
TLA

IN THE HIGH COURT OF NEW ZEALAND
WELLINGTON REGISTRY	 CP NO. 86/2001 

BETWEEN	 PHILIP RUSSELL KING

Plaintiff

AND	 TV3 NETWORK SERVICES LIMITED

First Defendant

AND	 TOP SHELF PRODUCTIONS LIMITED

Second Defendant

Date of hearing:	 15 August 2001

Counsel:
	

R Cullen and D G Dewar for Plaintiffs
T Allan for First Defendant
N J Russell for Second Defendant

Judgment date:	 20 December 2001

JUDGMENT OF MASTER J C A THOMSON

[1] This is a strike out application, by the defendants.

[2] The plaintiff, Philip Russell King, is a motor vehicle mechanic trading under

the name of Capital Auto Repair Services ("CARS").



[3] The first defendant ("TV3") operates a television network in New Zealand,

on which is screened a consumer affairs programme called "Target".

[4] The second defendant ("Top Shelf') is a company that makes Target for

TV3. It has a share capital of 100 ordinary shares that are owned by Eric Vincent

Burke, who doubles as the producer of Target.

[5] In December 1998 an employee of Top Shelf contracted CARS to tune a

1984 Toyota Corolla. That employee did not divulge the identity of her employer to

CARS, who assumed that she was just another customer. As arranged a CARS

mechanic attended an address in order to conduct the tune-up. What he did not know

was that he was being filmed by a hidden camera set up to record images and sound.

The mechanic also did not know that the engine of the vehicle had been deliberately

altered by Top Shelf.

[6] In the course of the tune up, CARS replaced a blocked vacuum hose and

corrected the settings of various engine parts that had been altered by Top Shelf so

that, with one exception (the "dwell"), they corresponded to the manufacturer's

specifications The plaintiff advises that it set the dwell to outside the

manufacturer's specified range in order to increase the amount of use before a

further tune-up is required. CARS tendered a bill of $61.50, which was paid by Top

Shelf.

[7] Top Shelf examined CARS' work on the Toyota Corolla, and in a letter dated

26 February 1999 Mr Burke revealed to the plaintiff what it had done, and criticised

CARS' work in a number of respects. In particular, he suggested that the settings for

all of the relevant engine parts were not set to the manufacturer's specifications, and

that the replacement hose was of an incorrect type. Mr Burke invited the plaintiff to

respond before the episode of Target that was to report these findings went to air,

and in an undated letter the plaintiff replied essentially disputing Top shelf s

findings.

[8] On 25 April 1999 Top Shelf s conclusions regarding CARS' work on the

Toyota Corolla was broadcast in an episode of Target ("the broadcast"). The

2



presenters made essentially the same allegations as those made by Mr Burke in his

letter of 26 February, and considered CARS' performance, as well as that of the

three mechanics from other companies that were tested, "very disappointin g". One

of the presenters sug gested it was "just as well that this car has got to go back for

another tune-up tomorrow".

[9] In letters dated 28 April, 29 April and 10 May 1999 the plaintiff objected

strongly to the Target programme and the irreparable damage he said that it had done

to his business. He also requested an opportunity to demonstrate errors made by Top

Shelf and reported in the broadcast. TV3 and Top shelf agreed to convene a

"challenge", to be overseen by an impartial judge. On the agreed day the plaintiff

was presented with a Toyota Starlet vehicle that required tuning. He tuned the

vehicle, and the result was subsequently broadcast on 29 August 1999 to be a

"draw". No apology or retraction, however, was forthcoming.

[10] The plaintiff claims that the defendants made a number of errors in the

broadcast, including incorrectly recording the manufacturer's specifications and

therefore wrongly impugning the plaintiff's settings. He also says that the

defendants incorrectly measured the plaintiff's settings, and wrongly refused to

accept the plaintiff's claim that the replacement hose was appropriate. These errors

were then broadcast to the nation. This, the plaintiff says, caused loss to him. He

provides a breakdown of CARS' monthly gross earnings from April 1998 to

February 2001 which show a dramatic downturn in turnover. The plaintiff also

objects to the various statements made by the presenters in the broadcast.

Causes of action

[11] The plaintiff pleads four causes of action: breach of economic freedom,

breach of the Fair Trading Act, negligence, and defamation. In relation to each of

the plaintiff's claims damages of $500,000 in respect of loss of business and future

earnings, $50,000 in respect of humiliation, distress, pain and suffering, and

exemplary damages of $50,000 because the defendants ignored the plaintiff's advice

as to inaccuracies and proceeded with the broadcast.

3



Breach of economic freedom

[12] This tort does not actually exist, at least in those terms. Like the defendants,

I will proceed on the basis that the plaintiff is referrin g to the tort of unlawful

interference with trade. The ambit of this tort in New Zealand was considered in

Van Camp Chocolates Ltd v Aulsebrooks [1984] 1 NZLR 354 (CA). The Court

confirmed that unlawful interference with trade is an established tort in New

Zealand, the essence of which is deliberate interference with the plaintiff's interests

by unlawful means.

[13] The plaintiff says that the defendants aired the broadcast for their own profit,

and because of inaccuracies about which they knew or should have known, the

plaintiffs previously successful business was damaged. The plaintiff says that the

defendants:

"Deliberately set out by way of an entrapment process ... and the
reckless making of incorrect allegations to damage and ridicule of
[sic] the plaintiff's business in the interests of entertaining the
defendant's TV viewing audience."

[14] The first requirement of this tort, then, is that the interference with the

plaintiffs trade be deliberate. In Van Camp, the Court said:

"In principle, as we see it, an intent to harm a plaintiff's economic
interests should not transmute the defendant's conduct into a tort
actionable by the plaintiff unless that intent is a cause of his
conduct. If the defendant would have used the unlawful means in
question without that intent and if that intent alone would not have
led him to act as he did, the mere existence of the purely collateral
and extraneous malicious motive should not make all the
difference. The essence of the tort is deliberate interference with
the plaintiffs interests by unlawful means. If the reasons which
actuate the defendant to use unlawful means are wholly
independent of a wish to interfere with the plaintiffs business,
such interference being no more than an incidental consequence
foreseen by and gratifying to the defendant, we think that to
impose liability would be to stretch the tort too far. Moreover it
would entail minute and refined exploration of the defendant's
precise state of mind — an inquiry of a kind [which] the law should
not call for when a more practicable rule can be adopted."

4



[15] To succeed, the plaintiff must show that the defendants intended to harm his

economic interests, and that this intent motivated their conduct. It would seem that

such intent need be the sole purpose, or even the primary purpose. But it must be a

cause of the conduct, and the fact that the defendants may have foreseen that harm

may result to the plaintiff as a result of the broadcast is insufficient.

[16] In my view, the plaintiff cannot show that the defendants had any intention to

harm his business interests at all, let alone that this intent "caused" its conduct. The

defendants clearly engineered the broadcast in an attempt to inform and entertain

their audience. The plaintiff in submissions suggests that the defendants "conspired

deliberately to interfere with [the plaintiff's] business and to thereby cause him

damage". I accept that if the plaintiff could show this, the requirements of the tort

would be satisfied. But there is no evidence of this, and while for the purpose of a

strike out application the plaintiff's allegations are assumed to be true, this does not

apply to allegations that are entirely speculative and without foundation: Collier v

Panckhurst (CA136/97, 6 September 1999). As TV3 points out, there is simply no

nexus between the plaintiff and the defendants to justify a conclusion that the

defendants had the requisite intent. This cause of action should be struck out for this

reason. I should say that if this cause of action is intended to be one of conspiracy

(and it is hard to see how it could be) it is certainly, to my mind, not pleaded as such.

Breach of the Fair Trading Act

[17] The plaintiff says that in airing the broadcast the defendants engaged in

misleading and deceptive conduct and made statements to mislead the public as to

5



the quality of the plaintiffs services. Sections 9 and 11 are relied on. In reply, the

defendants cite s15(2), which provides:

"Nothing in sections 9 to 14 of this Act applies to the broadcasting

of any information or matter by a broadcasting body, not being —

(a) The broadcasting of an advertisement; or

(b) The broadcasting of any information or matter relating to the

supply or possible supply or the promotion of the supply or use

of goods or services or the sale or grant or the possible sale or

grant or the promotion of the sale or grant of an interest in land

by —

(i) That broadcasting body, or where that broadcasting body is

a body corporate, by any interconnected body corporate; or

(ii) Any person who is a party to any contract, arrangement, or

understanding with that broadcasting body relating to the

content, nature or tenor of the information or matter.

[18] Section 15(3)(a) provides that "broadcasting" and "broadcasting body" have

the same meanings as they have in section 2 of the Broadcasting Act 1976 (repealed

by the Broadcasting Act 1989). The definition of "broadcasting" in that Act would

appear to cover the airing of the broadcast. The expression "broadcasting body" is

not defined in the 1989 Act, but is defined in the 1976 Act as "the holder of a

warrant or authorisation in respect of a broadcasting station". This would appear to

6



cover TV3. Top Shelf made the episode of Target for TV3, so it would be

anomalous if they were not also covered by the definition.

[19] If both defendants are broadcasting bodies for the purposes of s15, the

question is then whether they fall into one of the exceptions in s15(2)(b). Section

15(2)(b)(i) does not apply, because this provision relates to "promotional material

and the like for the broadcasting body's own programmes": Ron West Motors Ltd v

Broadcasting Corporation of New Zealand (No 2) [1989] 3 NZLR 520, 541 (CA).

As regards TV3, s15(2)(b)(ii) would not seem to apply either, because the broadcast

did not relate to the supply of services by any person with whom TV3 had entered

into a contract. The plaintiff did (unknowingly) enter into a contract with Top Shelf

for the supply of services and in a sense the broadcast "related" to this supply.

However, the contract could not reasonably be said to relate to the "content, nature

or tenor" of the information included in the broadcast. I consider s15 is primarily

concerned with ensuring that misleading material related to advertisements or

promotional material is actionable under the act, and this is not the situation with

which we are concerned here. The cause of action based on the Fair Tradin g Act

therefore should also be struck out in respect of both defendants.

Negligence

[20] The plaintiff says that the defendants owed him a duty of care to fairly and

accurately present the quality of service he offered to the general public and his

customers. It is said that this duty was breached because of the number of alleged

errors made in the broadcast, and the disparaging remarks made by the presenters.

7



[21] Whether a novel duty of care exists is decided by the application of the

principles enunciated by the Court of Appeal in South Pacific Mfg Co Ltd v NZ

Security Consultants Ltd and Mortensen v Laing [1992] 2 NZLR 282. The Court

considered there that the correct approach is to apply the two-sta ge test outlined in

Anns v London Borough of Merton [1978] AC 728 (HL), which involves first

considering whether there was a sufficient relationship of proximity between the

plaintiff and defendant, and secondly whether there were any policy factors telling

against the imposition of a duty of care. However, the ultimate question is whether

in light of all the circumstances of the case it is just and reasonable that a duty of

care of broad scope was incumbent on the defendant. See also Connell v Odium

[1993] 2 NZLR 257 (CA).

[22] I think the nature of the relationship between the plaintiff and defendants is

arguably sufficiently proximate. The defendants were in a position to reasonably

foresee that damage may result to the plaintiff if care was not taken when airing the

broadcast. To that extent there is a degree of reliance by the plaintiff on the

defendants to exercise care, and a failure to do so risked economic harm to the

plaintiff.

[23] However, the problem that the plaintiff faces in maintaining this cause of

action is the one identified by the Court of Appeal in Bell-Booth Group Ltd v A-G

[1989] 3 NZLR 148 (CA) and South Pacific. To impose a duty of care here would

cut across another tort, namely defamation, which is also pleaded. Where the

pleaded injury is damage to reputation, an action in defamation is the appropriate

remedy. In Bell-Booth the Court observed that the rules of defamation have been

carefully worked out over many years to provide an appropriate balance between



liability for making statements about another, and freedom of expression.

Superimposing a duty in negligence may well distort that balance, and there are thus

good policy reasons for refusing to impose a duty of care in such situations.

[24] The plaintiff says that Bell-Booth should not be followed in the case because

of the House of Lords decision in Spring v Guardian Assurance Plc [1995] 2 AC

296. In Spring, the issue was whether the employer who provides to an employee a

defamatory reference without reasonable care can be liable in negligence. By a

majority of 4-1 their Lordships answered that question in the affirmative. Bell-Booth

was distinguished on the basis that the relevant statements in that case were true, and

South Pacific appears to have been distinguished (by at least two of their Lordships)

on the basis that contractual obligations between the defendants prevented any duty

of care being owed to the plaintiff, althou gh this was only one of the considerations

taken into account by the Court of Appeal. However, where those considerations

were not present, the majority held that the concern expressed by the Court of

Appeal in Bell-Booth and South Pacific as to by-passing of defamation by allowing a

concurrent pleading in negligence did not apply.

[25] Applying Spring the plaintiff says the pleading in negligence should not be

struck out simply because defamation is also pleaded. However, in Earl v Baddeley

(HC Auckland, CP583-SDOO, 28 May 2001) Nicholson J considered that the

judgments of the Court of Appeal in Bell-Booth, South Pacific and Balfour v

Attorney-General [1991] 1 NZLR 519 represented the law in New Zealand, and that

to the extent that the reasoning in Spring departs from that of those cases, he

preferred to apply the law in the New Zealand cases. After hearing submissions and

reserving my decision, the Court of Appeal delivered its judgment in Midland

9



Metals Overseas PTE Limited v The Christchurch Press Company Limited and

Others, CA 67/01, judgment 24 December 2001 (consideration of that judgment

delayed that of the Master). In that case in a Second Amended Statement of Claim it

was alleged by Midland Metals that on or about 24 December 1998 Orion, by Mr

Scott, made comments to a journalist about the quality of certain Chinese imported

underground electric cables. On 26 December 1998 there was published in The

Press an article reporting Mr Scott's comments relating to problems with the quality

of the cables. Similar articles were then published in the Dominion, the Evening

Post and in the NZPA newswire service. It was further alleged that at a meeting on

22 January 1999 Mr Hirsch, representing Orion, met with various people including

representatives of Midland Metals and repeated the contents of the article published

in The Press and made further disparaging comments concerning the electric cables

which are in question. All the Judges held that Spring had not altered the law in

New Zealand. For present purposes it is sufficient to cite from the judgment of

Tipping J at pp21 and 22 where he said:

Negligence

Whichever way the case is framed, the reality is that the appellant
wishes to claim damages for negligent infliction of harm to its
trading interests and trading reputation. In essence it wishes to
establish the tort of slander of goods or malicious falsehood by
proof of negligence rather than malice. To adopt that approach
would have two consequences. First, the careful balance struck
between the parties in the development of these two torts would be
materially altered in favour of plaintiffs. Second, the adoption of a
negligence rather than a malice criterion would bypass any need
for there to be a duty of care before a negligent statement becomes
actionable. The careful balance between plaintiff and defendant
achieved by the development of negligence law in relation to
careless statements would also be materially altered in favour of
plaintiffs. Mr Fardell endeavoured to resist these consequences
but ultimately was constrained to accept that this would be the
effect of his client's argument. It is fair to note that in recognition

1 0



of the duty of care issue, Mr Fardell contended that there was an
arguable duty of care between the relevant parties sufficient to
avoid a strike out.

The case of Spring v Guardian Assurance Plc [1995] 2 AC 296, to
which Gault J has referred in detail, does not provide any
justification for adopting the course which Mr Fardell urged upon
us. In that case a duty of care was held to exist because there was
sufficient proximity between the former employer and former
employee to justify a duty being imposed on the employer to take
care when supplying a reference about the employee. There were
no policy reasons to justify denying a duty of care. Indeed there
were policy reasons why a duty of care should be recognised
because qualified privilege would otherwise have defeated a claim
which was seen as meritorious in policy terms.

In the present case, there is clearly no sufficient proximity between
those who published the words and those who are said to have
been harmed by them. There was no relationship between them
save that created by the publication in issue. To ascribe proximity
on that basis would be circular and tend to beg the question. There
are also major policy reasons why the law should decline to
recognise a duty of care in these circumstances. These policy
reasons relate to the undesirability of upsetting the careful balance
between private interests and freedom of speech which the law of
defamation and the associated torts have struck. In this respect I
entirely agree with what was said by this Court in Bell Booth
Group v Attorney-General [1989] 3 NZLR 148, 156. The common
law rules relating to defamation and the associated torts, and the
use of negligent words, represent compromises gradually worked
out by the Courts over the years between the competing values of
personal reputation and economic interests on the one hand, and
freedom of speech on the other. There should not li ghtly be
altered. They should certainly not be subject to the major
realignment suggested by the appellant in this case which would
bring about a new and significant fetter on freedom of speech
affecting not only the news media but citizens generally.

[26]	 In my view, the present pleading of negligence would cut across the

defamation claim, and is essentially a claim for loss of reputation. Defamation is

therefore the appropriate cause of action. An example of how defamation is

subsumed by the presence of a negligence claim is the pleading by the defendants of

qualified privilege. Qualified privilege is a defence to defamation that reflects the

public policy view that in certain circumstances a person should be liable for

11



statements that he or she makes only if the person about whom the statements are

made can prove that they were made maliciously. Negligence, on the other hand,

does not require the plaintiff to prove malice. Therefore, by allowing the plaintiff to

sue in negligence over a loss of reputation would unacceptably cut across the tort of

defamation, and therefore the defendants' right of free expression.

[27] A further policy consideration which told against the imposition of a duty of

care in South Pacific was the availability of other remedies for the plaintiff. In this

case, while the defendants did not refer to it, it seems likely that a further remedy

was available to the plaintiff, although the time limits for exercising this remedy

have presumably expired. Section 4 of the Broadcasting Act 1989 requires

broadcasters to maintain in programmes and their presentation, standards which are

consistent with, inter alia, the privacy of the individual and any approved code of

broadcasting practice. The code applying to free-to-air television requires

broadcasters, in the preparation and presentation of programmes, to be truthful and

accurate on points of fact. If a broadcaster breaches this requirement, an aggrieved

person can complain to the broadcaster and then to the Broadcasting Standards

Authority, which may inter alia order the broadcaster to pay compensation of up to

$5,000. Such compensation will be little comfort to the plaintiff, who claims he has

lost his business, but if remedies in this area are to be increased this is a matter for

Parliament.

[28] Clearly the real issue in this case is whether the defendants defamed the

plaintiff. The plaintiff says that they did by expressly or implicitly stating that the

plaintiff's business did not provide reasonable service and that it was unreliable. He

says the defendants made a series of false statements about the plaintiff, in

12



particular that the plaintiff wrongly tuned the car originally supplied, and that is used

an incorrect vacuum hose as a replacement part, and made incorrect settings.

[29] In submissions, the first defendant says that the statements relied on by the

plaintiff do not bear any defamatory meaning, but simply criticise the work of the

plaintiff's mechanic (not the plaintiff himself) as being substandard. Even if the

statements bear the meanings pleaded by the plaintiff, and thereby criticise the

plaintiff's business, the defendants say they are not sufficiently disparaging of the

plaintiff personally to warrant a defamation action. In this regard I note that the

plaintiff is suing in his personal capacity. The second defendant says that none of

the impuned statements identify the plaintiff personally, and says that any pleaded

innuendo confronts the difficulty that the plaintiff was not present during the tuning

of the car, and played no part in it.

[30] There are three requirements of the tort of defamation. The plaintiff must

establish that a defamatory statement has been made, that it was made about the

plaintiff, and that it was published by the defendant. There is no doubt that the third

requirement has been satisfied.

[31] The important question therefore is whether the statement is defamatory at

all, and, if it is, whether it was made about the plaintiff. Generally, disparaging

remarks about goods (and presumably services) provided by a trader will not be

actionable: see Todd, The Law of Torts in New Zealand (at 808) and Gatley on

Libel and Slander (at 62), and the cases cited therein. An exception was postulated

by Cozens-Hardy MR in Griffiths v Benn (1911) 27 TLR 346 (CA):

13



"On the other hand, the words used, though directly disparaging
goods, may also impute such carelessness, misconduct, or want of
skill in the conduct of his business by the trader as to justify an
action of libel."

[32] As noted by Todd, such a line is very difficult to draw. After all, virtually

any allegation of substandard work reflects on the person doing the work. The first

defendant says that all we have here is an allegation by TV3 of substandard

workmanship, with no additional slur of the character of the person concerned,

whether as a man or as a tradesman. While in one sense the first defendant may be

right, I keep in mind that to succeed in a strike out application the defendants must

show that the plaintiff's cause of action is untenable and has no chance of success.

[33] The other requirement of the tort is defamation, that the impuned statement

be about the plaintiff, can perhaps be disposed of in a similar way. I am assuming,

although it is not said explicitly by the plaintiff, that he is pleading an innuendo in

that people who knew that he was the owner of CARS would consider that the

statements made by Target reflected personally on him. Clearly the plaintiff is suing

personally because CARS is not an incorporated company, and therefore has no

separate legal personality. The plaintiff is a small business owner who trades on his

reputation. I consider a slur on the way his business trades could be said to be a slur

on him personally. The plaintiff was also named personally in the second broadcast,

although presumably much of the damage to his business was already done by then.

It would, in my view, be premature to strike out the cause of action in defamation

but the Statement of Claim clearly needs extensive amendment, particularly as to

innuendo.

Other complaints about the Statement of Claim

14



[34] The first defendant says, first, that the Statement of Claim is prolix; that

matters not related to a cause of action, and matters of evidence are pleaded, that the

pleadings contain irrelevant material and are unintelligible, and that the damages

claim is inflated. It is true that some of the pleading appears to relate to evidence,

but matters of fact and matters of evidence are often difficult to distinguish. The first

defendant says that the defendants should not be put to the time and expense of

replying, although it is somewhat ironic that it has done just that. While it may be

considered that amendments to the Statement of Claim should be made, these will

(apart from the necessity to amend the defamation cause of action) be cosmetic only.

However the result is that all causes of action against both defendants, apart from

that pleaded in defamation, are struck out. The plaintiff is to file and serve an

Amended Statement of Claim within 28 days hereof. Costs reserved.

Dated at Wellington this, J day of December 2001 at C'

Master J C A Thomson

Solicitors

Thomas Dewar Sziranyi Druce, Lower Hutt for Plaintiffs

Grove Darlow & Partners, Auckland for First Defendant

KPMG Legal, Wellington for Second Defendant

15


	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10
	Page 11
	Page 12
	Page 13
	Page 14
	Page 15

