician” referred to and were understood to refer to 
the plaintiff.  Particulars are as follows: 

(1) The plaintiff repeats paragraphs 1 and 2 above; 

(2) The plaintiff is the only person who would fit the 
description of “a well known Chinese businessman who 
is also a former politician” in Fiji; 

(3) Shortly after broadcasting the words, the first defendant 
displayed in the same news bulletin a film clip of the 
plaintiff shaking hands with the Commonwealth 
Secretary General, Mr Donald McKinnon, who was 
then visiting Fiji in an official capacity. 

8. IN their natural and ordinary meaning the words cited in 
paragraph 6 meant and were understood to mean: 

(1) The plaintiff may well have aided and abetted or 
conspired with George Speight and others to commit 
the crime of treason by financing their operations and 
in particular their acquisition of weapons used to 
forcefully overthrow the duly elected government of 
Fiji; and/or 

(2) The plaintiff may well have aided and abetted or 
conspired with George Speight and others to commit 
the crime of kidnapping by financing their operations 
and in particular their acquisition of weapons used to 
detain the Prime Minister of Fiji, members of his 
cabinet and members of Parliament against their will 
within the Parliament Buildings in Suva; and/or 

(3) There was a real likelihood of the police authorities in 
Fiji arresting the plaintiff for the crimes of treason 
and/or kidnapping; and/or 

(4) The police authorities in Fiji had good reason to believe 
or suspect that the plaintiff had committed such a crime 
or crimes; and/or 

(5) The plaintiff was under investigation by the police 
authorities in Fiji for committing such a crime or 
crimes. 

9. ALTERNATIVELY by way of innuendo the same words 
meant and were understood to mean that: 



 4

(1) The plaintiff may well have aided and abetted or 
conspired with George Speight and others to commit 
the crime of treason by financing their operations and 
in particular their acquisition of weapons used to 
forcefully overthrow the duly elected government of 
Fiji; and/or 

(2) The plaintiff may well have aided and abetted or 
conspired with George Speight and others to commit 
the crime of kidnapping by financing their operations 
and in particular their acquisition of weapons used to 
detain the Prime Minister of Fiji, members of his 
cabinet and members of Parliament against their will 
within the Parliament Buildings in Suva; and/or 

(3) There was a real likelihood of the police authorities in 
Fiji arresting the plaintiff for the crimes of treason 
and/or kidnapping; and/or 

(4) The police authorities in Fiji had good reason to believe 
or suspect that the plaintiff had committed such a crime 
or crimes; and/or 

(5) The plaintiff was under investigation by the police 
authorities in Fiji for committing such a crime or 
crimes. 

[4] TVNZ’s statement of defence, as revised during the course of an adjournment 

in this Court, admits paragraph 5 and admits that TVNZ stated and 

Mr Barnsley broadcast the words set out in paragraph 6, but otherwise denies 

paragraph 6.  The remaining paragraphs are denied.  By way of further or 

alternative defence, TVNZ states that if identity is proved (it being denied 

that the publication would have been understood to refer to Mr Ah Koy) the 

broadcast had the two meanings then set out, which meanings were true or 

not materially different from the truth.  The first alternative meaning asserted 

by TVNZ is that “[Mr Ah Koy] was under investigation by the police 

authorities in Fiji for bankrolling the attempted coup”.  The second is that 

“the police authorities in Fiji had grounds to believe or suspect that 

[Mr Ah Koy] had bankrolled the attempted coup”.  These meanings were 

asserted by TVNZ to be different and lesser defamatory meanings.   

[5] TVNZ also pleads qualified privilege and that any loss or damage to 

Mr Ah Koy’s reputation as a result of the broadcast complained of (which is 



 5

denied) has been subsumed or reduced or mitigated by damage to his 

reputation arising independently of the broadcast sued upon.  Particulars are 

then given of various independent publications to similar effect as that in 

issue, ranging from articles in the New Zealand Herald, the Sydney Morning 

Herald, the Fiji Sun, Reuters News Service, the BBC, and a variety of other 

publications in both the print and the electronic media. 

Lesser defamatory meaning 

[6] TVNZ asks this Court to review its previous decision in Broadcasting 

Corporation of New Zealand v Crush [1988] 2 NZLR 234, essentially on the 

basis of arguments relying on changes said to have been brought about in the 

law of defamation by the Defamation Act 1992 (s8 in particular) and the New 

Zealand Bill of Rights Act 1990 (ss6 and 14 in particular).  Crush decided 

that alternative and lesser defamatory meanings asserted by the defendant, in 

a case which is not a “pick and choose” case, cannot be the subject of a plea 

of truth.  The truth or otherwise of such alternative meanings is irrelevant 

because the plaintiff stands or falls on the meaning or meanings which he 

asserts.   

[7] We do not find it necessary to embark upon any review of Crush because we 

are satisfied, as Mr Harrison QC contended for Mr Ah Koy, that in the 

present case the pleadings do not genuinely raise the point.  The so called 

lesser defamatory meanings asserted by TVNZ are in reality meanings which 

are not materially different from the meanings asserted by Mr Ah Koy.  In 

England, where a plea of truth of a lesser defamatory meaning is permitted, it 

is clear that the lesser meaning must be materially different from that alleged 

by the plaintiff:  see Gatley on Libel and Slander, 9th edition (1998) at 

paragraph 27.7. 

[8] The words admittedly published, in response to the presenter’s question who 

was actually behind the coup, were: 

“The Police are trying to find out right now.  One Network News has 
been told that the Police have five well known businessmen in their 



 6

sights.  These are the people they suspect or are under investigation 
for bankrolling this attempted coup but the interesting thing about it is 
that one of these people is a well known Chinese businessman who is 
also a former politician.  Surprisingly two other names on the list are 
both Indians”.  [original emphasis] 

[9] On the assumption that Mr Ah Koy proves he was one of the businessmen 

referred to, the words published expressly stated that he was suspected of or 

was under investigation for “bankrolling this attempted coup”.  Mr Ah Koy 

pleads that either in their natural or ordinary meaning, or by what is 

conventionally called a false innuendo, the words meant that he may well 

have committed the crimes of treason or kidnapping by financing the 

operations of George Speight and others.  TVNZ denies that the words have 

that meaning, yet says that they meant and were true in its first alternative 

meaning that Mr Ah Koy was under investigation by the police authorities in 

Fiji for bankrolling the attempted coup.  We will deal with this first 

alternative meaning before turning to the second alternative meaning alleged. 

[10] There seem to be three possible differences between the plaintiff’s first 

asserted meaning and the so called lesser defamatory meaning asserted by 

TVNZ.  The first is that the meaning asserted by TVNZ makes no express 

reference to the crimes of treason or kidnapping.  But bankrolling the 

attempted coup must so obviously involve those crimes, in the 

understandable absence of any suggestion that those involved in the 

attempted coup were acting lawfully, that we cannot see any material 

difference in the asserted meanings in this respect.  The second possible 

difference is the difference between Mr Ah Koy’s “may well have” and 

TVNZ’s “was under investigation for”.  The effect of those two ways of 

putting the matter is, however, in our view materially the same.  The concept 

of being under investigation for something must necessarily include the 

implication that the person concerned may well have done it.  The third 

possible difference lies in the greater elaboration of Mr Ah Koy’s asserted 

meaning as against that of TVNZ.  But the sting of the two meanings is 

exactly the same, namely that Mr Ah Koy was a financial backer of the coup 

and that was behaviour amounting to complicity in treason and kidnapping.   



 7

[11] We note also that Mr Ah Koy’s fifth asserted meaning is identical to TVNZ’s 

first alternative meaning except that in TVNZ’s case the investigation is said 

to have been “for bankrolling the attempted coup” rather than Mr Ah Koy’s 

“for committing such a crime or crimes”, meaning treason or kidnapping.  As 

we have already observed, there is, in context, no material difference between 

these ways of pleading the meaning of the words complained of.  Bankrolling 

an attempted coup necessarily carries with it the implication of being 

complicit in treason and kidnapping.  

[12] It follows that there can be no question of TVNZ seeking to prove the truth of 

a lesser defamatory meaning.  Its pleaded meaning is not materially different 

from the meanings pleaded by Mr Ah Koy, which it denies.  If TVNZ is not 

prepared to plead truth in respect of Mr Ah Koy’s claimed meanings, if he 

establishes them, it cannot be right to allow TVNZ to plead truth to meanings 

which are not materially different.  Similarly, it is confusing, embarrassing 

and inconsistent for TVNZ to deny Mr Ah Koy’s meanings, yet at the same 

time to assert meanings which are not materially different from those denied.  

Mr Akel argued that to take this view would amount to an improper and 

unreasonable intrusion by the Court on the function of the jury.  We disagree.  

Whether particular words are capable of bearing an asserted meaning has 

always been a matter for the Judge:  see Gatley at 34.3.  There can be no 

logical difference if the issue is whether one asserted meaning is capable of 

being materially different from another.   

[13] If a properly directed jury could not reasonably take the view that there was a 

material difference, the case should not be allowed to go to the jury on that 

basis.  To allow it to be pleaded in that way and then to go to the jury in 

counsel’s addresses would simply be a recipe for confusion and 

embarrassment, if, in the end, the Judge would be obliged to direct the jury 

that in law there was no material difference.  That is conceptually the same as 

the Judge ruling that certain words are incapable of having their claimed 

meaning.  On the assumption, upon which we do not express a view either 

way, that in New Zealand the defendant may, contrary to Crush, plead and 

seek to justify a lesser defamatory meaning, that should only be permitted if 



 8

the alternative meaning asserted by the defendant is one which is reasonably 

capable of material distinction from that asserted by the plaintiff.  For the 

reasons given we do not consider TVNZ’s first suggested alternative meaning 

is reasonably capable of material distinction from the meanings asserted by 

Mr Ah Koy. 

[14] The same must apply to the second allegedly lesser defamatory meaning 

pleaded by TVNZ in paragraph 12 of its defence.  That meaning is that the 

police authorities in Fiji had grounds to believe or suspect that the plaintiff 

had bankrolled the attempted coup.  Mr Ah Koy in his fourth meaning alleges 

the words meant that the police authorities in Fiji had good reason to believe 

or suspect he had committed such a crime or crimes, meaning the crimes of 

treason and/or kidnapping.  There is, in the present context, for reasons 

already discussed, no material difference between these two suggested 

meanings.  Equally, we can see no material difference between the 

expressions “grounds” and “good reason”.  For these reasons paragraph 12 of 

the amended statement of claim filed in this Court on 23 October 2001 is 

struck out and with it the particulars, some of which are the subject of the 

next issue. 

Particulars 

[15] In case this issue reappears under another guise, we will express our view on 

the adequacy of the particulars in issue.  A defendant must provide particulars 

of the facts and circumstances on which it relies in support of an allegation 

that the statements in issue are true.  The meaning of the statement in which 

TVNZ alleges it to be true (not materially different from Mr Ah Koy’s 

meaning as we have held above) is that Mr Ah Koy was under investigation 

by the police authorities in Fiji for bankrolling the attempted coup.  The 

particulars provided in support of the assertion that the words complained of 

are true in that meaning are: 

(1) the investigation was undertaken by the police authorities in Suva, 

Fiji; 



 9

(2) the investigation was undertaken by a special unit within the Crimes 

Department, 

(3) the investigation commenced shortly prior to 26 May 2001. 

[16] We agree with Mr Harrison that these purported particulars, to the extent they 

can be called particulars at all, are inadequate.  Each of them refers to “the 

investigation” without giving any particulars of the officer or officers in the 

Fiji police who were conducting the investigation nor upon whose complaint 

or instructions, or upon what other basis the investigation was being carried 

out.  Neither is there any reference to the date the investigation commenced, 

or the offences alleged to have been committed by those under investigation.  

All the purported particulars add to the allegation, the truth of which is in 

issue, is that the investigation was being conducted by a special unit within 

the Crimes Department of the police authorities in Suva and commenced 

‘shortly’ prior to 26 May 2001.   

[17] One of the purposes of particulars is to enable the plaintiff to check the 

veracity of what is alleged; another is to inform the plaintiff fully and fairly 

of the facts and circumstances which are to be relied on by the defendant in 

support of the defence of truth; yet another is to require the defendant to 

vouch for the sincerity of its contention that the words complained of are true 

by providing full details of the facts and circumstances relied on.  It can be 

seen that against each of these three purposes the particulars provided by 

TVNZ fall well short of being sufficient.  It should be mentioned that a 

further purpose of particulars is that a defendant at trial is not usually 

permitted to lead evidence of facts and circumstances beyond those referred 

to in the particulars.  In Zierenberg v Labouchere [1893] 2 Q.B. 183, 186 

Lord Esher MR said that a plea of justification (now of truth) without 

sufficient particulars was invalid and that this had been the law “from the 

earliest times”.  As Gatley says at 27.10, it is arguable that in these 

circumstances there is no plea of justification on the record.  On that basis a 

plea of truth without sufficient particulars would be at risk of being struck 

out. 



 10

Mitigation by similar imputations in other publications 

[18] The crucial issue here is whether the defendant can plead, and seek to prove 

at trial, that the plaintiff’s reputation has been damaged by other allegations 

of the same kind as that or those claimed in the proceedings to be defamatory.  

Mr Ah Koy claims he has been defamed by the allegation that he bankrolled 

the attempted coup.  TVNZ wishes to prove that a number of other 

publications also made the same or similar allegations against Mr Ah Koy.  

TVNZ’s purpose is to seek to demonstrate that its contribution to the whole 

of the damage to Mr Ah Koy’s reputation is small and the jury should be able 

to view the matter in that light.   

[19] Both Mr Akel, and Mr Miles QC for the intervening parties (the Radio 

Network Limited and Mr Leighton-Smith), who had broadcast similar 

material, accepted that what they were seeking to do was not the approach 

traditionally taken by the law; but for various reasons they argued that the 

law should develop in this way.  Mr Akel’s essential contention was that the 

defendant should not be prohibited from putting before a jury all the facts and 

circumstances which impacted on the plaintiff’s reputation.  Rather, he 

argued, a jury should be presented with a complete picture both as to issues 

of liability and as to the extent of damage for which a defendant can truly be 

held responsible.   

[20] He argued that the difficulty with what he described as a rigid application of 

the principle in Associated Newspapers Ltd v Dingle [1964] AC 371 (the 

leading authority on the present point) was that it failed to take into account 

the reality of modern communication in the sense that people nowadays have 

access to a huge array of information outlets whether by the media or by 

others, and that we are now in an age of instant communication via the 

internet and websites in particular.  Mr Akel argued that there was no longer 

any reality in taking a territorial view of publications in view of the global 

nature of communication via the internet.  He contended that the end result of 

the rule in Dingle’s case was that the jury was sheltered from the reality of 

what had taken place.  It would be left with the false impression that the 



 11

damage to Mr Ah Koy’s reputation had been caused solely by TVNZ.  Mr 

Akel addressed the way in which Anderson J had approached the matter in 

the High Court, and raised various criticisms of that approach.  In other 

respects Mr Akel adopted Mr Miles’ arguments to which we will turn after 

examining the current state of the law.  The nature of the pleading which has 

raised the present issue has been set out earlier – see paragraph [4] above.   

[21] Gatley deals with this subject from paragraphs 33.25 to 33.55.  The learned 

author’s summary of the categories of evidence admissible in mitigation of 

damages is: 

(1) the plaintiff’s generally bad reputation 

(2) evidence properly before the Court on some other issue 

(3) facts which tend to disprove malice 

(4) the plaintiff’s own conduct 

(5) apologies or other amends 

(6) damages already recovered for the same defamatory material. 

Gatley’s category (2) may not be correct in a totally absolute sense and needs to be 

read consistently with Dingle – see the discussion about malice in that case. 

[22] The material particulars of what TVNZ seeks to use in mitigation do not fall 

into any of Gatley’s categories.  Neither do they fall into any of the statutory 

categories to be found in sections 29, 30 & 31 of the Defamation Act 1992: 

29 Matters to be taken into account in mitigation of damages 

In assessing damages in any proceedings for defamation, the 
following matters shall be taken into account in mitigation of 
damages: 

 (a) In respect of the publication of any correction, 
retraction, or apology published by the defendant, the nature, 
extent, form, manner, and time of that publication: 



 12

 (b) In respect of the publication, by the defendant, of any 
statement of explanation or rebuttal, or of both explanation and 
rebuttal, in relation to the matter that is the subject of the 
proceedings, the nature, extent, form, manner, and time of that 
publication: 

 (c) The terms of any injunction or declaration that the 
Court proposes to make or grant: 

 (d) Any delay between the publication of the matter in 
respect of which the proceedings are brought and the decision 
of the Court in those proceedings, being delay for which the 
plaintiff was responsible. 

30 Misconduct of plaintiff in mitigation of damages 

In any proceedings for defamation, the defendant may prove, in 
mitigation of damages, specific instances of misconduct by the 
plaintiff in order to establish that the plaintiff is a person whose 
reputation is generally bad in the aspect to which the proceedings 
relate. 

31 Other evidence in mitigation of damages 

In any proceedings for defamation, the defendant may prove, in 
mitigation of damages, that the plaintiff— 

 (a) Has already recovered damages; or 

 (b) Has brought proceedings to recover damages; or 

 (c) Has received or agreed to receive compensation— 

in respect of any other publication by the defendant, or by any other 
person, of matter that is the same or substantially the same as the 
matter that is the subject of the proceedings. 

[23] Section 32, to which we will refer again below, preserves the common law 

categories of matters which can be taken into account in mitigation of 

damages.   

[24] Dingle’s case was applied in New Zealand at first instance by Pritchard J in 

Jensen v Clark [1982] 2 NZLR 268, 278-279.  Gatley explains the law as 

established by Dingle in this way at 33.33: 

Other publications to the same effect as the words complained of, or 
relating to the same incident as is referred to in the words, are 



 13

inadmissible.  Nor is it permissible to avoid this rule by alleging that 
such publications have already tarnished the plaintiff’s reputation.   

The editors’ use of the word ‘already’ suggests that the primary focus of the rule is 

on publications which have preceded the publication in suit.  If anything, the position 

should be a fortiori with publications subsequent to that in suit:  see Gatley at 33.31; 

Rochfort v John Fairfax Ltd [1972] 1 NSWLR 16 at 22-23; Hughes v Mirror 

Newspapers [1985] 3 NSWLR 504 and the early English case of Thompson v Nye 

(1850) 16 QB 175. 

[25] The authorities to this effect have recently been reinforced by the decision of 

the English Court of Appeal in Bennett v Guardian Newspapers Ltd [1997] 

EMLR 301 noted by Gatley at para 33.33.  The Court upheld the trial Judge 

who had excluded evidence of, and cross examination about, matters 

subsequent to the publication in issue.  The defendants had wished to rely on 

this material as having contributed to the plaintiff’s distress.  The Court held 

the evidence was irrelevant.  The editors of Gatley cite this case as part of 

their discussion of the inadmissibility of other publications in mitigation of 

damages and in support of the second sentence of the text cited in the 

preceding paragraph. 

[26] In Dingle, the Daily Mail and other newspapers had published on 17 May 

1958 a report of a Select Committee of Parliament containing matter 

defamatory of Mr Dingle.  On 16 June 1958 the Daily Mail published an 

article relating to the same matter in unprivileged form.  On 26 June 1958 it 

published a further article stating that all interested parties had been cleared 

of any deliberate intent to defraud.  In assessing the damages for the libel 

contained in the article of 16 June, the Judge, who was trying the case 

without a jury, mitigated the amount to be awarded by taking into 

consideration the effect on Mr Dingle’s reputation of the same libel appearing 

in its privileged form previously to, or contemporaneously with, the 

publication of the libel in suit, and which had been put in evidence by the 

newspaper to refute malice.  In the result Mr Dingle was awarded £1,100.  On 

his appeal, the Court of Appeal set aside that judgment and increased the 

damages to £4,000 on the basis that the Judge should not have used the prior 



 14

publication as a matter of mitigation.  On the newspaper’s further appeal, the 

House of Lords held that the Court of Appeal had been right, and that the trial 

Judge had wrongly taken into account the effect of the other publications of 

the libel by the other newspapers.  The publication of the same libel by other 

persons on other occasions was held to be irrelevant on the question of 

mitigation of general damages.   

[27] In his speech Lord Radcliffe said that what the trial Judge had done was: 

to mitigate the damages he was to award to the respondent by the 
consideration that, though the “Daily Mail” had defamed him on 
16 June the person it was defaming already possessed at that date a 
reputation tarnished to some extent by what had been said about him 
in the report and in its reproduction and, for all I know, embellishment 
in other newspapers. To do this is not merely to ascertain and isolate 
the actionable matter: it is to fix the damages arising from that matter 
by reference to similar (I do not say identical) allegations made by 
other persons in other publications. 

In my opinion this is an inadmissible proceeding. There is more than 
one reason why it should not have been followed. 

[28] His Lordship then referred to reasons particular to the specific case and then 

added at 396: 

There is, however, another and more general ground on which all this 
material (and in that I include both the report itself and whatever may 
have been published or said about the respondent arising out of the 
incident dealt with in the report) should have been excluded from 
consideration as matter of mitigation tending to show that the 
respondent suffered from a “tarnished” reputation. Whatever may be 
the qualifications or requirements as to evidence led on the issue of 
reputation by way of mitigation of damages for libel, I do not believe 
that it has ever yet been regarded as permissible to base such evidence 
on statements made by other persons about the same incident or 
subject as is embraced by the libel itself. In my opinion it would be 
directly contrary to principle to allow such an introduction. A libel 
action is fundamentally an action to vindicate a man’s reputation on 
some point as to which he has been falsely defamed and the damages 
awarded have to be regarded as the demonstrative mark of that 
vindication. If they could be whittled away by a defendant calling 
attention to the fact that other people had already been saying the 
same thing as he had said and pleading that for this reason alone the 
plaintiff had the less reputation to lose, the libelled man would never 
get his full vindication. It is, I think, a well understood rule of law that 



 15

a defendant who has not justified his defamatory statements cannot 
mitigate the damages for which he is liable by producing evidence of 
other publications to the same effect as his; and it seems to me that it 
would involve an impossible conflict between this rule and the 
suggested proof of tarnished reputation to admit into consideration 
other contemporary publications about the same incident. A defamed 
man would only qualify for his full damages if he managed to sue the 
first defamer who set the ball rolling: and that, I think, is not and 
ought not to be the law. 

[29] Lord Cohen spoke to the same effect at 406.  At 410 Lord Denning said: 

Now comes the difficult point which I may state in this way: The 
“Daily Mail” are only responsible for the damage done to the 
plaintiff’s reputation by the circulation of the libel in their own 
newspaper. They are not responsible for the damage done to the 
plaintiff’s reputation by the report of the select committee or by the 
publication of extracts from it in other newspapers. If the judge 
isolated the damage for which the “Daily Mail” were responsible from 
the damage for which they were not responsible, he would have been 
quite right, see Harrison v Pearce (1858) 1 F.&F. 567. But it is said 
that he did not isolate the damage. He reduced the damages because 
the plaintiff’s reputation had already been tarnished by reason of the 
publication of the report of the select committee and of the privileged 
extracts from it in the “Daily Mail” and other newspapers. I think that 
he did do this and I think that he was wrong in so doing. 

[30] The principle is therefore that it is appropriate, indeed necessary, to isolate 

the damage caused by the publication in suit in the sense of confining the 

damages to the words published by the defendant.  Damages are of course 

awarded only for the effect on the plaintiff’s reputation of the words 

published by the defendant.  It is not, as the law has consistently held, 

permissible to approach the matter from the other end by proving the 

existence of other like publications and then saying that the plaintiff’s 

reputation has been so tarnished by the combined effect of all the 

publications that the damage done by the defendant’s particular publication is 

minimal, or at least small, in comparison with the whole.  Further useful 

discussions of why the law has taken this stance can be found in the 

judgments of the Court of Appeal in Dingle [1961] 2 QB 162, particularly 

those of Holroyd Pearce LJ and Devlin LJ.  It may be helpful to add that the 

principle of isolation, as it is convenient to call it, does not imply a need to 

distinguish the consequences of the publication in issue from those of other 



 16

like publications.  That would presuppose the existence of evidence which is 

inadmissible.  What the principle of isolation does require is that evidence not 

relevant to the damage caused by the defendant’s publication be excluded. 

[31] The principle of isolation of damages is also consistent with the fact that 

when various publications are made independently of each other, and each is 

defamatory of the plaintiff, the publishers are several rather than joint 

tortfeasors and liable only for the damage done by their own publication.  

This is the rule in Harrison v Pearce (1858) 1 F.&F. 567; 175 E.R. 855 

affirmed in Dingle and mentioned in Jensen v Clark.  The position becomes 

more complicated if the publications are to the same or similar defamatory 

effect.  In such circumstances isolation of the damage caused by each 

publication becomes difficult:  see Dingle in the Court of Appeal per Devlin 

LJ at 186-7.  Some, perhaps most, of the harm will in these circumstances 

have been caused as the joint consequence of all or a number of the similar 

publications.  The conventional approach to this situation is that if isolation is 

not reasonably possible, the tortfeasors are deemed together to have caused 

indivisible damage.  They are then classified as concurrent tortfeasors and are 

each responsible for the whole of the indivisible harm; see for example 

Gummow J’s judgment in Thompson v ACTV (1996) 186 CLR 578 at 599-

600. 

[32] The danger of over compensation which arises from this rule is addressed by 

s31 of the Defamation Act which has its own difficulties in some respects.  

This problem arose in Lewis v Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234.  Lord 

Reid gave the following explanation of the operation of the United Kingdom 

equivalent provision, at 261: 

Here there were similar libels published in two national newspapers 
on the same day and each has to be dealt with by a different jury.  If 
each jury were to award damages without regard to the fact that the 
plaintiffs are also entitled to damages against the other newspaper, the 
aggregate of the damages in the two actions would almost certainly be 
too large.  Section 12 of the Defamation Act, 1952, is intended to deal 
with that.  In effect it requires that each jury shall be told about the 
other action, but the question is what each jury should be told.  I do 
not think it is sufficient merely to tell each jury to make such 



 17

allowance as they may think fit.  They ought, in my view, to be 
directed that in considering the evidence submitted to them they 
should consider how far the damage suffered by the plaintiffs can 
reasonably be attributed solely to the libel with which they are 
concerned and how far it ought to be regarded as the joint result of the 
two libels.  If they think that some part of the damage is the joint 
result of the two libels they should bear in mind that the plaintiffs 
ought not to be compensated twice for the same loss.  They can only 
deal with this matter on very broad lines and they must take it that the 
other jury will be given a similar direction.  They must do the best 
they can to ensure that the sum which they award will fully 
compensate the plaintiffs for the damage caused by the libel with 
which they are concerned, but will not take into account that part of 
the total damage suffered by the plaintiffs which ought to enter into 
the other jury’s assessment. 

A year later the New South Wales equivalent was described by Herron J in Uren v 

John Fairfax Ltd (1965) 66 S.R. (NSW) 223, 229 as not easy of application even by 

a lawyer. 

[33] We return to the immediate point which is that to accede to the arguments 

advanced by Mr Akel and Mr Miles would be to depart from the premise that 

where indivisible harm is caused by concurrent tortfeasors each is liable for 

all the harm.  The present s31 is a reflection of this approach.  If the harm is 

divisible, ie. able to be isolated, there is then no reason to introduce other 

similar publications in mitigation because, ex hypothesi, they cannot mitigate 

the isolated harm caused by the defendant’s publication. 

[34] Brief mention should now be made of the decision of the House of Lords in 

Plato Films Ltd v Speidel [1961] AC 1090.  This case was decided in the 

period between the judgment of the Court of Appeal in Dingle and that of the 

House of Lords.  By a majority their Lordships adhered to the common law 

rule that bad reputation may be proved only by general evidence and that 

particular instances of relevant misconduct may not be asserted or proved.  

Lord Radcliffe was of the contrary view and would have permitted reference 

to specific instances; so too was Salmon LJ in Goody v Odhams Press Ltd 

[1967] 1 QB 333.  Their views were adopted by our Parliament and can now 

be found in s30 of the Defamation Act 1992.  



 18

[35] Mr Harrison submitted that we should uphold Anderson J when, in reliance 

on the Dingle line of authority, he ordered that TVNZ’s pleadings seeking to 

rely on other publications to similar effect should be struck out.  Mr Harrison 

argued that the Judge had been correct in approaching the matter in that way, 

particularly as there was already a decision of the High Court (Jensen v Clark 

(supra)) applying Dingle, albeit neither decision is binding on us.   

[36] We turn now to consider the arguments presented by Mr Miles who urged us 

to take a contrary view.  He referred first to s30 which, as he rightly said, 

now distinguished New Zealand law from the law of England as confirmed in 

Plato Films.  He argued that this shift of approach in New Zealand ought to 

lead to a similar change in relation to the other publications rule.  We do not, 

however, accept that the change brought about by s30 leads logically to the 

change in the law for which Mr Miles contends.  Ability to prove specific 

instances in aid of proving a generally bad reputation does not in itself 

support the view that other publications to the same effect as that in suit 

should be admissible to prove a generally bad reputation, or indeed an 

already tarnished reputation.   

[37] The more is this so when the other publications, as here, largely follow the 

publication in suit.  In Dingle the privileged publications said to have 

damaged the plaintiff’s reputation preceded the actionable publication, yet 

they could not be referred to in mitigation of damages.  If anything we see 

s30, to which we will return later, as being against Mr Miles’ argument in 

that Parliament has been prepared to liberalise the law to some extent in 

favour of defendants but was not prepared to allow mitigation to be founded 

on other publications of like nature.  It should also be noted that the 

Defamation Act 1992 was enacted after the New Zealand Bill of Rights Act 

1990. 

[38] Mr Miles’ next submission was based on the decision of this Court in TVNZ v 

Quinn [1996] 3 NZLR 24.  His submission was that in Quinn’s case this 

Court held that damages could be mitigated by reference to other publications 

showing the plaintiff in a bad light in respect of matters different from the 



 19

aspect of his reputation which was in issue in the proceedings.  Hence, on this 

view, Mr Miles contended that the plaintiff’s reputation could be shown to be 

tarnished already for extraneous reasons.  It would therefore be anomalous, 

so Mr Miles argued, not to allow the defendant to demonstrate that the 

plaintiff’s reputation was already tarnished by publications on the same 

subject matter as that complained of in the proceedings, even if those 

publications took place between the date of the publication in suit and the 

trial.   

[39] It is true that Anderson J gave pre-trial rulings in Quinn which allowed 

evidence of this kind to be led by the defendant.  At issue on appeal was 

whether the Judge had directed the jury appropriately in the light of his 

admission of this kind of evidence.  The validity of the Judge’s original 

ruling does not appear to have been directly in issue.  The issue was whether 

his rulings were correctly reflected in the summing up.  The only member of 

the five Judge Court which heard the appeal who mentioned the matter was 

McGechan J.  He said at 66: 

Counsel acknowledged no appeal had been brought from Anderson J's 
ruling on the post-defamation publication point. 

I accept a defendant may plead the windfall of post-defamation 
damage by extraneous causes to a plaintiff's reputation as a factor in 
mitigation of compensatory damage. The authorities are mixed, but it 
is a matter of common sense. The damage caused, an otherwise 
ongoing state, is not so extreme. 

[40] The Judge did not mention the authorities said to be mixed.  It is, with 

respect, doubtful whether that was an accurate description of the state of the 

authorities.  It is in our view more correct to say that the authorities on this 

precise point did not support the view which McGechan J took, on the basis 

of what he called common-sense.  It is interesting that His Honour described 

the availability of this sort of evidence as being, from the defendant’s point of 

view, a windfall.  Post defamation damage to the plaintiff’s reputation 

cannot, ex hypothesi, bear on the reputation which the plaintiff had at the 

time the cause of action arose.  If the plaintiff’s reputation suffers between 

that time and the time of trial it is in a sense a windfall for the defendant to be 



 20

able to invoke this factor in mitigation of the damage its defamation has 

caused, particularly if the defamation in suit has promoted or encouraged 

other like publications.  There is, we agree, some inconsistency in allowing 

evidence to be given of post defamation extraneous harm to the plaintiff’s 

reputation caused by publications for which others are responsible while not 

allowing in similar circumstances proof of post defamation harm arising out 

of the same subject matter.  The answer may not lie so much in extending 

Quinn but rather in revisiting the correctness of Anderson J’s rulings, and 

McGechan J’s apparent endorsement of them in obiter dicta.  They are 

contrary to the tenor and trend of the authorities to which we have already 

referred. 

[41] Although Mr Miles invoked sections 30 and 32 of the Defamation Act 1992 

in support of his argument, we consider, as noted earlier, that, if anything, 

s30 is against the argument not only for the reason already mentioned but 

also because sections 29, 30 and 31 are statutory grounds upon which 

damages in defamation may be mitigated.  Section 32 preserves other 

common law rules.  They do not include the approach for which Mr Miles 

contended.  Section 32 obviously leaves room for the common law to develop 

but that development should be in harmony with the statutory regime and 

with existing common law rules.  Section 30 allows specific instances of 

misconduct to be proved in order to establish that the plaintiff is a person 

whose reputation is generally bad in the aspect to which the proceedings 

relate.  The terms of the section are significant in the present context.  

Specific instances are able to be proved in order to prove a generally bad 

reputation in the relevant aspect, not a generally bad reputation in a wider 

sense.  This preserves the focus on a generally bad reputation, albeit for s30 

purposes only in respect of the aspect in issue. 

[42] Before leaving the topic of proof of bad reputation, we should mention the 

leading case of Scott v Sampson (1882) 8 QBD 491 which was referred to by 

counsel.  Cave J delivered the principal judgment with the concurrence of 

Mathew J.  The case has been regarded as authoritative ever since.  Evidence 

tending to show bad reputation was analysed by the Court in three categories: 



 21

(1) evidence from witnesses speaking of the plaintiff’s generally bad 

reputation, 

(2) evidence of rumours equivalent to the publication in issue, and 

(3) evidence of particular acts of misconduct. 

[43] The first category was held to be admissible, and the second and third 

inadmissible.  That remains the position at common law, albeit s30 has, as 

noted above, reversed the common law rule.  As to rumours which have some 

analogy with other publications to like effect, Cave J said at 504: 

It would seem that on principle such evidence is not admissible as 
only indirectly tending to affect the plaintiff’s reputation.  If these 
rumours and suspicions have, in fact, affected the plaintiff’s 
reputation, that may be proved by general evidence of reputation.  If 
they have not affected it they are not relevant to the issue … Unlike 
evidence of general reputation, it is particularly difficult for the 
plaintiff to meet and rebut such evidence; for all that those who know 
him best can say is that they have not heard anything of these 
rumours.  Moreover, it may be that it is the defendant himself who 
started them … Both the weight of authority and principle seem 
against the admission of such evidence. 

[44] There are now, in the light of s30, two ways of proving a generally bad 

reputation.  The first, as was the position before 1992, is by calling witnesses 

to speak of the plaintiff’s generally bad reputation:  see Lord Denning in 

Plato Films at 1140.  The second, introduced by s30, is to prove specific 

instances of misconduct which, if shown to be generally known, will found 

an available inference that the plaintiff has a generally bad reputation in the 

relevant aspect.  None of this provides or even suggests any foundation for 

permitting in mitigation of damages evidence of other publications from 

which the jury is asked to draw an inference of generally bad reputation, 

whether in the aspect to which the proceedings relate or otherwise.  Such 

other publications do not amount to evidence from a witness speaking of the 

plaintiff’s bad reputation, nor do they provide admissible evidence of specific 

instances of misconduct.   



 22

[45] There is a further difficulty with Mr Miles’ argument which rests on what 

Anderson J, in his pre-trial rulings in Quinn, described as an anomaly.  The 

point derives from s31 which allows a defendant to prove in mitigation of 

damages that the plaintiff has already recovered damages or is seeking 

damages or has received or agreed to receive compensation in respect of any 

other publication by the defendant or by any other person, in relation to 

matters the same or substantially the same as the subject matter of the 

proceedings.  The anomaly is said to be that the defendant can make 

mitigating use of other publications damaging to the plaintiff’s reputation in 

the circumstances described in s31 but cannot make use of other publications 

of a similar kind if the plaintiff has not taken any action in respect of them.   

[46] This statutory rule, whether anomalous or not, tends to suggest that unless the 

statutory circumstances are established, other publications may not be 

invoked by way of mitigation of damages; a fortiori if they do not relate to 

the same or substantially the same subject matter.  It cannot be that 

Parliament was unaware of the distinction which it was setting up, and it 

must, we think, be inferred that the continuation of the earlier law which s31 

represents, after an exhaustive examination of the subject by the McKay 

Committee, was a deliberate policy decision to allow reference to other 

publications only to the limited extent which s31 permits.  As at present 

advised we think the point favours Mr Harrison’s argument rather than that of 

Mr Miles.  We acknowledge that by choosing upon which publications to 

sue, the plaintiff has the ability to determine the ambit of the evidence in 

mitigation open to the defendant.  If this represents the major injustice to 

which Mr Miles referred, we consider it is for Parliament to address the ambit 

of s31 rather than for the courts to outflank its designedly limited scope.  We 

do not consider it appropriate in the present circumstances to develop the 

common law on a basis which would sit uneasily with the careful focus of the 

current statutory regime.  Furthermore, as far as we are aware, Dingle still 

stands as good law in the United Kingdom, and we can discern no principled 

basis for differing from the reasoning in that case, a fortiori in the light of our 

current statutory scheme which itself goes further in favour of defendants 



 23

than that in the United Kingdom.  Technological developments do not 

persuade us that the principles involved have ceased to be valid. 

[47] We also note that the position in Australia is the same as that in the United 

Kingdom; see Carson v John Fairfax & Sons (1993) 178 CLR 44.  At 99 

McHugh J summarised the position in this way: 

The common law is clear, rightly or wrongly, that the defendant 
cannot mitigate damages by tendering evidence of other defamatory 
publications concerning the plaintiff (Creevy v Carr (1835) 7 Car.&P. 
64; Dingle v Associated Newspapers Ltd [1964] AC 371).  A fortiori, 
at common law evidence is not admissible that the plaintiff has 
recovered damages in respect of other defamatory publications.  A 
defendant must answer for the effect of its own circulation without 
regard to what others have published (ibid., at 411).  If a defendant 
wishes to contend that the plaintiff’s reputation was already damaged 
at the time of publication, it can do so by calling witnesses to prove 
the nature of the plaintiff’s reputation at that time (ibid., at 412).  But 
it cannot tender other publications for that purpose.  They may or may 
not have damaged the plaintiff’s reputation. 

[48] In the Law of Defamation in Australia and New Zealand by Michael Gillooly 

(Federation Press – 1998) the learned author says that the common law rule 

in relation to other publications, as described by McHugh J, continues to 

apply throughout Australia.  He adds that in New Zealand a more generous 

approach to the admission of evidence of other publications “appears to have 

developed”.  He compares Quinn’s case with Jensen v Clark in which he says 

the traditional common law rule was applied and then says of Quinn that the 

defendant was permitted to lead evidence of other adverse publicity given to 

the plaintiff, both before and after the publications sued upon, in order to 

establish that the plaintiff’s reputation was already tarnished.  We do not, 

however, consider that Quinn in this Court can safely be regarded as 

extending the law in this way and we ourselves are not convinced, for the 

reasons already given, that it is appropriate to do so.  We are therefore of the 

view that TVNZ should not succeed on this issue. 

[49] It is of some moment to note that whereas Anderson J in the High Court in 

Quinn allowed evidence of the kind now in issue to be called by the 

defendant, he ruled against TVNZ as defendant in the present case on a 



 24

similar issue.  He said that nothing said by himself in the High Court or by 

the Court of Appeal in Quinn derogated from the longstanding principle that 

a defamer cannot seek to mitigate damages which he ought to pay by pointing 

to similar unjustified defamation by others.  While there may be certain 

difficulties in the way the Judge described the underpinning of this rule, we 

consider His Honour was correct in stepping back from what TVNZ was 

endeavouring to take out of Quinn’s case.  His Honour also said: 

The injustice to rightful reputation if a particular defamer could point 
in mitigation to a swamp of baseless rumour and speculation is 
exemplified by the wide scope of publications facilitated by modern 
methods of communication such as the defendants identify in 
paragraph 15.1.  Potential injustice is further indicated in this case by 
the reference in paragraph 15.2 to sinister ‘blacklist’ whose 
provenance is as unstated as their authority.  As to the matters 
mentioned in 15.3, I do not see how an acknowledgement by the 
plaintiff of the existence of rumours coupled with his denial of their 
truth could logically serve to mitigate the defamatory publication or 
republication of such rumours. 

[50] The Judge thereby identified one of the traditional grounds, as discussed in 

Dingle, for not permitting evidence of the kind under discussion.  Baseless 

rumour and speculation can have an insidious effect on reputation.  There is a 

distinct risk of injustice to a plaintiff to allow it to be argued that an 

accumulation of defamatory publications had an effect on the plaintiff’s 

reputation which an individual defamer can use to its advantage.  In saying 

this we accept that reputation and character are not the same thing.  Character 

is the reality; reputation is the perception.  Character reflects a person’s true 

qualities; reputation reflects the qualities which others perceive the person to 

have:  see Salmon LJ in Goody v Odhams Press Ltd; Lord Denning in Plato 

Films at 1138 and Gillolly (op cit) at 291.   

[51] Thus the law of defamation protects the plaintiff’s reputation, not his 

character and then only the reputation which the plaintiff actually has, rather 

than the reputation he or she deserves.  Usually the two will coincide but not 

necessarily.  Nevertheless, for the reasons already traversed, it does not seem 

to us to be just that a defendant should be allowed to mitigate on the basis 

that the plaintiff’s reputation has been diminished by the publication by 



 25

others of the same or similar defamatory material as that complained of in the 

proceedings.  The principle of isolation seems to us to be the correct way to 

balance the competing interests of the parties. 

The offer of an interview 

[52] TVNZ’s pleading in this respect is that: 

Since the broadcast [TVNZ has] twice invited [Mr Ah Koy] to give an 
interview on the coup and/or issues arising from the broadcast, but 
[Mr Ah Koy] has declined both invitations. 

[53] Mr Akel did not offer any principled or juridical basis for the contention that 

this matter should be allowed to be proved in mitigation of damages.  It is 

reasonable to conclude from this that TVNZ was unable to think of any such 

basis upon which this proposition could be advanced.  TVNZ’s argument was 

summarised as being that its offer to Mr Ah Koy “to use the same medium to 

defend himself or give an interview on the issues arising” should be a matter 

properly put in mitigation of damages.  We note the suggestion that Mr Ah 

Koy was being given an opportunity to “defend” himself.  This neatly 

reverses the onus of proof in defamation cases, and is hardly a promising start 

to the argument.  

[54] Anderson J’s conclusion on this point was: 

… But this does not mean that damages for defamation may be 
mitigated by the defamer offering the injured party an opportunity to 
use the same medium to defend themselves from an unjustified attack.  
Such conduct, so amenable to exploitation as a tactic to obtain further 
copy in the wake of defamatory publications, is not akin to a 
correction, retraction or apology which can, by virtue of s29 
Defamation Act and antecedent common law, serve to mitigate 
damages … It is quite a different thing to adhere to one’s defamatory 
stance and simply offer the injured party one’s own forum to appeal to 
the same audience.  Such a tactic is at best entirely neutral in the 
matter of assessment of damages. 

[55] Although it hardly behoves the Court to strain to find a principled basis for 

TVNZ’s contention, when it has advanced none itself, the only such basis 

which might be available is the doctrine that a plaintiff must act reasonably 



 26

so as to mitigate his loss.  This proposition can equally be put that a plaintiff 

must not act unreasonably so as to increase the loss.  Either way, and 

assuming for the moment without deciding that such a duty can apply to a 

plaintiff in a defamation case, we do not consider it arguable that by 

declining TVNZ’s invitation Mr Ah Koy breached any such duty.  No 

authority, direct or indirect, was cited in support of TVNZ’s argument.  We 

can see no possible analogy from the decision of this Court on qualified 

privilege in Lange v Atkinson [2000] 3 NZLR 385, referred to by Mr Akel. 

[56] Mr Akel accepted Mr Ah Koy had no obligation to talk to TVNZ, and rightly 

so.  But he then went on to submit that if Mr Ah Koy had done so he could 

have denied any involvement in the coup and thereby “immediately’ 

mitigated the damages.  That proposition does not overcome the simple point 

already acknowledged that Mr Ah Koy had no obligation to accept TVNZ’s 

invitations.  Mr Akel also referred to a full page advertisement which Mr Ah 

Koy had published in the Fiji Times and on television in Fiji in response to 

rumours he acknowledged were circulating about his involvement in the 

actions of George Speight and his supporters.  But that voluntary action on 

Mr Ah Koy’s part provides no foundation for saying that he was under some 

obligation to avail himself of TVNZ’s invitations or had unreasonably failed 

to mitigate his damages by failing to do so.   

[57] What is more, the concept of an interview is not the same as an offer of 

television time for Mr Ah Koy to make such explanatory statement as he 

wished to make, free of any interruption or editorial control by TVNZ.  It is a 

reasonable inference, as Anderson J suggested, that the form of the 

invitations was influenced to a material degree by the attraction for TVNZ of 

keeping a good story running.  It would have been a great coup for TVNZ to 

have screened an interview with an alleged participant in the Fiji coup.  It 

was certainly reasonably open to Mr Ah Koy to take the view that this was 

the essential purpose of the invitations rather than any wish on TVNZ’s part 

to mitigate the damage its original publication caused him.   



 27

[58] After all, TVNZ now denies that the original publication identified 

Mr Ah Koy and further denies his asserted meanings.  While to a legal mind 

mitigation can logically be an alternative to those stances, it must be said that 

if and to the extent they were at that time made evident to Mr Ah Koy, they 

would hardly have provided a particularly attractive context for his so-called 

opportunity to mitigate the harm done to him.  In short, as noted earlier, we 

do not consider that in principle it is arguable that Mr Ah Koy acted 

unreasonably by declining TVNZ’s invitations.  The plea asserting that his 

conduct in this respect was available in mitigation of damages was rightly 

struck out. 

Conclusion/formal orders 

[59] It follows that we reject TVNZ’s arguments on all issues, and those of the 

intervening parties on the third issue.  We consider that Anderson J was 

correct in the rulings he made.  On the first issue of lesser defamatory 

meaning, which we have of necessity had to look at afresh in the light of the 

amendments to the pleadings which took place while the case was in this 

Court, we have, for the reasons given, concluded that the plea should not be 

allowed to stand.  The appeal is accordingly dismissed.  Costs were awarded 

to Mr Ah Koy on the adjournment.  TVNZ is to pay further costs to Mr Ah 

Koy in relation to the appeal in the sum of $5000.00 plus disbursements 

including the reasonable travel and accommodation expenses of both counsel, 

to be fixed if necessary by the registrar. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Solicitors 
Simpson Grierson, Auckland, for Appellants 
Vallant Hooker, Auckland, for Respondent 
Jones Fee, Auckland, for Intervening Parties 
 


